Foto Cât vom plăti pentru polițele RCA, potrivit noului proiect pus în dezbatere de Ministerul Finanțelor

Data actualizării: Data publicării:
profimedia-0709657475
Foto: Profimedia Images

Noul proiect ASF de plafonare a prețurilor pentru asigurarea RCA a fost publicat de Ministerul Finanțelor și actul normativ prevede înghețarea timp de șase luni a prețurilor polițelor auto obligatorii la nivelul din 28 februarie 2023. 

Proiectul inițial, retras de ASF, prevedea înghețarea tarifelor timp de șase luni la nivelul din 1 martie 2022 sau folosirea tarifului de primă mai avantajos pentru client între cel practicat de asiguratori la 1 martie 2022 sau 1 martie 2023. Spre deosebire de acesta, noul proiect înseamnă că plafonarea se va face la prețuri mai mari pentru că tarifele de referință folosite de asiguratori în calculul prețurilor RCA până la finalul lunii februarie 2023 erau cele publicate de ASF în august 2022, care erau mai mari decât cele publicate de ASF în februarie 2022.

Tarifele de referință între februarie 2022 și august 2022 au crescut pentru toate intervalele de vârstă și toate motorizările.

Noul proiect vs vechiul proiect ASF

Noua variantă a proiectului ASF, care plafonează tarifele la nivelul din 28 februarie 2023, va însemna o creștere a prețurilor pentru șoferi, întrucât tarifele de referință din august 2022 erau mai mari decât cele din februarie 2022. 

Tarifele de referință ASF pentru persoane fizice nu reprezintă tarife la care sunt încheiate polițele RCA în piață. În funcție de acestea, asiguratorii își calculează propriile tarife. Prețurile finale ale asigurărilor RCA sunt însă influențate de sistemul Bonus-Malus, care poate aduce scăderi de până la 50% sau creșteri de până la 80%.

Spre exemplu, un șofer din intervalul 31-40 de ani, a cărui mașină se încadrează în intervalul 1801-2000 cmc, avea în februarie 2022 un tarif de referință de 1159 de lei, la care se aplica clasa Bonus-Malus și diverse comisioane. În august 2022, tariful de referință, la care se aplică clasa Bonus-Malus și comisioane, pentru același șofer cu aceeași mașină, era de 1297 de lei.

Creșteri s-au înregistrat pe toate intervalele de vârstă și de pe toate intervalele de capacitate cilindrică.

Cele mai mari creșteri în august 2022 față de februarie 2022 s-au înregistrat la categoria șoferilor sub 30 de ani cu motoare de peste 2500 cmc. Creșterea tarifului de referință a fost de aproximativ 600  de lei, de la 3.551 de lei la 4.140 lei.

Pentru șoferii sub 30 de ani, creșterea pentru restul restul intervalelor de capacitate cilindrică este de 300 de lei.

Șoferii de 31-40 de ani plăteau în medie 150 de lei în plus în cazul tarifelor de referință din august 2022 față de cele din februarie 2022.

Situația este la fel și în cazul șoferilor de 41-50 de ani și 51-60 de ani: creșteri de aproximativ 150 de lei, respectiv 120 de lei pentru fiecare interval de motorizare.

Categoria de vârstă de peste 60 de ani a avut parte de cele mai mici creșteri de tarife de referință în august față de 2022: aproximativ 100 de lei.

Cum funcționează sistemul Bonus-Malus pentru RCA

Prețul unei asigurări RCA în România este influențat de sistemul Bonus-Malus: șoferii care nu au provocat daune primesc o reducere a prețului poliței, în timp ce șoferii care au provocat daune vor plăti mai mult. Fiecare șofer pornește de la nivelul B0 (preț 100%).

Există 8 nivele Bonus, care pot atrage o reducere maximă de 50% - un nivel reprezintă 5% sau 10%, precum și 8 nivele Malus, iar ultimul nivel aduce o creștere a prețului de 80% - fiecare nivel aduce o creștere de 10%.

Sistemul Bonus-Malus influențează tariful plătit de un șofer pentru asigurarea RCA în anul următor.

Partenerii noștri