China reacționează la scăderea investițiilor și vrea să interzică companiilor digitale cu riscuri de securitate listarea în afara țării

Data publicării:
Markets Stabilise After Turbulence Last Week
China strânge rândurile între companiile sale digitale, după ce investitorii străini au început să-și piardă interesul față de statul criticat de Occident. Foto: Carl Court/ Getty Images

China vrea să interzică companiilor de pe internet ale căror date au riscuri de securitate să se listeze la bursele din afara ţării, inclusiv în SUA, au declarat, pentru Reuters, surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul.

Interdicţia ar urma să se aplice şi firmelor implicate în aspecte ideologice, susţin sursele.

Luna trecută, autorităţile de la Beijing au anunţat că intenţionează să înăsprească supervizarea tuturor firmelor listate în afara ţării.

Conform reglementărilor anunţate vineri pe surse, Comisia chineză de reglementare a pieţelor financiare (CSRC) va interzice listarea în afara ţării a companiilor care colectează un volum ridicat de date ale utilizatorilor sau care creează conţinut, conform Agerpres.

Totodată, vineri, China a emis un proiect de instrucţiuni pentru reglementarea algoritmilor folosiţi de furnizorii de servicii de internet pentru a le face recomandări utilizatorilor.

China vrea să reglementeze achizițiile online excesive

La începutul anului, Asociația Consumatorilor din  a criticat companiile pentru utilizarea greșită a datelor personale și “bullying-ul” asupra oamenilor privind consumul și promoțiile online. Media de stat a emis mai multe apeluri pentru reglementarea unor astfel de algoritmi.

Companiile din sfera internetului folosesc la nivel global algoritmi pentru a prezice preferențile utilizatorilor și pentru a produce recomandări. În China, aceasta ar include firmele precum gigantul din e-commerce Alibaba, serviciul de taxi Didi Global și deținătoarea TikTok, ByteDance.

Furnizorii de internet trebuie să respecte etica afacerilor şi principiile corectitudinii şi nu ar trebui să creeze modele de algoritmi care să îi îndemne pe utilizatori să cheltuiască mari sume de bani sau să cheltuiască bani într-un mod care ar perturba ordinea publică, a transmis, într-un comunicat, autoritatea de reglementare a internetului din China.

Decizia survine în contextul unei ample campanii a Beijingului de reglementare a internetului. Autorităţile au sancţionat companii din diverse motive, de la monopol şi până la încălcarea confidenţialităţii consumatorilor.

Investitorii îşi reduc expunerea la China

Săptămâna trecută, acţiunile companiilor chineze din domeniul tehnologiei au înregistrat noi scăderi, iar indicele Bursei din Hong Kong a ajuns la cel mai redus nivel din ultimele aproape zece luni, în urma scăderii încrederii investitorilor.

Unele companii listate la Bursele din China şi Hong Kong au pierdut săptămâna trecută peste 650 miliarde de dolari din capitalizarea bursieră, investitorii fiind îngrijoraţi că şi alte sectoare ar putea fi reglementate suplimentar.

"Nu este doar un motiv de îngrijorare, ci mai multe, iar investitorii îşi reduc expunerea la China. Aproape în fiecare zi vin ştiri negative de la Beijing, ceea ce dă impresia că nu se întrevede un sfârşit", a apreciat Dave Wang, manager de portfoliu la Nuvest Capital în Singapore.

Autorităţile de reglementare din China au emis marţi un set masiv de reglementări pentru sectorul internetului, interzicând concurenţa neloială şi restricţionând folosirea datelor utilizatorilor, cea mai recentă măsură împotriva puternicelor companii chineze din domeniul tehnologiei.

China şi-a intensificat controlul asupra platformelor de internet, susţinând că există riscul unor abuzuri din cauza poziţiei de pe piaţă, care ar putea afecta concurenţa, informarea consumatorilor şi încălcarea drepturilor acestora.

În ultimele săptămâni, autorităţile de la Beijing au intensificat reglementarea platformelor de comerţ electronic şi a companiilor din domeniul tehnologiei financiare (fintech).

La Bursa de la Hong Kong, acţiunile gigantului chinez din domeniul comerţului electronic Alibaba au scăzut vineri cu 2,6%, ajungând la un nivel redus record şi aproape la jumătate faţă de nivelul ridicat din octombrie. Titlurile companiei din domeniul internetului Tencent au atins la cel mai scăzut nivel din ultimele 14 luni iar serviciul de livrate de mâncare Meituan înregistra cel mai scăzut nivel din ultimul an.

Partenerii noștri