Europenii se grăbesc să-și umple depozitele cu motorină din Rusia, înainte ca interdicția UE să intre în vigoare

Data publicării:
Overview of the Port of Amsterdam with oil tank storage, Netherlands - 20 Nov 2022
Portul Amsterdam cu depozitele de petrol. Foto: Profimedia Images

Traderii europeni se grăbesc să-și umple rezervele din regiune cu motorină din Rusia, înainte ca o interdicție a UE să intre în vigoare în februarie, având în vedere că sursele alternative rămân limitate, potrivit Reuters.

UE va interzice importurile de produse petroliere rusești, pe care se bazează puternic pentru motorina obținută, până pe 5 februarie. Aceasta va urma o interzicere a țițeiului din Rusia care va avea efect din decembrie.

Încărcările cu motorină rusească cu destinație regiunea de depozitare Amsterdam-Rotterdam-Anvers (ARA) au crescut până la 215.000 bpz (bpd - barili pe zi) în perioada 1 noiembrie – 12 noiembrie, cu 126% față de octombrie, a declarat Pamela Munger, analist al pieței din partea firmei de analiză energetică Vortexa.

Cu puține alternative rapide care să fie eficiente din punctul de vedere al costului, dieselul din Rusia a reprezentat 44% din totalul importurilor europene de combustibili în noiembrie, comparativ cu 39% în octombrie, arată datele Refinitiv.

Deși dependența Europei față de carburantul rusesc a scăzut de la mai bine de 50% înainte ca Moscova să invadeze Ucraina, Rusia încă este cel mai mare furnizor de motorină pentru continent.

„UE va trebuie să asigure în jur de 500-600 mii de barili pe zi (kb/d) pentru a înlocui volumele din Rusia, iar acestea vor veni din SUA, precum și de la est de Suez, în primul rând din Orientul Mijlociu și India”, spune Eugene Lindell, analist al pieței pentru rafinare și produse la FGE.

Motorina rusească care se îndreaptă către rezervoarele ARA probabil va fi folosită sau vândută rapid, ca urmare a inversării valorii contractelor Ice pentru motorină, la care actuala valoare este mai mare decât va fi în lunile următoare, spune Lars van Wageningen, de la compania olandeză de consultanță Insights Global.

Parte a fluxului de resurse vine în contextul în care bursa ICE Futures Europe interzice motorina cu conținut scăzut de sulf din Rusia înaintea sancțiunilor UE.

Începând cu 30 noiembrie, traderii trebuie să ofere dovezi la ICE că niciun produs rusesc nu a intrat în rezervoarele din regiunea extinsă ARA – inclusiv Vlissingen și Gent – care să fie folosit pentru livrările din ianuarie prin contract ICE futures.

Motorina rusească poate ajunge în depozitele ARA în decembrie, însă trebuie mutată în alte rezervoare din care nicio livrare nu va fi posibilă, potrivit ICE.

Unii jucători de pe piață se așteaptă la un impact scăzut al deciziei ICE, având în vedere nivelurile scăzute ale depozitelor din ARA, atât ale motorinei provenite din Rusia cât și cea care nu este din Rusia, dar și în contextul volumelor mai mici care sunt livrate.

„Volumele livrate până la expirare sunt de fapt destul de mici...adaugă pur și simplu încă un strat de provocare logistică”, spune Neil Crosby, analist la firma de analiză a țițeiului OilX.

În ianuarie 2022, 70.000 de tone de motorină au fost livrate prin contractele Ice futures, arată datele de pe site-ul bursei.

Partenerii noștri