Sari la conținut
News Alert

Legarea caselor de marcat la serverele Fiscului, amânată a treia oară

Deși frauda cu TVA atinge nivelul uriaș de 8 miliarde euro pe an, guvernul Cioloș a amânat în două rânduri introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic ce pot fi legate la serverele Fiscului. Aceasta după ce și guvernul Ponta amânase măsura o dată. România rămâne ultima țară europeană în care se folosește sistemul caselor cu role de hârtie, care nici măcar nu se mai fabrică.

case de marcat

România rămâne singura țară europeană în care trecerea veniturilor prin casele de marcat ale agenților economici nu se verifică electronic, direct de pe serverele Fiscului, ci doar local, prin controale făcute de inspectorii fiscali la sediul agenților economici.

Ministrul de Finanțe în al treilea guvern Victor Ponta, Ioana Petrescu promitea la finele lui 2014 schimbarea situației. Autor al loteriei fiscale, Petrescu spunea că România este singura țară din Europa care încă mai utilizeaza case de marcat cu role de hârtie , în timp ce casele de marcat cu jurnal electronic pot fi conectate la un server central, iar Ministerul Finanțelor Publice poate urmări tranzacțiile și poate combate evaziunea pe TVA. Subiectul TVA este unul important. Anual se colectează doar 60% din totalul sumelor de încasat și se pierd aproximativ 8 miliarde euro, adică suma suficientă cât să se construiască în fiecare an în România câte patru autostrăzi Sibiu-Pitești.

Calendarul inițial stabilit de Ioana Petrescu, la începutul lui decembrie 2014, prevedea introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic în intervalul iunie 2015- februarie 2016. Termenul exact diferea în funcție de mărimea contribuabilului, mare, mijlociu sau mic.

Plecarea acesteia de la minister și venirea în locul ei a lui Darius Vâlcov, ministru de Finanțe în următorul guvern Victor Ponta, a dus la prima amânare a termenelor. La doar două săptămâni de la numirea sa la minister, în decembrie 2014, Darius Vâlcov decidea prima amânare a măsurii. Casele electronice urmau să fie introduse cu zece luni mai târziu la marii contribuabili, respectiv în aprilie 2016 și cu un an la contribuabilii mijlocii sau mici, adică în perioada iulie-noiembrie 2016.

Însă nici Vâlcov n-a avut mai mult noroc. Nu se împlinise niciunul dintre termenele prevăzute în OUG dat de el că la putere a venit guvernul Cioloș și, desigur, odată cu acesta, noi amânări care să lase să respire atât agenții economici corecți, cât și evazioniștii.

Numită ministru de Finanțe în cabinetul Cioloș, Anca Dragu, și-a arătat și ea dărnicia. „Prorogarea termenelor de legiferare este obligatorie atât pentru evitarea încălcării prevederilor Directivei (care cere o perioadă de trei luni în care să se aştepte observaţii de la Comisia Europeană privind legiferarea - n.red.), cât şi pentru evitarea unui impact economic negativ asupra mediului de afa­ceri“. Este „obligatorie“ amânarea. Şi s-a amânat. Toate termenele au fost prelungite cu un an, anume aprilie 2017 la marii contribuabili, iulie 2017 la cei mijlocii și noiembrie 2017 la cei mici. Plecarea de la guvernare a însemnat un nou cadou făcut celor temători că Fiscul ar putea avea acces direct din serverele lui la vânzările lor nefiscalizate. De data aceasta Anca Dragu invocă lipsa ”cadrului legislativ complet”.

”Având în vedere faptul că în lipsa unui cadru normativ complet, începând cu data de 1 ianuarie 2017 nu vor fi disponibile pe piaţă nici aparate de marcat electronice fiscale cu rolă-jurnal pentru care legea prevede interdicţia de comercializare şi nici aparate de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, pentru care nu au fost încă parcurse toate etapele de implementare, lucru care conduce la un blocaj al activităţii operatorilor economici care doresc să deschidă noi afaceri după data de 1 ianuarie 2017“, spune nota de fundamentare a OUG 98 dată în 21 decembrie 2016 cu două săptămâni înainte de a părăsi ministerul. De data aceasta noua amânare este în jur de 10 luni.

Potrivit OUG 98 guvernul Grindeanu va trebui să elaboreze până la finele lunii martie norme metodologice. Până la publicarea normelor nu se poate stabili oferta de noi aparate fiscale și nici posibilitățile de “up-grade” sau “buy-back” la aparatele existente.

Actualele modele se mai pot comercializa până la 1 Octombrie 2017 (initial planificat pentru 1 ianuarie 2017), iar noile modele de case de marcat vor fi autorizate începând cu data de 1 iulie 2017.

Aparatele fiscale actuale vor trebui schimbate sau adaptate unor cerințe noi, după următorul calendar (Decembrie 2016):

  • Mari Contribuabili: până la 1 Ianuarie 2018

  • Contribuabili Mijlocii: până la 1 Aprilie 2018

  • Contribuabili Mici: până la1 August 2018

Sistemul este implementat cu succes în Bulgaria, țară unde funcționează de câțiva ani. La câteva ore, interval care poate fi ajustat în funcție de dorințe, casa de marcat trimite către serverele fiscului informații privind operațiunile făcute de comerciant.  

Pe aceeași temă