O OUG misterioasă dezleagă baierele bugetului pentru primari și consilii județene

Doru Cireaşă Data publicării:
bataie-pe-panglica-inaugurare-Valcea

După scandalul privitor la modificarea Codului Penal, prin OUG 13, Guvernul trezește nedumeriri și în privința modului de utilizare a banilor publici de către primării, consilii județene, dar și alți ordonatori de credite.

bataie-pe-panglica-inaugurare-Valcea

O altă ordonanță adoptată la finele lunii trecute, apărută în Monitorul Oficial, elimină orice regulă legală privind creditele de angajament, adică acea parte a banilor aflați la dispoziție pentru proiecte începute în anii trecuți sau care vor fi continuate în anii următori.

Ordonanța menționată elimină mai toate reglementările puse de Legea 500/2002, a finanțelor publice, privitoare la creditele de angajament, adică la sumele cuprinse în buget dedicate unui ordonator de credite care are în derulare programe multianuale. Pentru a înțelege miza modificărilor făcute de Guvern trebuie explicat pe scurt felul în care funcționează bugetul. Juriștii AvocatNet.ro explică mecanismul:

Un ordonator de credite are, în fiecare an, un buget de venituri şi de cheltuieli. Sumele aprobate, în buget, în zona de cheltuieli, reprezintă limitele maxime pe care le poate angaja o primărie în toate proiectele pe care le derulează într-un an.

Această limită maximă a cheltuielilor poartă denumirea de credit bugetar. Potrivit legii privind finanţele publice, o primărie are obligaţia de a angaja şi de a utiliza creditele bugetare numai în limita prevederilor şi potrivit destinaţiilor aprobate, pentru cheltuieli strict legate de activitatea ei şi cu respectarea dispoziţiilor legale. Cu alte cuvinte, nu poate plăti pentru un proiect mai mult decât e precizat în buget şi nu poate lua bani de la o şcoală în construcţie să plătească alt proiect derulat în comună.

În cazul contractelor care se desfăşoară în cursul unui an, primăria îşi asumă plăți aflate în limita maximă a cheltuielile bugetare aprobate deja. Aceste sume poartă denumirea de credite bugetare.

În cazul contractelor multianuale (care vin din anii trecuţi ori se întind pe anii următori), vorbim despre:

- credite bugetare (sumele cu care se plătesc în anul respectiv, lucrările contractate). În anii precedenți acestea au figurat drept credite de angajament.

- credite de angajament (sumele pe care primăria le menţionează clar ca fiind necesare în anii următori sau în anul prezent pentru lucrări angajate anii trecuţi). În anul următor acestea vor figura drept credite bugetare.

Pentru acţiunile multianuale se înscriu deci în buget, distinct, creditele de angajament şi creditele bugetare. Dacă primăria face o şcoală, a cărei construcţie va dura mai mult de un an, alături de care construieşte un alt proiect dar care se încadrează, ca timp al construcţiei în anul respectiv, atunci în buget vor fi trecute credite bugetare în valoare de x lei reprezentând plăţile pentur cele două obictive în anul în curs, respectiv y lei, credite de angajament pentru anii următori, când vor trebui alocaţi bani pentru finalizarea şcolii.

Ce face OUG 9 din 2017?

Prin Ordonanță, Guvernul practic desființează orice limitare, regulă legală, privind folosirea banilor la capitolul credite de angajament. Aceasta până la 1 ianuarie 2018. "Aplicarea prevederilor art. 4, art. 26 lit. b), art. 28^5, art. 36 şi art. 57 lit. b) referitoare la creditele de angajament din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, se suspendă până la data de 1 ianuarie 2018".

Ce solicită articolele suspendate?

  • Pentru acţiunile multianuale se înscriu în buget, distinct, creditele de angajament şi creditele bugetare.

  • În vederea realizării acţiunilor multianuale ordonatorii de credite încheie angajamente legale, în limita creditelor de angajament aprobate prin buget pentru anul bugetar respectiv.

  • Legile bugetare cuprind la cheltuieli creditele bugetare determinate de autorizările conţinute în legi specifice, în structura funcţională şi economică a acestora.

  • Bugetele se aprobă de Parlament pe ansamblu, pe părţi, capitole, subcapitole, titluri, articole, precum şi alineate, după caz, şi pe ordonatorii principali de credite, pentru anul bugetar, precum şi creditele de angajament pentru acţiuni multianuale.

  • Conturile anuale de execuţie a bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale, ale ordonatorilor de credite, inclusiv anexele acestora, vor cuprinde la cheltuieli: credite bugetare iniţiale; credite bugetare definitive; plăti efectuate.

Acuze de corupție

Adoptarea OUG 9 trezit furia Opoziției. „Românii au ieşit în stradă pentru că au aflat din mass-media despre conţinutul ordonanţei privind modificarea Codului Penal. Am convingerea că toţi românii ar fi şi mai furioşi dacă ar afla că, printr-o altă ordonanţă dată tot pe furiş, în data de în 25 ianuarie, OUG nr. 9/2017, Dragnea şi Grindeanu au suspendat practic cele mai importante articole din Legea nr. 500/2002 care priveşte finanţele publice. Această lege stă la baza elaborării şi aprobării bugetului de stat al României. Au amputat total această lege pentru a da liber la sifonarea banilor publici! Astfel, sunt suspendate până la 1 ianuarie 2018 articolele care privesc rigorile bugetare în privinţa utilizării creditelor bugetare şi a celor de angajament, anulează obligaţia Guvernului de a anexa programele bugetare în vederea transparentizării acestora şi anulează sancţiunile penale pentru nerespectarea acestor prevederi. Pe româneşte, vor putea fura cât vor, fără să fie pedepsiţi! Poate cel mai grav din istoria post-decembristă, OUG nr. 9/2017 anulează procedura de aprobare a creditelor de angajament în Parlament! Pe scurt, degeaba aprobă zilele acestea proiectul de buget, pentru că Guvernul a anulat această atribuţie a Parlamentului, adică au deschis calea la prăduirea banilor publici!”, spune Carmen Hărău, senator PNL.

"După deja cunoscuta OUG 13, adoptată hoţeşte la ceas de noapte, ce a marcat atacul asupra statului de drept şi a justiţiei şi a scos 400.000 de oameni în stradă, în zilele următoare va trebui să revenim cu mai multă atenţie şi asupra OUG 9/2017, care a fost adoptată într-o manieră similară (fără dezbateri/transparentă)", afirmă și Dragoș Pîslaru, fost ministru al Muncii în cabinetul Cioloș.

Un amendament liniștitor?

Oficialii Ministerului Finanțelor au respins luni intenția de a lăsa portițe deschise destinate sifonării banilor publici. "Aseară (duminică-n.n.)în Legea Bugetului a fost introdus un amendament cu precizarea clară că nu se pot angaja mai mulţi bani decât în limita creditelor aprobate. Am văzut şi noi interpretările cum că ordonatorii ar putea angaja credite de angajament fără limită şi am dorit să facem lucrurile cât se poate de clare. Pe scurt, dacă am un buget de 5 lei, nu voi putea angaja 10 lei", a explicat luni pentru HotNews.ro un demnitar din Ministerul Finanţelor.

Dincolo însă de această promisiune lipsesc explicațiile privitoare la necesitatea de modificare a legii finanțelor publice. Mai mult, persistă întrebări privitoare la posibilitatea respingerii amendamentului la dezbaterile din Parlament pe buget.

Întrebați care este logica modificării legii finanțelor publice economiștii și-au exprimat nedumerirea: ”Singurii care pot lămuri situația sunt ei (Ministerul de Finanțe – n.red.)”, a precizat pentru Digi24.ro, Ionuț Dumitru, președinte al Consiliului Fiscal.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri