Fonduri UE, 2007-2013. Lucrări neterminate de autostrăzi, drumuri și căi ferate cifrate la 1,8 miliarde euro

Data publicării:
lucrari 1

România nu a reușit să absoarbă aproape trei miliarde de euro din exercițiul financiar precedent, din cauza unor proiecte nefinalizate la termen, din care două miliarde de euro pe partea de transport, iar un miliard de euro pe mediu, a declarat, marți, Emanoil Radu Dascălu, secretar de stat în Ministerul Fondurilor Europene (MFE), responsabil pentru programul Infrastructură Mare, potrivit Agerpres.

”Pe partea de transport, pot să vă recunosc faptul că, în momentul de față (...) sunt circa două miliarde de euro neabsorbiți. Pe partea de mediu avem circa un miliard de euro. Deci, vorbim despre trei miliarde de euro care au stat la dispoziția României în perioada 2007 — 2015, deci într-o perioadă de criză a României în care noi nu am absorbit acești bani. Partea curioasă este alta, faptul că se spune că nu au fost proiecte”, spune el.

Potrivit lui, valoarea proiectelor fazate deci a celor care trebuiau încheiate în exercițiul financiar 2007-2013 dar care, nefiind terminate, a trebuit să fie divizate în două părți, din care o parte va fi derulată în exercițiul financiar 2014-2020 este de 1,8 miliarde euro pe infrastructură mare (Transporturi) și un miliard de euro pe Mediu. ”Tragedia face ca aceste sume pe care nu am putut să le absorbim în ciclul precedent vor mânca din noul buget al POIM-ului — Programul Operațional Infrastructură Mare. Asta înseamnă că din sumele alocate pentru acest nou program, circa 30% sunt deja contractate și în derulare, adică sunt acele care nu s-au finalizat', a explicat Dascălu.

Oficialul MFE a menționat, totodată, că pe segmentul Infrastructură Mare, România are la dispoziție 11,9 miliarde de euro, din care 9,4 miliarde de euro înseamnă alocarea de la Uniunea Europeană.

”Sunt multe proiecte mari în țară care s-au împotmolit și asta a dus la lipsă a absorbției de fonduri europene. Pe partea de infrastructură mare, care cuprinde infrastructura de transport (rutier, feroviar, naval, aerian), pe partea de mediu (apă, canal, stații de epurare) și pe ceea ce înseamnă energie, este un buget foarte mare alocat pentru perioada 2014-2020, respectiv 11,9 miliarde de euro, din care alocarea strict a Uniunii Europene este de 9,4 miliarde de euro. Semnificativ este și aportul venit prin Programul Operațional Regional, gestionat de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, unde avem circa 8,25 miliarde de euro la dispoziție, din care partea de fonduri UE este de 6,6 miliarde de euro. Deci, dacă vorbim strict de fonduri europene, 6,6 miliarde plus cei 9,4 miliarde duc la suma de 16,6 miliarde de euro care stau la dispoziția României pentru perioada următoare, până în anul 2020. Și mult timp nu a mai rămas”, spune Emanoil Radu Dascălu.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri