GERMANIA ALEGE. „Statul social” stă la baza modelului german de peste un secol

angela merkel mfax-4

Ca orice model, nici cel german nu a funcţionat mereu impecabil, mai ales că a fost testat la maximum în două războaie mondiale şi în patru perioade de criză economică.

Când a pus bazele Germaniei unificate, între 1862 şi 1890, Otto von Bismark a pus şi piatra de temelie pentru ceea ce numim astăzi „statul social", care includea pe lângă pensionarea la limita de vârstă, asigurarea medicală şi în caz de accident, dar şi ajutorul de şomaj. Şi graţie acestor măsuri, Germania abia unificată se afla în primul pluton al marilor puteri. În 1913, în pragul Primului Rărboi Mondial, Marea Britanie, Germania şi Franţa realizau două treimi dintre produsele manufacturate din Europa, 93% din producţia de cărbune şi 78 de procente din cea de oţel. Grija faţă de ai lui nu l-a împiedicat însă niciodată pe Bismark să renunţe la Realpolitk, realismul politic, bazat pe putere şi pragmatism, nu pe ideologie şi morală. 

„Marile provocări ale vremurilor noastre nu pot fi rezolvate prin discursuri şi deciziile majorităţii (...) ci prin fier şi sânge”, le spunea el deputaţilor de la Berlin încă din 1862. Fier şi sânge au şi urmat. Tot avântul economic, toată influenţa politică a Berlinului, construite cu greu timp de jumătate de secol, s-au făcut praf după Primul Război Mondial. Înfrântă de americani, britanici şi francezi, Germania a trecut prin vremuri cumplite de foame, sărăcie şi o inflaţie uriaşă. Şi totuşi, sistemul imaginat de Bismark, a rezistat. Economia germană a prins din nou aripi după 1924, în timp ce Berlinul vibra zi şi noapte de baluri si petreceri.

Bucuria nu a durat mult. Puternic loviţi de criza economică mondială din 1929-1933, germanii au cedat mirajului promis de Adolf Hitler şi ideologia nazistă şi au instaurat cea mai cruntă dictatură, prin cel mai democratic mod cu putinţă: alegerile parlamentare.

Timp de aproape 10 ani, economia germană a duduit mai mult ca oricare alta, printr-o producţie militară menită să susţină efortul uriaş de război. A avut şi resurse pe măsură, pentru că toate ţările ocupate de Al Treilea Reich sau aliate cu acesta au plătit din greu în petrol, grâne, animale. Prosperitatea a dispărut însă imediat după ce balanţa s-a înclinat în favoarea aliaţilor. În 1945, bombardamentele americano-britanice au năruit oraş după oraş, uzină după uzină, până la capitularea Berlinului. Din nou, Germania sărea de la o extremă la alta. Acum, în loc de bogăţie şi putere, germanii cunoşteau cele mai cumplite momente din istoria lor - foamete, boli, milioane de oameni fără un acoperiş deasupra capului, iar ţara a fost ruptă în două de Războiul Rece. Dar la fel ca în trecut, când totul părea pierdut, germanii au mai primit o şansă.

„Cu cât citeşti mai mult despre Al Doilea Război Mondial, cu atât afli cât de distrugător a putut fi. Trebuie să studiezi fotografiile, pentru a înţelege gradul de distrugere a drumurilor, caselor, fabricilor, a unor întregi domenii industriale, în mai multe ţări europene, până la punctul din care nu mai aveau cum să se reconstruiască singure”, a explicat Judith Baroody, expert Fundaţia Marshall.

Conştienţi de acest lucru, americanii au pompat în economia germană prin planul Marshall aproximativ un miliard şi jumătate de dolari. Graţie acestui sprijin, statul social imaginat de Otto von Bismark a renăscut, mai solid ca niciodată, şi a permis revenirea rapidă a Germaniei în prima ligă a marilor puteri, unde este şi astăzi.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate