Sari la conținut

Grindeanu | Presiuni pe deschiderea Lugoj-Deva, pe modelul autostrăzii scufundate

În pofida faptului că lucrările nu sunt terminate și că ar apărea riscuri contractuale semnificative, premierul Sorin Grindeanu îi cere ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, să deschidă traficul pe 16 kilometri de autostradă din lotul 2, Lugoj-Deva, cu lungime totală de 28 de kilometri.

161230_CONFERINTA_GRINDEANU_P_08_INQUAM_George_Calin

Foto: Premierul Sorin Grindeanu continuă practica autostrăzilor deschise fără lucrări încheiate

Cererea premierului prezintă riscuri majore. O deschidere forțată, impusă politic, a dus în 2015 la surparea lotului 3 din Sibiu-Orăștie și la apariția unei dispute scumpe, pentru buzunarul public, cu firma constructoare Salini Impregilo.

Cine se frige cu ciorbă suflă și în iaurt, spune o veche vorbă românească ce pare a nu fi luată în seamă de către premierul Sorin Grindeanu. În pofida problemelor tehnice și a disputelor contractuale apărute ca urmare a deschiderii în pripă a autostrăzii Sibiu-Orăștie, lotul 3, premierul Grindeanu a cerut vineri, proaspătului ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, să deschisă circulației 16 kilometri din cei 28 de kilometri ai lotului 2 Lugoj-Deva.

”V-aş ruga, domnule ministru al Transporturilor, dincolo de tot ceea ce înseamnă această gestiune a situaţiilor de urgenţă. Există o birocraţie pe care nu o înţeleg în Ministerul Transporturilor: atâta timp cât sunt gata 16 km de autostradă şi stăm şi ne uităm la ei şi nu putem să-i recepţionăm v-aş ruga în cel mai scurt timp să-mi prezentaţi măsurile astfel încât să folosim aceşti kilometri”, i-a cerut premierul ministrului Transporturilor, Alexandru Cuc.

Cererea premierului pare a fi pe placul lui Cătălin Drulă, actual deputat USR, în trecut consilier al fostului premier Dacian Cioloș pe probleme de infastructură. Drulă a fost unul dintre cei care a susținut că sectorul de 16 kilometri poate fi deschis. La finele anului trecut, fostul consilier al premierului Dacian Cioloş a scris, într-o postare pe Facebook, că legislaţia permite CNAIR să recepţioneze parţial această lucrare.

”Ca să facem o comparaţie, dacă contractul ar fi pentru construirea a 3 case, dintre care una e gata la cheie cu tot cu finisaje şi 2 case sunt la stadiul de fundaţie, CNAIR se întreabă dacă mă pot muta în casa care e gata sau trebuie să mai aşteptăm 2 ani să fie gata şi celelalte două, timp în care casa terminată stă goală”, scria el.

Dar nici Cătălin Drulă, nici Sorin Grindeanu nu explică și alte probleme. Acestea au fost menționate, luna trecută, într-un comunicat de presă destul de neclar al CNAIR. ”Dispoziţiile legale, așa cum sunt prevăzute de Legea 10/1995, recent modificată și republicată în septembrie 2016, nu fac referire în mod expres la recepţionarea parţială, ci doar asupra unor lucrări prevăzute într-un contract". Odată pusă în posesie pentru lucrări (moment considerat a fi identic cu recepția lucrărilor), CNAIR va deveni responsabilă pentru acestea. Ori luarea lucrărilor în sarcină proprie va fi foarte riscantă, în situația în care constructorul – nimeni altul decât compania italiană Salini Impregilo, cea care a construit autostrada scufundată Sibiu-Orăștie lotul 3 – va avea de terminat celelalte sectoare ale autostrăzii.

Un alt motiv important pentru care recepția este riscantă este cel privind recuperarea avansului achitat constructorului. Îân contractul semnat cu constructorul, avansul nu este defalcat pe etape parțiale. Legislația în vigoare impune recuperarea avansului acordat constructorului până la momentul recepției. Ori dacă se vor face mai multe recepții parțiale nu va fi clar până la care dintre acestea trebuie recuperat avansul. De aceea oricând compania poate avea probleme la Curtea de Conturi și, de ce nu, chiar cu procurorii. "Contractul este un tot unitar şi nu a fost elaborat şi întocmit pentru a putea fi monitorizat separat, adică o parte în perioada de garanţie şi o parte în perioada de execuţie. Potrivit art. 52, alin. (11), lit. b) din Legea finanţelor publice, nr.500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, recuperarea avansului se face potrivit prevederilor contractuale. Astfel, având în vedere faptul că este guvernat de prevederile FIDIC, recuperarea avansului se va face justificat şi prin deducere din Certificatul de plată, până la data emiterii Certificatului de Recepţie la Terminarea Lucrărilor. Dispoziţiile legale menţionate, raportate la decizia care a fost transmisă pentru acordarea vizei de legalitate, crează dificultăţi în ceea ce priveşte modalitatea de recuperare a avansului, ţinând cont de faptul că momentul la care trebuie raportată recuperarea avansului nu este cert în situaţia mai multor recepţii la terminarea lucrărilor", spunea compania în decembrie. Aceste lucruri ar putea fi clarificate într-un act adițional semnat la contract, spune Cătălin Drulă.

Un risc important este și faptul că partenerul contractual al CNAIR este nimeni altul decât firma italiană Salini Impregilo ce are o importantă dispută cu CNAIR și care a fost acuzată de practici incorecte la derularea contractului pentru lotul 3 din Sibiu-Orăștie.

Situația pare să semene cu deschiderea festivă a lotului 3 din Sibiu-Orăștie, cu câteva zile înainte de al doilea tur al prezidențialelor din 2014, la care a candidat și Victor Ponta, premier la acel moment.

Chiar dacă nu erau terminate lucrările CNAIR a decis deschiderea traficului ca urmare a presiunilor politice. Contractul a fost reziliat însă au rămas în dispută probleme importante precum garanția de bună execuție, răspunderea acestuia în lucrări, cereri ale acestuia privind plăți suplimentare. Consecința grabei cu care s-a făcut recepția s-a văzut câteva luni mai târziu când au apărut fisuri importante și alunecări pe traseul lotului 3 din Sibiu Orăștie. În prezent CNAIR are dispute cifrate la zeci de milioane de euro cu firma Salini Impregilo, cea care acum lucrează și la lotul 2 din Lugoj-Deva.

Etichete: autostrada Lugoj Deva , sorin grindeanu , cnair , Razvan Cuc

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale