În ce condiții puteți returna după 14 zile bunurile de folosință îndelungată cumpărate din magazine

Data publicării:
electronice electrocasnice frigider cuptor microunde aspiratoare - foto agerpres - 17 08 2015 1

Legi mai clare privind posibilitatea returnării produselor de folosință îndelungată cumpărate din magazine. Guvernul a modificat zilele trecute principala prevedere în domeniu, anume legea 449 din 2003, noua prevedere, respectiv Ordonanța de Guvern 9/2016, arătând clar când se poate și când nu se poate schimba un porodus de folosință îndelungată achiziționat dintr-un magazin.

Spre deosebire de produsele ce ua fost achiziționate online, prin telefon sau e-mail, situații în care acestea pot fi returnate, fără nicio explicație dată vânzătorului, în 14 zile de la achiziționare, produsele de folosință îndelungată cumpărate din magazin nu pot fi restituite decât în anumite condiții. În niciun caz nu se admite restituirea contravalorii produsului cumparat pentru că un cumpărător s-a răzgândit sau pentru că nu mai are nevoie de acele produse.

Produsul poate fi restituit doar dacă este neconform și doar dacă celelalte căi prevăzute legal au eșuat. Când un produs este neconform? Pentru a putea fi considerat astfel un produs trebuie să nu corespundă descrierii făcute de vânzător, să nu aibă aceleași calități ca și produsele prezentate consumatorului ca mostră sau model. Produsul neconform este cel care nu prezintă ”parametri de calitate şi performanţe normale, la care consumatorul se poate aştepta în mod rezonabil, date fiind natura produsului şi declaraţiile publice privind caracteristicile concrete ale acestuia, făcute de vânzător, de producător sau de reprezentantul acestuia, în special prin publicitate sau prin înscriere pe eticheta produsului”, spune legea 449. Potrivit legii vânzătorul răspunde pentru garanţia legală de conformitate timp de doi ani, termen calculat de la livrarea produsului. Defectarea produsului de folosință îndelungată este unul dintre cazurile de neconformitate.

Poate duce defectarea produsului la restituirea acestuia și la recuperarea banilor? Nu, căci vânzătorul este mai întâi obligat să repare produsul de folosință îndelungată. ”În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului în primul rând repararea produsului sau are dreptul de a solicita înlocuirea produsului, în fiecare caz fără plată, cu excepţia situaţiei în care măsura este imposibilă sau disproporţionată”, spune legea 449, nemodificată sub acest aspect de OG9/2016.

Repararea sau înlocuirea produselor se va face în cel mult 15 zile calendaristice socotite de la data la care cumpărătorul a adus la cunoștința vânzătorului lipsa de conformitate a produsului sau a predat acest produs spre reparare. Dacă reparația nu se poate face în această perioadă sau dacă durata cumulată de nefuncţionare din cauza deficienţelor apărute în termenul de garanţie legală de conformitate depăşeşte 10% din durata acestui termen, produsele vor fi înlocuite de vânzător sau acesta va restitui consumatorului contravaloarea produsului respectiv.

Există și situația în care produsul nu se defectează însă cumpărătorul își dă seama că acesta nu este conform cu ceea ce i s-a prezentat. Poate fi situația unei imprimante în care consumatorul descoperă că nu este compatibilă cu un calculator, deși la vânzare produsul a fost prezentat astfel. Se prespune că neconformitatea exista la momentul livrării dacă această neconformitate a apărut în termen de șase luni de la livrare. Ulterior până la împlinirea termenului de doi ani sarcina de a demonstra existenșa neconformității la momentul vânzării revine cumpărătorului.

Pe lângă garanția legală de conformitate, obligatorie prin lege, cumpărătorii pot beneficia și de garanție comercială, acordată facultativ de vânzători. Poate fi, spre exemplu, oferta unui vânzător auto de a pune la dispoziția cumpărătorilor un alt autoturism gratuit spre folosință pe perioada reparației primului. Pe baza garanţiei comerciale, obligatorie din punct de

vedere juridic pentru ofertant, se emite Certificatul de garanţie. ”La cererea consumatorului certificatul de garanţie va fi oferit în scris sau pe orice alt suport durabil, disponibil şi accesibil acestuia. În cazul în care certificatul de garanţie nu respectă prevederile (...) valabilitatea acesteia nu este afectată. ”Produsele de folosinţă îndelungată trebuie să fie însoţite de certificatul de garanţie emis pe baza garanţiei comerciale şi, dacă reglementările în vigoare prevăd, de declaraţia de conformitate, precum şi de cartea tehnică ori de instrucţiunile de folosire, instalare, exploatare, întreţinere, eliberate de producător”, mai spune noua lege.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri