Sari la conținut

Informații de trafic în timp real pentru automobiliști

Foto: waze.ro

Deși strânge din vinieta plătită de șoferi în fiecare an aproximativ 200 de milioane de euro, statul român, prin Ministerul-Transporturilor- Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), n-a reușit să ofere acestora în contrapartidă un sistem public de informare în timp rea privind condițiile de trafic și meteo. Astfel de sisteme există în majoritatea țărilor UE.

În absența informațiilor în timp real șoferii sunt condamnați să se înghesuie pe o șosea cu miile, în condițiile în care există drumuri alternative mult mai libere.

Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), cere de ani de zile cu insistență tuturor miniștrilor de Transporturi implementarea unui astfel de sistem și în România, la fel ca în majoritatea țărilor UE. ”Spre exemplu dacă pe Info Trafic sau pe display navigaţie este indicat un blocaj peste 30-50 km, fie se utilizează o rută ocolitoare dacă este disponibilă, fie şoferii profesionişti pot opri în locuri special amenajate, pentru a nu îşi compromite timpul de conducere aferent zilei respective ”, explică el utilitatea unui astfel de sistem. Șoferii profesioniști sunt obligați să facă pauze de odihnă cu o durată minimă stabilită legal.

Sistemul ar ajuta șoferii amatori care vor să meargă la Brașov să aleagă ca rută între DN1 și DN1A, în funcție de cât de aglomerate sunt acestea.

În pofida utilității, un astfel de sistem nu a fost implementat deși, oficial, toată lumea îl salută. ”Toți cei implicați, anume Ministerele Transporturilor, Administrației și Internelor, Poliția Rutieră, Societatea Națională de Radiocomunicații, Serviciul Telecomunicații Speciale, Administrația Națională de Meteorologie și-au exprimat sprijinul, au zis că este o idee extraordinară însă nu s-a făcut nimic”, spune Radu Dinescu, secretar general al UNTRR.

Dar cum funcționează sistemul de ghidare a șoferilor. În varianta simplă, un sistem Info Trafic se bazează pe transmitere radio a informaţiilor cu privire la situaţiile dificile ale traficului rutier din toată ţara, în baza informaţiilor primite de la Poliţia Rutieră şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (informaţii referitoare la accidente, incidente rutiere datorită cărora traficul este perturbat, conducători care merg pe autostrada pe contrasens), CNADNR (informaţii referitoare la situaţia drumurilor blocate, lucrări, circulaţie pe o bandă, semaforizări, etc), Administraţia Naţională de Meteorologie (fenomene meteo deosebite cum ar fi ceaţă foarte deasă, carosabil inundat după ploi puternice, zăpadă, grindină, etc).

Un radio dotat cu sistemul RDS, adică majoritatea unităților audio aflate în dotarea modelelor actuale de autovehicule, ar putea oferi informații text sau voce privind aceste evenimente pe lângă transmisia propriu-zisă. Informațiile de regulă se furnizează codat RDS de către posturile radio ce au acoperire mare.

Într-o fază ulterioară informațiile sunt livrate unor aparate de navigație compatibile cu Traffic Management Channel (TMC) care decodează informațiile RDS și le afișează sub forma hărților de navigație. În cazul în care automobiliștii au selectat o rută, ei pot fi rerutați.

Părerile privind progresele României la acest capitol sunt împărțite. Potrivit oficialului UNTRR, România este singura țară alături de Ungaria și Bulgaria care nu are un serviciu public, național de tip RDS-TMC. Pe piața de profil există însă produse TMC ale unor firme private, cum ar fi TraficOK sau Waze. Un alt produs RDS-TMC anume TrafficGuide se află în fază de test, potrivit anunțului făcut pe situl oficial.

De la caz la caz, acestea au însă mai multe probleme. Fie acestea nu oferă acoperire la nivel național, fie funcționează doar pe anumite modele de GPS sau telefoane, fie sunt contra cost, fie se bazează pe informații de trafic neoficiale, oferite de utilizatori. ”Spre exemplu un produs de tip Waze nu va putea să îți spună că la o anumită oră urmează să se închidă un sector de drum, informație deținută doar de către CNADNR”, spune Dinescu.

”România nu stă nici mai bine, nici mai rău decât alte țări, suntem într-o fază intermediară”, spune Dorin Dumitrescu, președinte al ITS România, un ONG dedicat introducerii sistemelor inteligente de transport la noi. Potrivit lui există în fază de pilot un sistem de informații de trafic de tip RDS bazat pe cinci unități de lucru și ce acoperă, deocamdată, o treime din teritoriul național. Mai mult în prezent se lucrează la înființarea unui ”punct național de acces” cu informații de trafic de bază pentru conducătorii auto și care ulterior va oferi informații și din alte moduri de transport.

Potrivit lui Dumitrescu, România este obligată de directiva Comisiei Europene privind transporturile inteligente să ofere conducătorilor auto un sistem public, gratuit conținând informații minimale de bază privind condițiile de circulație pe drumurile naționale.

Etichete:

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale