Jocuri de culise pe autostrada Suplacu de Barcău-Borș

Data publicării:
3C-Viaduc-Suplacu-de-Barcau

Ministerul Transporturilor amenință cu rezilierea contractului pentru autostrada Suplacu de Barcău Borș și acuză constructorii de inacțiune. Același minister n-a eliberat autorizația de construire și a plătit acestora avansul legal de abia acum o săptămână. În plus ar exista jocuri de culise privind subcontractarea lucrărilor de către firme de casă.

3C-Viaduc-Suplacu-de-Barcau

La un an și jumătate după ce a fost semnat contractul pentru încheierea lucrărilor de execuție aferente tronsonului de autostradă Suplacu de Barcău-Borș, pe șantier nu a fost mișcată o lopată de pământ. În mai 2015 Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) și firmele Corsan SA, Corvian Construccion SA, SC Consinit SRL, SC Road Consulting & Design Solution SRL şi SC Via Design SRL semnau contractul de terminare a acestui tronson început de firma americană Bechtel. Compania de stat nu pare a avea prea mult noroc pentru a face lucrările.

Mai întâi constructorii s-au certat între ei. Anul trecut, în interiorul asocierii, au apărut neînţelegeri între liderul acesteia, firma spa­niolă Corsan Corviam Construc­cion, şi proiectantul lucră­rilor, firma autohtonă Via Design. Discuțiile au privit procentajul cuvenit firmei românești pentru efectuarea proiectării.

La capătul mai multor luni de discuții și în urma unor presiuni făcute de Ministerul Transporturilor firmele din asociere au ajuns la un acord. Totul părea că începe să meargă ca pe roate. "Tronsonul 3C Suplacu de Barcău - Borş, de 60 de kilometri, a avut un blocaj în sensul că, după atribuire, consorţiul a avut unele dispute interne. Au fost încă de anul trecut, din decembrie, invitaţi la sediul CNADNR, iar Compania a mediat aceste dispute şi s-a găsit o soluţie. În acest moment, ei au demarat lucrările, sunt în curs de redactare a solicitării pentru atribuirea avansului şi am convenit cu dânşii, prin Companie, eşalonarea livrărilor pentru proiectare, în aşa fel încât vom avea în 30 de zile lotul 1, urmând ca la celelalte termene, 60 şi, respectiv, 90 de zile, să primim proiectele pentru celelalte loturi şi vom reuşi în acest fel să creăm fronturi de lucru succesive începând de luna viitoare. Deci, în 30 de zile, vom avea şi muncitori pe şantier şi utilaje, urmând ca în termenele menţionate să se completeze şi celelalte fronturi de lucru prin mobilizările asumate prin contract", spunea in februarie fostul ministru al Transporturilor, Dan Costescu.

Vara a trecut iar promisiunile ministrului nu s-au împlinit. Ministerul Transporturilor recurge din nou la amenințări. „În prezent, constructorul nu are niciun impediment pentru efectuarea lucrărilor. Mai mult decât atât, CNADNR a acordat avansul aferent acestui proiect iar antreprenorul a promis mobilizarea, lucru care nu s-a întâmplat. Stadiul de execuție pe acest contract este în continuare 0%”, au spus sâmbătă, într-un comunicat de presă, oficiali al ministerului. „Dacă până în data de 15 septembrie, constructorul nu va demara lucrările la capacitate optimă, nu eliminăm varianta rezilierii, pentru că ne dorim ca acest proiect să progreseze”, spune ministrul Sorin Bușe.

Potrivit CNADNR, ultima variantă a proiectului tehnic ar fi fost transmisă pentru avizare la CNADNR cu întârziere, la începutul lunii august 2016.

Ce spun reprezentanții constructorului

Surse apropiate constructorilor resping însă acuzațiile. Proiectul tehnic a fost într-adevăr aprobat de abia acum două săptămâni deoarece, timp de un an, compania a cerut tot felul de modificări ale acestuia, de fuecare dată altele decât cele inițiale. Au existat nu mai puțin de patru versiuni ale proiectului, spun sursele indicate. Lipsește inclusiv autorizația de construire. Cea veche, acordată firmei Bechtel, nu ami poate fi folosită căci au apărut numeroase modificări ale proiectului. Fără autorizație lucrările nici nu pot fi începute.

Probleme au existat și în pivința avansului cuvenit constructorului. Firmele au prezentat garanția necesară în luna aprilie însă avansul a fost acordat de către CNADNR de abia acum o săptămână.

Informațiile privind dificultățile financiare ale constructorului privesc firma mamă a acestuia grupul Isolux nu constructorul propriu-zis. Sursele indicate menționează și anumite jocuri de culise. Ar fi vorba de anumite presiuni asupra constructorilor menite a îi determina pe aceștia să accepte drept subcontractori firme de casă. Cazul ar fi cunoscut și cercetat inclusiv de către DNA, spune sursa indicată.

Firma americană Bechtel a părăsit lucrările în 2013, an în care a fost reziliat contractul pentru autostrada Transilvania. Stadiu lucrărilor este în prezent de 52%. O bună parte a lucrărilor sunt însă distruse fie din cauza furturilor fie ca urmare a afectării lor de către ploi, ninsoare, îngheț.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri