Managerul privat al Tarom, belgianul Christian Heinzmann, debarcat de la conducere cu trei ani mai devreme

Data publicării:
tarom

Lupta din culise pentru conducerea Tarom zădărniceşte eforturile actualului manager privat de repunere a companiei pe linia de plutire. Actualul director general, Christian Edouard Heinzmann (Curriculum Vitae), a fost dezbrăcat de atribuţii şi i s-a pus în vedere o plecare prematură de la şefia companiei aeriene. Potrivit lui Lucian Isar, fost membru al board-ului companiei, preşedintele consiliului de administraţie al Tarom, Dan Pascariu, ar fi scos o semnătură de la CEO, care îi limitează durata contractului de la patru ani la unul singur. Contractul ar urma să expire astfel în noiembrie 2013.

Belgianul nu ar fi fost de acord cu cedarea din atribuţii, scrie luni HotNews.ro, dar asta deja nu mai contează pentru că, acum, conducerea este asigurată de facto de Nicolae Demetriade, fost director general al Tarom între 2001 şi 2002, când compania mergea pe pierdere.

Nicolae Demetriade a fost numit director executiv al Tarom la finele săptămânii trecute, la o lună de la intrarea în consiliul de administraţie al companiei aeriene. Numirea sa s-ar fi făcut, potrivit surselor Adevărul, în contextul în care managerul privat nu dorea să facă achiziţii şi nici să stârnească un scandal care să afecteze marca Tarom. Mărul discordiei ar fi fost chiar aeronava prezidenţială. Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, ar fi fost nemulţumit că Heinzmann nu dorea să mărească flota.

Statul vrea să achiziţioneze avioane, cel mai probabil prin împrumuturi garantate, cu toate că specialiştii suţin o restrâgere a flotei. Dar vânzarea de avioane nu generează comisoane, aşa cum fac achiziţiile.

Pentru echilibrarea forţelor în board, Ministerul Transporturilor l-a propus pe Nicolae Demetriade. Lucian Isar spune că Demetriade se află în conflict de interese cu activitatea Tarom, dat fiind faptul că acesta deţine o firmă de turism - World Travel - care este agent de vânzări pentru mai multe companii aeriene. Lucian Isar susţine că Demetriade s-ar afla în conflict de interese cu activitatea Tarom şi sugerează că operatorul aerian ar putea să aibă o abordare diferită pe rutele de care agenţia de turism World Travel este interesată.

Ar fi o replicare a experienţelor Tarom din perioada anilor 2000, când Demetriade deţinea o altă firmă de turism, Happy Tour. Fondată în 1996, Happy Tour a ajuns repede să fie cea mai mare agenţie de turism din România. La momentul intrării în funcţia de director general al Tarom, în 2001, Demetriade şi-a transferat pachetul majoritar de acţiuni în proprietatea soţiei sale, Carmen Demetriade. La nici un an de zile de la numirea în funcţie, Demetriade şi-a dat demisia.

Presa relata la acea vreme că Demetriade ar fi plecat de la Tarom pentru că nu ar mai fi ascultat de ce i se transmitea din Ministerul Transporturilor. Ministrul de resort de la acea vreme, Miron Mitrea, declara că unele din ordinele sale au fost ignorate de Nicolae Demetriade. Mitrea îl mai acuza voalat pe Demetriade că ar fi lucrat în beneficiu personal şi în defavoarea companiei naţionale. Totul ar fi pornit de la planul de restructurare a companiei, care includea şi partea de comercializare a biletelor de călătorie.

Conflict de interese sau nu, clar este că o bună parte din vânzările de bilete de avion ale agenţiei Happy Tour erau generate pe filiera Tarom. În primăvara lui 2002, de exemplu, 40% din totalul biletelor de avion vândute de Happy Tour veneau pe această relaţie, scria la acea vreme revista Capital. La momentul respectiv, agenţia vindea bilete de avion de sute de mii de dolari. Nicolae Demetriade a susţinut mereu că agenţia aparţinea soţiei sale şi că a venise la conducerea Tarom pentru a ajuta la redresarea companiei şi nu pentru a ajuta Happy Tour.

Presa mai relata în 2002 că unul dintre motivele de cădere a lui Demetriade în dizgraţie ar fi fost lipsa de inspiraţie în aprobarea unor proiecte de investiţii, precum cursa Bucureşti - New York, care a rezistat mai puţin de trei luni.

Business Club


Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri