Ministrul Mediului pregătește o nouă variantă a taxei auto. Va rezista aceasta în fața CEDO mai mult decât variantele precedente?

Data publicării:
5716315f682ccfd785de2cfd-1

Nimic nu pare mai greu în România decât a face o lege care să dureze, să nu fie contestată cu ușurință și care să își arate utilitatea. Este cazul taxei auto pentru timbrul de mediu, aflată la a patra formă, contestată însă cu succes recent la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO).

Ministerul Mediului va propune, în toamnă, o nouă variantă de taxă de timbru, dar şi o altă variantă privind restituirea taxei auto, potrivit ministrului Mediului Cristiana Paşca-Palmer, informează News.ro.

"Lucrăm la o nouă variantă de taxă de timbru, avem un grup de lucru şi sper ca, până în toamnă, când reintrăm în activitatea intensă pe domeniul acesta, să venim cu o variantă care sper să fie mai echitabilă pentru toată lumea şi inclusiv pentru principiul "poluatorul plăteşte", care este de fapt fundamentul unei astfel de taxe”, a spus ministrul.

Întrebată ce se va întâmpla cu cei care ar fi urmat să primească înapoi această taxă, demnitarul a spus că se lucrează pentru identificarea unei modalităţi de a returnare a banilor.

"O să vedem. Aşa cum am găsit o soluţie pentru cei care, în trecut, pentru că acelaşi lucru s-a întâmplat, Curtea Europeană de Justiţie a declarat că taxa este ilegală şi până acum oamenii trebuiau să dea statul în judecată ca să îşi recupereze banii, anul acesta eu am introdus în mod special şi am lucrat cu colegii, am făcut un ordin de ministru comun ca să dăm posibilitatea ca şi pe cale administrativă să se recupereze aceşti bani de către cetăţeni şi vom vedea ce formulă vom avea în final, care să fie modalitatea de a returna banii”, a spus Cristina Paşca-Palmer.

Ultimul eșec în privința taxei auto a fost în luna iunie. În data de 13 a acestei luni, Ministerul Mediului a informat că a luat act de Decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) din 9 iunie 2016, cu referire la prevederile OUG 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule.

“În fapt, conform Deciziei, CJUE declară că nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru şi autovehiculelor deja înmatriculate în statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri în acelaşi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urmă. Totodată, Curtea se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii”, preciza atunci Ministerul Mediului.

Există un blestem al taxei auto?

Consultantul fiscal Adrian Bența a numărat nu mai puțin de patru forme pe care le-a îmbrăcat taxa auto de mediu, de la introducerea acestea înainte de aderarea României la UE până în prezent. Niciuna nu a rezistat, iar ultimul vot de blam a fost dat în luna iunie de către CEDO. Dar care este problema acestei taxe, de ce nicio formă n-a rezistat până în prezent? Una dintre explicații este aceea că taxa a afectat diferit, discriminatoriu plătitorii acesteia.”Ni s-a spus că avem dreptul de a introduce o astfel de taxă însă că aceasta trebuie să fie neutră. Ori această neutralitate nu am asigurat-o”, spune consultantul fiscal.

Dealtfel, această neutralitate a taxei nu este ușor de obținut, mai spune consultantul. Tocmai de aceea el pledează mai degrabă pentru introducerea taxei de poluare în valoarea carburantului de la pompă. Aceasta este forma cea mai corectă, în opinia sa. Circuli mai mult, consumi mai mult, poluezi mai mult, plătești mai mult, consideră consultantul fiscal.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri