Sari la conținut

Misterele Metrorex. Ce distanță trebuie să fie între vagon și marginea peronului

Incidentul survenit la 12 ianuarie într-o stație de metrou din Piața Victoriei, când un pasageră și-a scăpat piciorul în spațiul dintre peron și vagon, și reclamat joi de către aceasta la Protecția Consumatorului, pare a fi fost favorizat de nerespectarea normelor legale privitoare la distanța maximă ce trebuie să despartă marginile peroanelor și vagoanelor.

Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

În timp ce oficialii Metrorex afirmă că vina ar aparține pasagerei care nu a respectat una dintre regulile de aur ale circulației cu metroul anume ”atenţie la intrarea şi ieşirea din tren pentru a nu călca greşit în spaţiul dintre peron şi vagon”, sfat afișat inclusiv pe pereții vagoanelor, vina pentru neplăcutul incident pare a aparține chiar regiei de metrou. Aceasta pare a nu fi respectat reglementările emise chiar de ea privind distanța maximă ce poate exista între peroane și vagoane.

Potrivit articolul 11 al capitolului ”Peroane” din instrucția Metrorex 314m emisă în 1997 distanța dintre tren și buza peronului nu va depăși 8 centimetri”. În realitate însă măsurători efectuate după incident dar și declarații ale șefilor Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) arată existența unor distanțe cuprinse între 10 și 25 de centimetri. Valoarea superioară a fost menționată chiar de directorul general al ANPC, Paul Anghel după incident.

De unde provin neconcordanțele? Distanța mare dintre peroane și vagoane pare a fi consecința utilizării unor garnituri de metrou cu gabarite diferite. Mai precis dacă între marginea unei garnituri late, cum sunt garniturile CAF, și peronul unei stații sunt 8 centimetri, în cazul unei garnituri înguste de tipul Bombardier și peron rămân mai mulți centimetri, peste limita admisă.

Existența garniturilor de lățimi diferite este confirmată de responsabili ai Autorității de Reglementare și Control (AFER).

”Metroul a fost proiectat înainte de 1990 după standardele de atunci. Ramele de atunci erau mai înguste decât cele din prezent. Ulterior au fost aduse garniturile Bombardier ceva mai late și apoi CAF cu lățimea cea mai mare”, explică un oficial al AFER sub protecția anonimatului.

Cazul a fost menționat în urmă cu aproape doi ani de Ion Rădoi, lider de sindicat lșa acel moment. ”Peroanele tuturor celor 14 stații de pe Magistrala II de metrou (Berceni — Pipera — n.r.) trebuie modificate, deoarece noile trenuri comandate de administrația Metrorex sunt mult prea late pentru a putea circula”, spunea sindicalistul în 2014.

Chiar Metrorex recunoștea la acel moment existența unor interferențe între vagoane și peroane, cu valori cuprinse între 1-12 mm. ”S-au prezentat foarte clar și explicit atât zonele unde au fost constatate interferențe cuprinse între 1 — 12 mm, între gabaritul cinematic al trenului (...) și marginea peroanelor, la un număr de 10 peroane, dintr-un total de 90, pe o distanță de 98 de metri, dintr-un total de 951,2 metri cât măsoară lungimea tuturor peroanelor celor 45 de stații de metrou”, spunea Metrorex acum doi ani.

Potrivit Metrorex cauza interferențelor era alta, nu lățimea mare a garniturilor CAF. Cauza ar fi neconcordanța dintre dimensiunile peroanelor, construite cu ”toleranțe mai mari, în anumite zone ale acestora, față de cotele stabilite prin 'Instrucția nr. 314M privind normele și toleranțele pentru construcția, reparația și întreținerea căii de rulare la metrou, ediția 1997”.

Potrivit relatărilor din presă s-a trecut la lărgirea peroanelor din 14 stații pe de pe magistrala II . Lărgirea însă pare a fi mărit distanța dintre marginea peroanelor și vagoanele Bombardier, mai înguste, peste limitele admise.

Metrorex spune acum însă că totul este în regulă și că prescripțiile tehnice ar fi fost întocmai respectate. Regia de transport menționează un aviz primit de la AFER, valabil până în 2016, potrivit căruia ”persoana juridică Metrorex S.A.asigură îndeplinirea cerinţelor necesare efectuării transportului de călători pe liniile de metrou, în condiţiile de siguranţă a circulaţiei, de securitatea transportului şi de calitate a serviciilor, prevăzute în normele tehnice specifice în vigoare.”

Mai mult Metrorex afirmă că incidentul nu a putut fi observat pe camerele video și că distanța dintre tren şi marginea peronului ”variază de la staţie la staţie în funcţie de razele de curbură ale acestora, conform instrucţiei de norme şi toleranţă specifică şi instrucţiei de mişcare referitoare la gabaritul trenurilor.”

Etichete: metrou , Metrorex , anpc , peron

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale