Ordonanța Split TVA, desființată de consultanți și oamenii de afaceri

Data actualizării: Data publicării:
mihai tudose_GUVERN_SEDINTA_00_INQUAM_Photos_Octav_Ganea

După ce Ministerul Finanțelor Publice a pus în dezbatere publică proiectul ordonanței privind plata defalcată a TVA, au început să curgă criticile. Unii analiști vorbesc despre „aroganță și bătaie de joc”, în timp ce reprezentații marilor asociații de afaceri din România avertizează că implementarea măsurii va genera „dificultăți de cash-flow majore” și blocaje operaționale semnificative.

mihai tudose_GUVERN_SEDINTA_00_INQUAM_Photos_Octav_Ganea
Sursă foto: INQUAM PHOTOS / Octav Ganea

La finalul săptămânii trecute, ministerul condus de Ionuț Mișa a făcut public proiectul de ordonanță privind plata defalcată a TVA, cu intenția ca mecanismul să fie introdus de la 1 septembrie.

Pe scurt, este vorba de introducerea obligației pentru firme și instituții publice de a deschide conturi distincte pentru încasarea și plata TVA, în lei și, după caz, în valută. Deținătorii nu vor putea retrage bani din aceste conturi, ci vor folosi fondurile exclusiv pentru transferul TVA.

Atenție, plata TVA de către firme și instituții în alt cont decât contul de TVA al furnizorului/prestatorului ar urma să reprezinte contravenție și se sancționează cu „o amendă egală cu 50% din suma reprezentând TVA” virată în contul greșit. Cu aceeași amendă, 50% din sumă, ar urma să fie sancționată și „debitarea contului de TVA de către titular în alte condiții decât cele prevăzute de prezenta ordonanță în perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2017”.

Coaliția pentru Dezvoltarea României cere efectuarea unui studiu de impact

Coaliția, inițiativă care reunește marile asociații de afaceri din România, avertizează Guvernul Tudose asupra efectelor măsurii și cere consultarea prealabilă a Comisiei Europene și efectuarea unui „studiu de impact profund”.

„Propunerea legislativă de introducere a sistemului privind plată defalcată a TVA va genera dificultăți de cash-flow majore pentru contribuabilii onești și blocaje operaționale semnificative pentru toate părțile implicate — trezorerie, instituții de credit și ANAF — și a solicitat consultarea prealabilă a Comisiei Europene și efectuarea unui studiu de impact profund cu privire la costurile și beneficiile aferente tuturor părților implicate”, transmite CDR, printr-un comunicat de presă.

Coaliția mai arată că susține „fără echivoc” lupta împotriva evaziunii fiscale „dar în măsură proporțională și fără a genera povară administrativă suplimentară”.

Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR) este o inițiativă privată, apolitică, formată din reprezentanți ai investitorilor români și străini în România, fiind condusă de un Consiliu Director format din președinții și vicepreședinții a șase asociații de business: Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Camera de Comerț Americană în România (AmCham), Camera de Comerț Franceză în România (CCIFER), Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK), Consiliul Investitorilor Străini (FIC) și Romanian Business Leaders (RBL).

Biriș: Cât costă companiile implementarea măsurii? Băncile, singurele care par să câștige

Avocatul și consultantul fiscal Gabriel Biriș, fost secretar de stat în Ministerul Finanțelor, se declară „șocat” de proiectul Guvernului Tudose. Într-o postare pe contul său de Facebook, Biriș arată că „banii contribuabililor onești” vor putea fi folosiți doar cu aprobarea ANAF, că sancțiunea pentru plata greșită este de 50% din suma plătită și că măsura va fi impusă de Guvern prin ordonanță, fără consultări publice serioase și dezbateri în Parlament.

Postarea fostului secretar de stat:

„Vă rog însă să observați că:

(1) banii contribuabililor onești blocați în contul de TVA vor putea fi folosiți de aceștia doar cu aprobarea prealabilă a ANAF (nu știm în ce constă procedura de aprobare, probabil control documentar). În proiectul de OG însă NU există termen în care ANAF să dea aprobarea și nici sancțiune. Pe vorbe, la consultări s-a spus că vor fi 3 zile, dar în text nu apare. Rămânem cu vorbele...

(2) Sancțiunea pentru plata greșită a TVA este de 50% (!!!) din sumă. Vă rog să observați că sancțiunea se aplică și atunci când atât plătitorul, cât și beneficiarul declară și își plătesc TVA corect. Doar pentru plata în cont greșit sancțiunea aplicată e 50% (...).

(3) Vorbim de OG, deci e clar că Guvernul vrea să scoată chestia asta până se termină vacanța parlamentară. De altfel, la nici o săptămână după publicarea pe site, MF a convocat Comisia de Dialog Social, ceea ce mă face să cred că cel mai târziu săptămâna viitoare ordonanța va fi aprobată și publicată în Monitor. Putem să mai vorbim de consultări publice, de transparență, de predictibilitate? Eu zic că putem cel mult vorbi de aroganță și bătaie de joc...

(4) Nu exista nicio referire la testul IMM. Cât costă implementarea contului de TVA companiile românești, în special pe cele mici și mijlocii? Nu știm...

(5) Ținând cont de cât de importantă e modificarea asta și pe cât de multă lume afectează, nu era oare de preferat ca această normă să fie discutată și aprobată în Parlament? (...)

PS2. Contul de TVA va fi obligatoriu începând din octombrie. Timp în care TOATE companiile din România (cam 300.000) vor trebui să își deschidă noi conturi (la bănci sau Trezorerie) pentru TVA și vor trebui să își modifice sistemele informatice pentru a putea ține evidența cât de cât automatizat... Cele mai afectate vor fi companiile de utilități și telecom.

PS3. Singurii care par a avea de câștigat sunt băncile, probabil onor Guvernul vrea să îi ajute să își crească profiturile”.

Horațiu Hagiu: 10 absurdități din proiectul dezastru

Consultantul fiscal enumeră, pe contul său de Facebook, zece absurdități constatate în proiectul de ordonanță al Ministerului de Finanțe, sub titlul „Dezastru în proiectul de ordonanță privind plata defalcată a TVA!”:

„1. Neplătitorii de TVA nu sunt obligați să vireze TVA -ul în contul distinct al beneficiarului, dar acesta din urmă are obligația să transfere în maxim 3 zile suma aferentă.

2. Același lucru pentru încasările cu substitute de numerar (carduri de debit, credit, tichete masă etc). Costul logistic este imens pentru majoritatea înteprinderilor din România care nu operează bancar în fiecare zi, iar contravenția este imensă.

3. Tot în termen de 3 zile lucrătoare, persoanele impozabile trebuie să depună numerar suma rezultată din DIFERENȚA dintre încasările și plățile cu numerar. Contribuabilul este astfel obligat să țină evidența TVA în timp real. Mă întreb ce se întâmplă cu deconturile de deplasare, cine își poate permite să angajeze personal de specialitate pentru așa ceva? Sunt societăți economice care operează zilnic tranzacții cu numerar, cu cote diferite și care trebuie să calculeze zilnic TVA încasată și plătită pe care trebuie să o vireze în contul special a doua zi.

4. Costurile cu evidența contabilă a conturilor de trezorerie se vor dubla efectiv. Practic, se va opera un extras de cont de două ori mai lung.

5. De asemenea și costurile bancare, contul de TVA nefiind exceptat de la comisioanele de transfer și operare. Pentru o sumă platită, banca va percepe acum un comision dublu.

6. Retragerea sau transferul sumei din contul de TVA nu se va putea face decât în urma controlului fiscal! Se va tripla numărul inspectorilor? Se va face controlul în procedură de urgență? Un control poate dura liniștit și 6 luni de zile, timp în care banii vor fi blocați!

7. Ce ne facem cu sumele inițiale dacă avem mai întâi plăți și apoi încasări?

8. Contravențiile pot ajunge până la 50% din suma datorată către furnizorii de bunuri sau servicii. Putem folosi cuvinte dure, pare un jaf instituționalizat, deoarece marja de eroare umană este foarte mare.

9. Deschiderea automată a unui cont de trezorerie pentru toate persoanele impozabile din România? (...)

10. Este de neînțeles cum Guvernul publică o lege radicală fără a testa un program pilot în această privință, pentru a cuantifica rezultatele, dezastruoase din punctul meu de vedere”.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri