Poșta pierde competiția cu firmele private

Data publicării:
POSTA ROMANA PLASMA-1

Unul din patru români cu acces la Internet cumpără online. Şi o face, în medie, de opt ori într-un an. Comoditatea românilor saltă nu doar afacerile magazinelor online, ci şi pe cele ale firmelor private de curierat.

Octavian Bădescu, vicepreşedintele Asociaţiei Operatorilor de Curierat din România, spune că „încasarea medie în curierat, la un colet de greutate medie, este undeva la 3-4-5 euro.”

Anul trecut au fost colectate şi distribuite în ţară peste 55 de milioane de colete, cu 127% mai multe ca în 2013. Acestora li s-au adăugat alte 6,5 milioane de colete expediate sau primite de peste graniţe. Doar un colet din zece a fost însă livrat de Poşta Română, potrivit unui raport ANCOM.

Nici dacă luăm în calcul toate serviciile poştale, compania de stat nu stă mai bine. Anul trecut a expediat în ţară cu 70% mai puţine scrisori şi colete până în zece kilograme, faţă de 2013. Unde Poşta pierde, companiile private câştigă.

Din piața totală a serviciilor poștale, care e undeva la 500 de milioane, curieratul privat are 300-350 de milioane. Poșta are mai puțin de jumătate. Însă numărul de angajați ai Poștei este de 27 de mii, dintr-un total de 37 de mii la nivelul industriei”, explică Octavian Bădescu.

Curierii firmelor private muncesc de două ori mai mult decât cei ai Poştei, arată acelaşi raport. E greu să munceşti când nu ţi se dă nici măcar hârtie, se apără angajaţii.

Cristian Iancu, secretarul general adjunct al Federaţiei Sindicatelor din Poştă şi Telecomunicaţii a declarat că „sunt câteva subunităţi din ţara asta care nu au apă curentă, care nu au un grup sanitar, un WC, lipsuri legate de un necesar zilnic, rechizite, imprimate, tipizate, hârtie pentru imprimante.”

Ministrul Comunicaţiilor recunoaşte că Poşta a pierdut bătălia cu operatorii privaţi.

Sorin Grindeanu, ministrul pentru Societatea Informaţională, spune că „Poșta are nevoie de vreo 115 milioane de euro astfel încât serviciile pe care le oferă cetăţenilor să fie la standardul unei companii europene similare.”

Cum va face rost Poşta de aceşti bani rămâne de văzut, în condiţiile în care privatizarea programată pentru acest an a eşuat. Operatorul belgian, Bpost, nu a venit cu nicio ofertă de preţ.

Poşta a terminat 2014 cu un profit de cinci milioane de euro, după cinci ani de pierderi. Sindicatele şi analiştii din piaţă cred că redresarea companiei se datorează doar distribuirii cardului de sănătate.  

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri