Privatizarea CFR Marfă a eșuat. Procesul va fi reluat

Data publicării:
cfr marfa mfax-66026

Documentaţia de participare pentru precalificarea la privatizarea CFR Marfă a fost depusă de compania americană OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR) şi asocierea dintre Transferoviar Grup (TFG) şi Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria.

Miercuri a fost termenul pentru finalizarea verificării şi analizării documentelor de participare, precum şi pentru întocmirea listei investitorilor precalificaţi să participe, în continuare, la procesul de privatizare a CFR Marfă.

Cei trei investitori aflaţi în cursa pentru privatizarea CFR Marfă nu întruneau toate condiţiile cerute, iar continuarea procedurilor ar fi atras contestaţii. Aşa explică premierul descalificarea companiilor. „La CFR Marfă se îmbunătățește caietul de sarcini în așa fel încât condițiile să nu fie excesiv de restrictive”, a arătat premierul.

Ofertele pentru privatizare fuseseră deschise la 9 mai, după ce Guvernul prelungise termenul de depunere a ofertelor.

Citiți și Oamenii din spatele privatizării CFR Marfă

Privatizare eșuată a CFR. Gruia Stoica: Au luat decizia un pic cam grăbit

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat agenţiei MEDIAFAX că documentele depuse de cei trei investitori interesaţi de privatizarea CFR Marfă au fost respinse, deoarece nu includeau toate elementele necesare şi a precizat că ar demisiona doar dacă eşecul privatizării ar fi din vina sa.

Premierul Victor Ponta declara că ministrul Transporturilor „va plăti cu capul” dacă privatizarea CFR Marfă eșuează.

El anunța miercurea trecută că a cerut date legate de companiile care au depus documentaţii la privatizarea CFR Marfă şi că investitorii în cauză sunt serioşi, astfel că are încredere că aceştia pot aplica o strategie eficientă, adăugând că societatea poate fi viabilă, dar „nu e aşa uşor cum pare”.

Miercuri, la scurt timp după anunțul privind respingerea celor trei competitori, premierul Victor Ponta a fost văzut intrând în biroul de la Senat al copreședintelui USL, Crin Antonescu. Întrebat de jurnaliști despre eșecul privatizării CFR, Victor Ponta a spus că nu știe nimic despre aceasta.

La rândul său, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat după deschiderea documentaţiilor de participare că ofertele sunt eligibile, iar dacă preţul de vânzare ar fi fost mai mic, numărul investitorilor interesaţi ar fi fost mai mare.

Fenechiu afirma la sfârșitul lunii martie că în situaţia în care nu va rezolva problema privatizării CFR Marfă şi deblocarea POS Transporturi până la mijlocul lunii iunie, este posibil să părăsească Guvernul, după cum îşi doreşte Traian Băsescu.

Fenechiu are încă susținerea USL

Deşi i s-a spus în repetate rânduri că răspunde cu funcţia pentru privatizarea companiei feroviare şi pentru deblocarea fondurilor europene pe transporturi, Relu Fenechiu se bucură încă de susţinerea liderilor USL.

„Nu e o vină care aparține ministerului pentru că au făcut un caiet de sarcini. Unul restrictiv, în așa fel încât să nu ne mai trezim cu tot felul de escroci”, a spus premierul.

La rândul său, Crin Antonescu vede partea plină a paharului: „Dvs. vorbiți de un eșec, eu pot să vorbesc de un succes pentru că aici..., într-o altă direcție de acțiune, în deblocarea programelor și fondurilor UE s-au făcut pași decisivi”, le-a spus jurnaliștilor liderul PNL.

Miron Mitrea avea dubii cu privire la competitori

„Pentru consorţiul format din compania locală Transferoviar, care deţinea în 2011 o cotă de piaţă de sub 3 procente, şi fondul de investiţii austriac Donau Finanz, CFR Marfă ar fi o pălărie mult prea mare, spunea fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea, la Digi24. „Austriecii au o situaţie economică destul de fragilă. Europa trece printr-o pierdere serioasă de clientelă pe calea ferată. Americanii sunt o firmă serioasă. Sunt unul dintre cei mai mari operatori din America de Nord. Acolo toată calea ferată e privată, nu sunt subvenţii. E greu de crezut că nu ştiu cu ce se mânâncă traba aceasta. GFR a reuşit să devină primul grup privat din România. Este foarte dinamic, nu ştiu dacă poata să fie manager. Aici am dubiile mele”, declara Miron Mitrea în emisiunea „Jurnalul de seară”.

Cum se face privatizarea CFR Marfă

Privatizarea CFR Marfă se realizează printr-o procedură de vânzare de acţiuni prin metode combinate cu criterii de precalificare, constând în negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, urmată de licitaţie cu ofertă în plic pentru un pachet majoritar de 51% din capitalul social al companiei.

Licitaţia pentru pachetul de 51% din acţiunile CFR Marfă porneşte de la 180 milioane de euro.

Potrivit calendarului, potenţialii cumpărători înscrişi pe lista scurtă ar fi trebuit să depună până la 27 mai oferta preliminară şi neangajantă, alături de comentariile asupra proiectului contractului de vânzare - cumpărare de acţiuni inclus în dosarul de prezentare.

Ulterior, comisia de privatizare trebuia să poarte negocieri cu fiecare dintre aceştia, începând din 28 mai.

Pentru participarea la licitaţia cu ofertă în plic, potenţialii cumpărători urmau să depună până la 19 iunie documentele de participare care nu au fost solicitate în faza de precalificare, oferta de cumpărare în plic sigilat şi dovada achitării taxei de participare la licitaţie.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri