Privatizarea CFR Marfă, termene amânate constant

Data publicării:
CFR Marfa-MFAX 1

La două luni aproape de la anunțarea câștigătorului pentru privatizarea CFR Marfă, Victor Ponta anunţa, aseară, că apare azi în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern pentru privatizarea companiei. Chiar după ședința de Guevrn în care a reluat această solicitare, documentul încă nu fusese publicat în MO.

În plus, premierul a dat ieri un nou termen pentru achitarea preţului agreat în urma licitaţiei. Însă în urmă cu opt săptămani, fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, vorbea de cel mult șapte zile în care documentul va fi parafat. Noile termene avansate de premier riscă să fie decalate din nou pentru că hotărârea de Guvern nu a ajuns încă la Monitorul Oficial, până la ora publicării.

Declarații tensionate 

„Cu CSAT-ul, ne-am lămurit, nu ştie domnul preşedinte nimic de rău despre CFR Marfă, că dacă ştia spunea la CSAT. Nespunând la CSAT, publicați hotărârea de guvern, intrăm în procedură normală şi, în general, cine n-are nimic de spus nu ştiu de ce vorbeşte, dar e bine că am lămurit-o, că de fapt nu ştie nimic și că nu are nicio problemă cu CFR Marfă. Vă rog să mergeţi mai departe şi cu celelalte lucruri care țin de activitatea de zi cu zi şi îmi exprim speranţa şi dorinţa ca un ministru definitiv să preia de săptămâna viitoare toate lucrurile care...”, a spus azi premierul, înaintea ședinței de Guvern.

În 5 august, președintele Traian Băsescu a declarat că Guvernul ar trebui să desfăşoare toate demersurile pentru a nu bloca privatizarea CFR Marfă, respectiv să publice în Monitorul Oficial hotărârea de Guvern privind compania feroviară şi să nu pună statul în situaţia de a plăti despăgubiri. 

„Pe 24 iulie, Guvernul a emis hotărârea de guvern privind aprobarea condițiilor principale pentru CFR Marfă, dar a uitat s-o publice în Monitorul Oficial. (...) Deci, o dată cu adoptarea hotărârii și pulicarea în Monitorul Oficial sunt 30 de zile în care câștigătorul licitației trebuie să vină cu 20,2 milioane euro garanție, după cele 30 de zile mai urmează 30 de zile în care câștigătorul licitației trebuie să depună toți banii: 202,2 milioane de euro. Faptul că nu se publică în MO hotărârea de guvern împiedică semnarea contractului și de aici toate efectele. În eventualitatea în care câștigătorul nu are bani, guvernul nu poate executa garanția deja depusă. Practic, procesul este în aer, dar se iese inclusiv din agajamentele cu Fondul, Banca Mondială și UE”, atrăgea atenția șeful statului, după ședința CSAT în care s-a decis că nu se ia nicio decizie nouă pe tema privatizării. 

Mai mult, în 9 august, preşedintele Partidului Mişcarea Populară (PMP), Eugen Tomac, îl avertiza pe premierul Victor Ponta că, dacă nu publică HG 526/2013 privind privatizarea CFR Marfă, va depune plângere penală împotriva sa pentru „abuz în serviciu contra intereselor publice” .

Suma trebuie plătită în 60 de zile

Grupul Feroviar Român are la dispoziţie 60 de zile în care trebuie să achite cele 202 milioane de euro, contravaloarea pachetului de 51 la sută din acţiunile CFR Marfă, declara cu o seară înainte premierul Victor Ponta.

„Am semnat forma de publicare a deciziei privind privatizarea CFR Marfă în Monitorul Oficial. De azi în 60 de zile trebuie plătită suma convenită”, spunea marți Victor Ponta.

Nu este pentru prima oară când primul ministru ofera termene-limită în procesul de privatizare a CFR Marfă. De fiecare dată, acestea se schimbă.

Tot 60 de zile erau numărate şi cu o saptamână în urmă din fotoliu de interimar la Transporturi: „Banii pentru CFR credeţi că o să-i primiţi în mandatul dvs? Sunt 60 de zile de la semnarea contractului, nu se poate, maxim 45 de zile poate fi mandatul meu”.

Datele pentru parafarea contractului s-au schimbat mereu de când a început privatizarea. Iniţial, semnarea documentului trebuia făcută în cinci zile de la aprobare, în urmatoarele zece trebuiau virate 10 procente din suma de câştigătorul licitaţiei, iar în doua luni trebuia să intre toţi banii.

Ulterior, fostul ministru Relu Fenechiu a evitat să anunţe data semnării, iar termenele de plată s-au modificat. Toţi banii ar fi trebuit încasaţi în 10 zile de la avizul Consiliului Concurenţei, dar nu mai mult de 150 de zile de la parafararea înţelegerii.

Relu Fenechiu, fostul ministru al Transporturilor, spunea, în 3 iulie: „Eu sper ca joia viitoare putem semna contractul. Ca ministru al Transporturilor, am redactat contractul și l-am trimis spre avizare de săptămâna trecută”.

Licitaţia pentru compania feroviară a fost câştigată de Grup Feroviar Român pe 20 iunie. Compania a oferit 202 milioane de euro pentru pachetul de 51% dintre acţiunile operatorului feroviar şi s-a angajat sa faca investiţii de alte 200 de milioane de euro. Contractul nu a fost încă semnat şi nici plata banilor nu a fost făcută.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri