RETROSPECTIVĂ 2013. Autoritățile au promis 142 de kilometri de autostradă, dar au inaugurat doar 115

Data publicării:
autostrada transilvania 4675438-Mediafax Foto-Mircea Rosca

Foto: Mediafax

Finalul lunii mai. Dan Şova anunţă că a fost reziliat cel mai păgubos contract semnat de statul român, cel pentru realizarea a 415 kilometri între Braşov şi Borş. Americanii de la Bechtel nu au plecat cu mâna goală: și-au văzut achitate toate facturile și au primit și despăgubiri.

„Am reuşit să-i convingem pe cei de la Bechtel să accepte o reziliere de 30 de milioane plus TVA, deci 37,2 milioane de euro”, declara Dan Şova, ministrul delegat pentru Marile Proiecte de Infrastructură.

În cei 10 ani de contract, americanii au primit mai bine de 1,2 miliarde de euro, deși au terminat de asfaltat doar 52 de kilometri de șosea și au lăsat la jumătate lucrările la alți 64 de kilometri de drum.

S-a ajuns aici deoarece de la bun început oficialii români nu au avut niciun cuvânt de spus nici în privinţa cantităţilor de materiale necesare construcţiei, nici în privinţa preţului la care erau achiziţionate și nici în privința traseului autostrăzii.

Prost negociat, contractul semnat în 2003, nu a fost desecretizat nici până în prezent. Explicația este una halucinantă.

„Nu am reuşit, la Ministerul Transporturilor, să se găsească varianta originală a contractului semnat. Desecretizarea se face pe contractul original. Contractul desecretizat publicat în 2006 e cel original din 2003, dar updatat cu actele adiţionale din 2005. Nu s-a găsit varianta originală din 2003. Anexele au apărut după 2005”, a spus Dan Șova, la Digi24.

Așa se face că pe firul celui mai păgubos contract semnat de statul român au intrat și procurorii anticorupție. Tot la DNA a ajuns și un raport al corpului de control al premierului care identifică cinci responsabili pentru jaful Bechtel: patru foști ministri și un fost director de la Compania de Drumuri. Ei sunt acuzați că multiplele renegocieri ale contractului cu americanii au păgubit statul cu sute de milioane de euro.

Autoritățile vor să reia lucrările la Autostrada Transilvania în 2014. 364 de milioane de euro ne-ar costa doar finalizarea celor 64 de kilometri dintre Suplacu de Barcău și Borș. Șefii de la Drumuri promit deschiderea șantierelor și pe alți 138 de kilometri.

De la promisiuni la fapte este, însă, cale lungă. Au aflat-o pe pielea lor șoferii români, cărora li s-au făgăduit anul acesta 142 de noi kilometri de autostradă. 16 au primit la finalul lui mai, între Deva și Simeria.

Este prima inaugurare în anul acesta. Vor mai urma. Următoarele două sunt în august pe Orăștie-Sibiu, lotul 1, și pe Nădlac-Arad, lotul 2. Sper să ajungem, așa cum am promis, la 142 de kilometri inaugurați anul acesta”, spunea ministrul Dan Șova.

Nu a fost să fie. Noi tăieri de panglici am avut abia în decembrie, când au fost deschişi traficului 60 de kilometri din şoseaua de Orăştie-Sibiu, dar şi primii 27 de kilometri din autostrada Lugoj-Deva.

Doar că de la Orăştie la Sibiu, şoferii vor putea circula numai pe autostradă abia din septembrie 2014. Şi asta pentru că încă se lucrează pe 22 din cei 82 de kilometri ai autostrăzii.

Pe final de an au găsit autorităţile şi constructorul primei autostrăzi cu plată din România. Zece ani l-au căutat autorităţile pentru a-şi da seama că firma desemnată câştigătoare în 2004 şi 2009 merită să ia şi în 2013 acest contract. Asocierea Vinci-Strabag-Aktor a câştigat licitaţia pentru realizarea în concesiune a autostrăzii Comarnic - Braşov.

Cei 58 de km vor costa 1,2 miliarde de euro. Lucrările vor începe în primăvară pe banii constructorii, care şi-i va recupera din taxa de autostradă de 3 euro pe suta de kilometri.

Nu este singura şosea de mare viteză pe care autorităţile promit să o construiască în anii care urmează. Dacă ar fi să credem aceste promisiuni, în 5 ani vom putea ajunge lejer din Bucureşti în orice colţ al ţării. Autorităţile renunţă la tronsonul dintre Braşov şi Târgu Mureş, dar vor să facă un drum de mare viteză de la Bucureşti către Alexandria şi de la Piteşti spre Calafat prin Craiova, unde anul acesta s-a deschis cel de-al doilea pod peste Dunăre. A costat un sfert de muiliard de euro, iar la patru luni după inaugurare a avut nevoie de reparaţii.

În planurile autorităţilor apare şi o şosea de la Ploieşti către Galaţi, prin Buzău şi Brăila. O noutate este şi apariţia unei autostrăzi care leagă Braşovul de Iaşi. Printre priorităţile Executivului şi-a făcut loc şi autostrada Sibiu-Braşov, nu însă şi Sibiu-Piteşti, care se va opri iniţial la Râmnicu Vâlcea.

Deocamdată, undă verde pentru începerea lucrărilor s-a dat pentru încă 190 de kilometri de autostradă.  

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate