România duce lipsă de spitale moderne, dar nu şi de farmacii. Liberalizarea din 2015 ar putea duce la falimente în lanţ

farmacii

În Bucureşti, la fiecare intersecţie mare sunt cel puţin două-trei farmacii - în medie, câte una pentru 3300 de locuitori. Este o densitate de peste două ori mai mare decât în ţările vest-europene, cu toate că reglementările de până de curând erau destul de stricte în privinţa deschiderii de noi unităţi. Regulile sunt mai laxe acum, iar din 2015 va dispărea şi ultimul obstacol în calea înfiinţării libere de farmacii. Concurenţa va deveni şi mai acerbă când practic oricine va putea să îşi deschidă propriul magazin de medicamente, iar riscul de faliment creşte. În plus, dacă o farmacie intră în insolvenţă, atunci banii pe care îi încasează de la Casa de Asigurări, deci banii contribuabililor, ar putea ajunge la plata altor creditori, şi nu la distribuitorii de medicamente. Iar de aici pot apărea falimente în lanţ.


Farmaciile care funcţionează acum în România se luptă pentru o felie cât mai mare dintr-o piaţă de 2,3 miliarde de euro, suma vânzărilor făcute de companiile de medicamente prin intermediul farmaciilor. De la 1 ianuarie 2015, concurenţa va fi şi mai mare. Se va renunţa la ultima limitare în calea înfiinţării libere de farmacii: va fi eliminat criteriul demografic, cel care acum stabileşte că trebuie să existe o farmacie la 3500 de locuitori în municipii şi la 3000 în celelalte oraşe.

Companiile care controlează marile reţele nu sunt însă încântate de liberalizare. Comerţul „se va destabiliza”, apreciază Robert Popescu, de la Asociaţia Distribuitorilor şi Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR).

În Ungaria s-a întâmplat acelaşi lucru, însă efectele nu au fost cele dorite. Pe piaţă au apărut foarte multe farmacii, deschise de orice deţinea capitalul necesar, dar noile unităţi nu au rezistat prea mult.

Două treimi dintre farmaciile din România sunt independente, iar restul aparţin unor grupuri puternice din care de regulă fac parte şi distribuitori. În anii trecuţi, ei au fost cei care au susţinut rulajul farmaciilor, pentru că statul plătea cu întârzieri de peste un an medicamentele compensate. Aşa că farmaciile au fost nevoite să atragă cât mai multe venituri din produse eliberate fără reţetă medicală, la care preţurile sunt libere şi ale căror marje sunt considerabil mai mari. Aşa s-a ajuns ca medicamentele fără reţetă să contribuie cu peste 25% la afacerile farmaciilor.

În cazul farmaciilor din marile centre comerciale, produsele fără prescripţie aduc şi peste 50% din încasări. Acum, că termenele se reduc spre 60 de zile, aşa cum cere Uniunea Europeană, farmaciile se pot elibera de o mare grijă şi pot pompa mai mulţi bani în dezvoltare. Problema este dacă vor reuşi să găsească şi farmaciştii de care au nevoie. În România sunt circa 15.000 de farmacişti - un număr destul de ridicat raportat la populaţie. Campioana absolută este Grecia, cu aproape 100 de farmacişti la 100.000 de locuitori. În ţările din nordul continentului, media scade la sub zece farmacişti pentru 100.000 de locuitori.

Business Club

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate