România, pe primul loc în clasamentul european al scumpirilor. Ce strategie au comercianții: „Un Crăciun la suta de grame”

Data actualizării: Data publicării:
preturi mari carne
Rata anuală a inflaţiei a urcat, în luna noiembrie 2024, la 5,11%. Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Sfârşitul anului 2024 găseşte România pe primul loc în clasamentul european al scumpirilor, iar pe fondul scăderii puternice a puterii de cumpărare a românilor, producătorii şi comercianţii se întrec în oferte la suta de grame, o strategie de marketing ce are drept focus principal fidelizarea clienţilor secătuiţi de efectele inflaţiei record, arată o analiză realizată dată publicităţii luni, informează Agerpres.

„Apropierea sărbătorilor de Crăciun şi Anul Nou a declanşat un război fără precedent al ofertelor între marile magazine din România. Pe fondul scăderii puternice a puterii de cumpărare a românilor, producătorii şi comercianţii se întrec în oferte la suta de grame, o strategie de marketing inedită ce are drept focus principal fidelizarea clienţilor secătuiţi de efectele inflaţiei record din România”, arată o analiză realizată de firma de consultanţă Frames.

„Sfârşitul anului 2024 găseşte România pe primul loc în clasamentul european al scumpirilor. De 10 luni încoace, ţara noastră ale cele mai ample scumpiri la alimente, îmbrăcăminte, încălţăminte, electronice, electrocasnice şi mai ales servicii dintre toate ţările UE", relevă analiza.

Alimentele s-au scumpit cu 5,11% faţă de noiembrie 2023

Potrivit celor mai noi date de la Institutul Naţional de Statistică (INS), rata anuală a inflaţiei a urcat, în luna noiembrie 2024, la 5,11%, de la 4,67% cât a fost în octombrie. Alimentele s-au scumpit cu 5,11% faţă de noiembrie 2023, produsele nealimentare cu 5,15%, iar serviciile cu 7,56%.

După un Black Friday mai anemic ca oricând în materie de număr de produse vândute, sezonul de shopping de Crăciun se anunţă a fi cel puţin la fel de provocator pentru retaileri, dar mai ales pentru clienţi, consideră analiştii Frames.

În condiţiile în care o masă decentă de Crăciun, pentru patru persoane, cu sarmale, friptură, cozonac, băuturi şi alte bunătăţi de sezon, trece de 1000 de lei, pentru mulţi dintre români va fi o adevărată provocare să reuşească să îşi petreacă sărbătorile „ca în vremurile bune”.

Românii rămân europenii care cheltuiesc cel mai mult pe alimente

Deşi salariile au crescut comparativ cu anii trecuţi, românii rămân europenii care cheltuiesc cel mai mult pe alimente. Potrivit Eurostat, peste 25% din veniturile lunare sunt alocate mâncării, un procent mult peste media europeană. Producătorii şi retailerii din sectorul alimentar par să fi înţeles această provocare, dovadă că au lansat, în ultimele zile, o serie de campanii promoţionale adaptate puterii de cumpărare tot mai reduse a populaţiei - vedem tot mai multe promoţii nu la kilogram sau la bucată, ca în trecut, ci la suta de grame.

„Vom avea, poate mai mult ca oricând, un Crăciun la suta de grame. Oamenii vor merge şi vor cumpăra cu felia, cu bucăţica, cu dumicatul din bunătăţile clasice de sărbători. Este rezultatul politicii falimentare, cinice, a statului român de a stimula inflaţia, creşterile de preţuri, pentru a creşte încasările la buget şi a-şi dilua datoriile istorice”, indică analiza Frames.

Scăderea vânzărilor în retailul românesc a început încă de acum doi ani, însă în 2024 s-a accentuat semnificativ, multe dintre magazine, mai ales cele mici, reuşind cu greu să mai facă faţă provocărilor generate de vânzările în volume sub nivelul aşteptărilor.

Consultanţii Frames fac referire la un studiu realizat recent de GFK care arăta că, în prima jumătate a acestui an, s-au înregistrat scăderi importante de volume vândute la anumite categorii de bază, precum: pâinea, uleiul, alimentele congelate, untul, cerealele pentru mic dejun, băuturi (cel mai mult la sucuri carbogazoase, cafea, băuturi energizante & izotonice, juice drinks şi cidru). Mai mult, 85% dintre cumpărătorii români s-au declarat îngrijoraţi de faptul că preţurile ar putea să crească în continuare, după cum dezvăluie cel mai recent val al raportului "Behavior Change", lansat de Consumer Panel GfK.

Astfel, patru din zece gospodării din România rămân în zona „budget squeeze”, fiind constrânse să-şi limiteze cheltuielile cu bunuri de larg consum pentru a se încadra în bugetul disponibil sau nici nu reuşesc să-şi acopere nevoile curente. Astfel, produsele la promoţie au ajuns să deţină o pondere valorică de peste 20% în totalul achiziţiilor FMCG realizate de gospodării (excluzând aici articolele din categoria fresh food), arată datele Consumer Panel Services GfK România. Mai exact, unul din cinci lei cheltuiţi de români la shopping merge către bunuri de larg consum aflate la ofertă.

„Crăciunul lui 2024 va fi unul la promoţie”

„Crăciunul lui 2024 va fi unul la promoţie, pentru milioane de români. Produsele de marcă proprie a hipermarketurilor probabil se vor afla în prim-plan, mai ales că raportul preţ-calitate s-a îmbunătăţit semnificativ. Toate estimările arată că, pe ansamblu, vom avea un Crăciun mai auster ca niciodată, un semn al puterii de cumpărare tot mai reduse din România”, arată analiza Frames.

Deşi câştigul salarial mediu net în luna octombrie a ajuns 5.268 lei, în creştere cu 40 lei (+0,8%) faţă de luna septembrie 2024 (cele mai noi date statistice), puterea de cumpărare se menţine în continuare la un nivel scăzut, iar România ocupă locul doi la cel mai mic salariu mediu pe oră din Uniunea Europeană, cu puţin peste 10 euro/oră, ceea ce face ca gestionarea cheltuielilor să fie o provocare continuă pentru populaţie.

„Media creşterii salariale nu reflectă situaţia financiară dificilă în care se află mai mult de jumătate din populaţia României, pentru care venitul real/persoană nu depăşeşte 3.000 lei. Şi nu vorbim de pensionari, unde e o adevărată tragedie, ci de persoane active, de salariaţi care îşi văd veniturile tot mai mult diluate de creşterile de preţuri record din România”, afirmă experţii Frames.

Potrivit datelor companiei de cercetare de piaţă NielsenIQ, românii cheltuie anual 30 miliarde de euro pe bunuri de larg consum, adică pe alimente, băuturi non-alcoolice, băuturi alcoolice şi bunuri nealimentare, respectiv produse de îngrijire personală şi a locuinţei. În primele nouă luni din acest an, vânzările de astfel de articole FMCG au crescut cu 16,2%, avansul fiind susţinut de fapt doar de scumpiri, pe o piaţă unde consumul a scăzut.

Editor : M.I.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Amazon s-a dus la Ilie Bolojan și a cerut trei lucruri banal de complicate pentru România de 35 de ani...
Digi FM
“Profetul burselor”, avertisment serios: “Milioane de oameni își vor pierde locurile de muncă și casele”
Pro FM
Sylvia Sîrbu, viața la ani buni după trupa ASIA și divorțul de Andrei Ștefănescu. Cu ce se ocupă: Am 3...
Film Now
Salma Hayek a publicat poze din anii '90, în care apare fără haine, și a stârnit reacții cu nemiluita. 1,3...
Adevarul
Caz revoltător în sportul românesc. Antrenorul a fost arestat după ce și-a abuzat sexual eleva de 15 ani
Newsweek
Șeful Casei de Pensii anunță creșterea pensiilor în martie. Pensionarii îl contrazic: Așteptăm un an
Digi FM
Jason Momoa, prima apariție cu iubita. Ea e o actriță superbă, cu 13 ani mai tânără decât starul din "Aquaman"
Digi World
Cum s-a schimbat corpul unui bărbat care a mâncat câte 30 de ouă pe zi timp de o lună. Rezultatele...
Digi Animal World
Momentul emoționant în care un câine află că stăpâna sa este însărcinată. Imaginile inedite fac furori pe Tik...
Film Now
Cum arată viața lui Richard Gere de când s-a mutat în Spania. Soția lui a făcut publice imagini rare pe...
UTV
Reacția lui Alexandru Ciucu după dezvăluirile Alinei Sorescu despre mariajul lor. „Nu înțeleg de ce trebuie...