Sari la conținut
News Alert

Șoselele noi peste granița româno-maghiară stau nefolosite până la intrarea în Schengen

Aceste şosele construite de autorităţile din mai multe comune, atât din România, cât şi din Ungaria, urmau să intre în folosinţă după aderarea ţării noastre în Schengen. Oamenii privesc însă neputincioşi la asfaltul proaspăt turnat şi speră ca România să primească cât mai repede undă verde de la Bruxelles, pentru ca drumurile lor să se poată întâlni.

În comuna bihoreană Toboliu trăiesc 2.100 de oameni, iar 80 la sută dintre aceştia au rude în satul Berek-boszormeny din Ungaria. Pe linie dreaptă, distanţa dintre localităţi este de patru kilometri, însă pe drumurile naţionale, călătoria este de 15 ori mai lungă.

O soluţie să scape de atâta ocol le-a venit oamenilor imediat ce s-a pus problema intrării României în Schengen. Prevăzătoare, autorităţile au cheltuit aproape 600.000 de euro din bani europeni, şi au construit o şosea directă până la frontieră, una pe care să poată circula odată ce ţara noastră ar fi devenit parte din acordul de liberă circulaţie. Verii lor maghiari au făcut o investiţie similară, însă totul s-a oprit la graniţă.

Deocamdată, şoseaua nou-nouţă stă aproape nefolosită, iar trei obstacole din beton indică faptul că pe acolo, încă nu se trece. Însă planuri similare şi-au făcut şi alţi oameni din judeţ. Primăria din Tămăşeu pregăteşte un alt drum care să lege satul Parhida de localitatea ungară Kismarja, tot pe bani europeni.

„S-ar dezvolta infrastructura între cele două ţări, turismul, prietenia, şi ar fi aproape de Oradea”, spune Miklos Matyi, primarul comunei Tămăşeu.

Însă mingea este, de aproape doi ani, în terenul politicienilor de la Bruxelles. Până când Europa va decide să deschidă complet frontierele României către Occident, călătoriile bihorenilor la rudele din Ungaria vor continua să dureze ore, în loc de minute.  

Investiții într-o gară abandonată

O altă investiție nefolosită este stația CFR din localitatea vasluiană Fălciu. Ridicată la începutul anilor '70, gara concentra tot traficul feroviar de marfă între România și spațiul sovietic.

Modernizarea stației din Fălciu s-a facut în plin proces de conformare la normele Schengen, însă abia după ce gara a fost închisã. Astfel că, de aproape trei ani, pe aici nu mai trece niciun tren internațional.

Aproape opt milioane de lei au fost investiți într-o clădire nouă cu terasament, kilometri întregi de gard, camere de supraveghere și servere de ultimă generație pentru comunicații internaționale, senzori de radiații și materiale radioactive.

Cu toate acestea, din decembrie 2010, pe aici nu a mai circulat niciun tren, după ce Căile Ferate din Republica Moldova au considerat că ruta nu mai este profitabilă și au decis sistarea ei. Lucrările propriu-zise au început în luna ianuarie 2011, iar șase luni mai târziu s-a făcut recepția, după ce s-a constatat că această stație corespunde normelor Schengen.

Gara din Fălciu ar fi trebuit să devină singurul punct de trecere feroviar al frontierei cu Republica Moldova. Doar că, înainte de a cheltui banii, cei de la Ministerul Transporturilor nu au discutat îndeajuns cu omologii de peste Prut, pentru a se asigura ca stația prezintă interes pentru ei.

Singurul tren care mai circulă prin Gara Fălciu este unul local, pe ruta Bârlad-Fălciu, localități care se află la o distanță de aproximativ 50 de kilometri între ele. În prezent, singura legătură feroviară activă dintre România și Republica Moldova este în judeţul Iași, la Ungheni.

Etichete: Romania , ungaria , schengen , granita , aderare , sosele nefolosite

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale