Analiză „Pro Infrastructura”: În ce stadiul se găsesc principalele proiecte de autostrăzi. Reacție a Ministerului Transporturilor

Data actualizării: Data publicării:
sova lucian

Asociația Pro Infrastructura a făcut o analiză a principalelor proiecte de infrastructură din România, concluzionând că eliminarea barierelor administrative din calea constructorilor, afirmație a ministrului Transporturilor, este o „minciună gogonată”. Totodată, luni urmează să fie deschise două tronsoane din autostrada Sebeș-Turda la care lucrările au început în 2014. Privind afirmațiile „Pro Infrastructura”, Ministerul Transporturilor a trimis luni un drept la replică. 

UPDATE. Drept la replică al Ministerului Transporturilor. „Ministerul Transporturilor cere Asociației Pro Infrastructură să prezinte informații corecte și să nu mai emită în spațiul public date eronate fără a avea o minimă fundamentare a opiniilor exprimate. Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a exprimat realitatea din teren. În acest moment, niciun șantier nu este blocat de proceduri administrative.

Reiterăm că pentru contractele aflate în derulare în faza de execuție, pentru care există autorizație de construire, în prezent nu mai există nicio barieră administrativă. Pe loturile 1 și 2 ale Autostrăzii A10 Sebeş-Turda nu mai există nicio barieră administrativă care să fie imputată autorității contractante, respectiv MT.  La această dată, amplasamentul este liber de sarcini, cu Autorizație de Construire pe ambele tronsoane.

Autostrada A3 la intrarea în București – de asemenea, nu există nicio barieră birocratică. Terenul pentru noul amplasament al stâlpului respectiv a fost expropriat. Este obligația constructorului să reloce stâlpul electric menționat. Are inclusiv aprobare de la Enel. Aceeași situație a fost rezolvată și pe tronsonul Iernut-Chețani (A3). Pentru aliniamentul autostrăzii Chețani-Câmpia Turzii (A3) toate exproprierile au fost realizate.

Pe sectorul Râșnov-Cristian antreprenorul nu a înaintat nici până acum proiectul tehnic astfel încât să se poată obține Autorizația de construire. În prezent, exproprierile sunt realizate 90 %. Restul, după ce se va definitiva proiectul tehnic.  Pe pe lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva, antreprenorul are amplasamentul liber de sarcini și front de lucru pe întreg aliniamentul autostrăzii. În ceea de privește "nodul" despre care vorbiți, constructorul a ales să efectueze lucrarea fără a avea toate documentele necesare.

La podul de la Brăila, nu este depășit niciun termen contractual. Antreprenorul elaborează în prezent Proiectul tehnic în vederea obținerii Autorizației de Construire. Procedura pentru eliberarea Acordului de Mediu pentru autostrada Sibiu - Pitești respectă legislația în domeniu și se va încadra în termenul precizat de ministrul Lucian Șova. 

Pentru definitivarea lucrărilor pe celelalte șantiere asociația face afirmații nefundamentate. Finalizarea unei lucrări depinde acum 100% de mobilizarea constructorilor. CNAIR și MT și-au respectat toate angajamentele administrative și financiare față de acești antreprenori, care la rândul lor trebuie să-și respecte contractul semnat.În acest context, vă reamintim că responsabilitatea dumneavoastră morală este de a informa corect opinia publică, având în vedere că vă pretindeți o asociație profesionistă.

Reiterăm faptul că MT este deschis la dialog. Asociația Pro Infrastructură a fost invitată la nenumărate dezbateri privind aceste proiecte. În cadrul discuțiilor reprezentații acesteia nu au semnalat nicio problemă. În schimb, lansează în spațiul public afirmații neadevărate, lipsite de argumente. 

Asociația Pro Infrastructură susține că face aceste afirmații în baza "experienței". O evaluare obiectivă a proiectelor desfășurate de MT se poate face numai cu informații corecte de la specialiștii din companiile care le derulează. Ministerul Transporturilor vă roagă să solicitați aceste date înainte de a pretinde că informați opinia publică.

Dreptul la replică a fost formulat după ce Asociaţia Pro Infrastructură a afirmat, luni, că declaraţia ministrului Transporturilor, Lucian Şova, privind eliminarea barierelor administrative din calea constructorilor de autostrăzi este ”o minciună gogonată”. API a făcut un bilanţ al problemelor care sunt încă nerezolvate pe diferite şantiere. În plus, reprezentanţiii ONG-ului spun că ”nu ar trebui să fie un motiv de laudă rezolvarea procedurilor birocratice pe proiecte începute în 2013-2015”.

”De obicei ne abţinem să răspundem bazaconiilor debitate de autorităţi, însă valul de minciuni, inepţii şi dezinformări aruncate de ministrul Transporturilor, Lucian Şova, ne obligă la o reacţie. Săptămâna trecută domnul Şova a afirmat că «este prima dată când în calea şantierelor deschise statul nu mai stă cu nimic» pentru că «am eliminat toate barierele administrative». Evident, este o minciună gogonată. În primul rând, nu ar trebui să fie un motiv de laudă rezolvarea procedurilor birocratice în 2018 pe proiecte începute în 2013-2015. Şi, desigur, avem în continuare numeroase blocaje care ţin de stat, dintre care vom aminti doar câteva”, au scris, luni, reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură pe pagina de Facebook, potrivit  News.ro.

Potrivit acestora, pe loturile 1 şi 2 ale Autostrăzii A10 Sebeş-Turda, pe Autostrada A3, la intrarea în Bucureşti, şi pe tronsonul Iernut-Cheţani (A3), sunt stâlpi de curent pe aliniamentul drumului care blochează lucrările.

De asemenea, pe Cheţani-Câmpia Turzii (A3) nu sunt gata exproprierile (MT abia a publicat proiectul de exproprieri pe site-ul propriu), iar pe A3, pe sectorul Râşnov-Cristian, ”nu avem exproprieri, nici relocări de utilităţi şi nici vorbă de autorizaţie de construire”.

”CNAIR încă nu a semnat adiţionalul la contractul cu antreprenorul de pe lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva (pentru lucrările suplimentare de la nodul Holdea şi al doilea ecoduct). Pentru podul peste Dunăre de la Brăila, CNAIR nu a re-lansat licitaţiile pentru relocarea utilităţilor (primele au fost anulate!) şi nu a semnat contractul pentru demararea exproprierilor. Aceeaşi pregătire precară (sau dezastruoasă) a proiectelor este la multe investiţii: Drumul Expres Craiova-Piteşti, Autostrada de Centură Bucureşti (A0), Centura Timişoara sau Autostrada Sibiu-Piteşti”, mai scriu reprezentanţii Asociaţiei.

Aceştia fac referire şi la declaraţi ministrului potrivit căreia "vara anului viitor este un termen rezonabil" pentru deschiderea traficului pe segmentul Sebeş-Aiud (Autostrada A10 Sebeş-Turda).

”Evident, este doar o promisiune fantezistă. Aceste două tronsoane sunt în execuţie deja de 3 ani, iar stadiul fizic oficial este de aproximativ 49% pentru lotul 1 şi 46% pentru lotul 2. Mai grav este avansul lunar pe aceste două şantiere, existând sectoare (nodul Sebeş de exemplu) unde stadiul fizic este practic zero. În ritmul actual, finalizarea în 2019 este o utopie”, se mai arată în mesajul Asociaţiei Pro Infrastrucutră.

Aceştia comentează şi promisiunea ministrului Transporturilor privind emiterea acordului de mediu (AM) pentru Autostrada Sibiu-Piteşti până la finalul acestui an.

”Realitatea? Şanse minime (noi spunem că inexistente). Studiul de evaluare adecvată (SEA) a fost depus în luna mai 2018. După aprobarea acestui studiu, trebuie depus raportul de impact asupra mediului (RIM). Procedura este complicată şi de durată. Din experienţa noastră (emiterea AM pentru autostrăzile Lugoj-Deva şi Târgu Mureş-Borş), obţinerea AM în 2018 este o ţintă ultra-optimistă”, mai scriu reprezentanţii Asociaţiei pe Facebook.

Potrivit acestora, ”o altă manipulare marca Şova: secţiunea 4 a Autostrăzii Sibiu-Piteşti este un proiect «matur» şi «nu ridică probleme de geologie speciale şi poate fi scos la licitaţie repede»”.

”Experţii europeni (JASPERS / Halcrow) au criticat (încă din 2013) şi critică în continuare investigaţiile geotehnice lacunare din studiul de fezabilitate. Această «maturitate» se va vedea în blocajele tehnice şi birocratice din momentul intrării cu utilajele în teren. Din păcate legea gravitaţiei şi legile geologice nu pot fi abrogate”, se mai arată în mesajul Asociaţiei Pro Infrastructură.

Ministrul Tansporturilor, Lucian Şova, a anunţat joi că a eliminat, în ultimele şase luni, barierele administrative care stăteau în calea firmelor care construiesc autostrăzi, în condiţiile în care cele mai multe întârzieri pot fi imputate statului, iar numărul şantierelor active este, în prezent, 13.

Şova a spus că, în prezent, sunt deschise 13 şantiere în România, unde se lucrează la 169 de kilometri de autostradă.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri