Sari la conținut
News Alert

ASCORO: Autostrăzile în PPP sunt cu 50% mai scumpe. Fără ele

Asociația Construim România (ASCORO) dezaprobă vehement planurile anunțate de Guvernul României prin care intenționează să construiască în regim Parteneriat Public Privat (PPP)  trei autostrăzi.

Măsura înseamnă costuri mult mai ridicate, deschide calea către „comisioane legale” și duce la  neaccesarea fondurilor Europene de până la 85% din costul total al construcțiilor – bani nerambursabili, potrivit unei postări recente a ASCORO. Asociația mai consideră că un PPP în domeniul autostrăzilor va aduce și întârzieri nepermis de mari în derularea unor proiecte ce sunt deja demarate.

Redăm opiniile ASCORO pe tema PPP în domeniul autostrăzilor. Reamintim că zilele trecute Guvernul și-a anunțat intenția de a derula trei proiecte în acest sistem, respectiv Ploiești-Brașov, Tg.Neamț – Iași – Ungheni și București – Craiova-Lugoj.

În contextul în care Uniunea Europeană, prin intermediul comisarului european pentru Politică Regională Corina Crețu, Președintele României, dl. Klaus Iohannis, și mari companii private atenționează și trag semnale de alarmă referitoare la slaba absorbție a fondurilor europene și gravele probleme cu care se confruntă actualele proiecte de infrastructură, guvernul României anunță o schimbare totală de strategie, diametral opusă cursului actual din infrastructură – aceea de a construi în Parteneriat Public Privat  trei tronsoane de autostradă: A8 Târgu Neamț – Iași – Ungheni (inclusă în rețeaua TEN-T Core și pentru care UE asigură până la 85% fonduri nerambursabile), A3 Ploiești – Brașov (inclusă în rețeaua TEN-T Comprehensive și fonduri nerambursabile de 35%) și A6 București – Alexandria – Craiova -Calafat – Lugoj (inclusă în rețeaua TEN-T Core și fonduri nerambursabile de 85%).

Prin demararea acestor proiecte prin Parteneriat Public Privat, România va pierde miliarde de euro din fonduri europene prin neaccesarea acestora și va duce automat la întârzieri nepermis de mari, în condițiile în care unele din aceste proiecte au fost deja demarate.

În cazul proiectelor derulate în sistem Parteneriat Public Privat (PPP), costurile derulate pe întreaga perioadă a concesiunii (până la 30 de ani) sunt, în general, cu 50% mai mari decât dacă proiectul s-ar realiza pe fonduri europene și de la buget. În cazul concesiunii A3 Comarnic – Brașov, la finalul perioadei de 30 de ani, România va plăti peste 8,45 de miliarde de euro pe an, conform planurilor eșuate de acum 4 an pentru acest proiect, adică în medie peste 280 de milioane de euro/an. Cheltuind 280 milioane de euro pe an autostrada poate fi construită, cu bani de la buget în 6-7 ani, urmând ca Uniunea European să ne ramburseze 35% din această sumă, adică aproximativ 600 milioane de euro. Astfel, în final, toate aceste costuri sunt suportate de contribuabilii români.

În acest context, în urmă cu două luni, Asociația Construim România a prezentat soluții concrete, fezabile și care nu sunt costisitoare pentru fluidizarea traficului pe Valea Prahovei (aici), etapizând construcția autostrăzii A3 pe o perioadă mai mare de timp, începând cu punctele critice și porțiunile ce se construiesc cel mai greu (tunelurile).

În ceea ce privește riscul unui proiect PPP, statul și cetății sunt cei mai expuși. În cazul unui eșec al proiectului, statul va prelua orice pierdere pe care privatul o va avea. Astfel, privatul va avea numai de câștigat chiar și în cazul unui eșec. Dacă proiectul merge, privatul va fi cel care obține profitul, dacă nu statul plătește toată pierderea.

România nu are experiență în derularea proiectelor PPP și ar fi o greșeală enormă să experimenteze așa ceva în contextul în care are la dispoziție mai multe miliarde de euro fonduri nerambursabile. Țările vestice, după o lungă experiență nu tocmai fericită cu PPP-urile, au început să reducă masiv ponderea acestora sau chiar să le excludă. Readucem aminte faptul că doar Spania a avut o gaură de 9 miliarde euro în concesiuni eșuate, inclusiv celebrul aeroport Ciudad Real Central Airport ce a costat 1.1 miliarde de euro și care a operat doar 3 ani. (vezi articolul „A3 Comarnic – Brașov, punct și de la capăt” de Mihai Alexandru Crăciun din 28 iunie 2015).

Un proiect PPP pe partea de infrastructură ar putea avea sens doar dacă ar fi în plus față de cele ce se pot realiza cu fonduri UE.

Proiectele PPP, bazându-se inițial pe bani privați, nu se mai vor supune rigorii și regulilor de control a banilor publici, ca în cazul fondurilor europene. Se creează posibilitatea ca cei implicați în aceste proiecte (de la politic până la constructori, instituții și companii implicate) să crească nejustificat costurile și automat să se ofere comisioane bănoase, adică șpăgi, mai mult sau mai puțin legale.

Demararea unor proiecte de o asemenea anvergură în regim PPP, proiecte gigant, ar duce automat la o concurență foarte mică din cauza costurilor exagerat de mari pe care puțini sau nicio companie sau asociere de firme private nu s-ar încumeta să le susțină în anul 2018, în România, asta în condițiile, evident, în care toată părțile implicate se vor înțelege la comisioane. Acesta este motivul pentru care proiectele PPP din toată Europa au fost împărțite în loturi mai mici.

Nu în ultimul rând condamnăm numirea lui Narcis Neaga înapoi pe funcția director general al CNAIR SA, care deține și aceeași funcție la CNIR SA (compania de investiții), acest „fanatic” al concesiunilor PPP, acest gropar al autostrăzilor din România, la propriu și figurat!

Demararea unor astfel de PPP-uri în actualul context și moment nu arată decât incompetența de care dau dovadă atât guvernații, cât și ministerul și CNAIR în demararea proiectelor finanțate de bani europeni. În plus,  dezvăluie faptul că actuala guvernare PSD nu are bani pentru investiții după ce au redirecționat banii în salarii și pensii.

În final, solicităm Guvernului României, Ministerului Transporturilor, Ministerul Fondurilor Europene, precum și celorlalte organisme implicate în aceste planuri să renunțe la aceste idei aberante și grandioase”.

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale