Centuri ocolitoare, începute și niciodată terminate. Statul român trebuie să plătească despăgubiri uriașe

Data actualizării: Data publicării:
santier drum - captura video
Infrastructura rutieră, veșnica problemă a României Foto: captură video

Ar fi trebuit să fie gata într-un an, cel mult doi, însă sunt departe de finalizare. Este vorba depre centurile unor orașe precum Ștei, Mihăilești, Târgu Jiu, Târgu Mureș și Tecuci. Toate au eșuat, însă, pe lunga listă a rușinilor naționale, care au ajuns să ne coste nu doar timp pierdut, ci și bani. Drumarii alungați de pe șantiere cer acum zeci de milioane de lei drept despăgubiri.

Pe baza datelor primite de la Compania de Administrare a Infrastructurii, Digi24 a calculat că doar pentru aceste 5 proiecte foștii constructori cer peste 120 de milioane de lei.

Aventurile centurii de la Târgu Mureș

Unul dintre cele mai elocvente exemple de proastă gestionare a unui proiect de infrastructură este centura orașului Târgu Mureș. Studiul de fezabilitate și proiectul tehnic pentru cei circa 12 kilometri de șosea au fost realizate în 2012, iar prima licitație pentru construirea efectivă a centurii a fost pornită un an mai târziu. În iulie 2014, spaniolii de la Copisa promiteau că în doi vor termina lucrarea. Trei ani mai târziu, însă, CNAIR a decis rezilierea contractului. Spaniolii realizaseră doar o treime din lucrare.

Cei de la Asociația Pro Infrastructura, un ONG care monitorizează proiectele de construcție de drumuri și căi ferate, spun că motivul principal pentru rezilierea contractului a fost „proiectul tehnic dezastruos ce nu avea legătură în multe aspecte cu realitatea”.

Abia în iulie 2019 CNAIR și-a adus aminte de această centură, a scos-o din sertar și a relicitat-o transformând proiectul într-unul de proiectare și execuție, adică trecând în sarcina viitorului constructor toate problemele legate de o documentație tehnică deficitară.

Licitația a fost anulată, însă, în august anul acesta după ce nicio firmă nu s-a prezentat la licitație.

Între timp, fostul constructor a cerut și a obținut despăgubiri, pe care șefii de la Drumuri le contestă.

Concluzia este una amară. Din 2012 și până în prezent, statul român nu a găsit soluții pentru realizarea unei șosele de nici 12 kilometri.

Varianta ocolitoare Ștei-Beiuș, pe lista rușinii

Din păcate, însă, situația nu este una unică. Proiectul variantei ocolitoare Ștei-Beiuș este și el pe lista rușinilor naționale. Vechiul contract a fost reziliat în octombrie 2019, la un stadiu fizic de 0%. Lucrările la cei 27 de kilometri de drum nici măcar nu au început.

„În cadrul contractului nu a fost emis ordinul de începere, deoarece nu a fost finalizată procedura de exproprieri suplimentare”, recunosc cei de la CNAIR.

În vara acestui an, spaniolii de la Copisa s-au adresat instanțelor de arbitraj și cer ca cei de la CNAIR să le plătească peste 15 milioane de lei drept despăgubiri și beneficii nerealizate.

Compania de Drumuri consideră că „singurele costuri ce pot fi pretinse și justificate de către antreprenor sunt costurile suportate cu menținerea valabilității Scrisorii Bancare de Garanție de Bună Execuție”, cele cu mobilizarea reprezentând un risc asumat de către costructor.

Centura Ștei este printre proiectele pe care premierul Ludovic Orban anunța în vară că le va transera autorităților locale pentru a fi realizate.

Mihăilești. Greu de construit 3 kilometri de drum

Deși are doar 3 kilometri, centura Mihăileștiului s-a dovedit a fi extrem de greu de construit. Nu pentru că ar pune terenul probleme, ci pentru că proiectul s-a tot poticnit în tot felul de avize, autorizații și exproprieri. În plus, nici constructorul, tot spaniolii de la Copisa, nu s-a obosit cu munca.

Așa s-a ajuns la ruperea contractului în fața camerelor de filmat în primăvara anului trecut, stadiul lucrărilor înghețând la puțin peste 30%.

Mica șosea de centură a fost scoasă din nou la licitație anul acesta la o valoare estimată de circa 39 milioane de lei. CNAIR a primit două oferte.

Statul român ar putea plăti, însă, atât finalizarea șosei, cât și despăgubiri fostului constructor. Și nu sunt deloc mici. Spaniolii de la Copisa cer peste 15,6 milioane de lei drept despăgubiri.

Potrivit CNAIR, Inginerul, supervizorul lucrării, a stabilit că valoarea lucrărilor executate pe care CNAIR trebuie să o platească este de 442.204 fără TVA, dar și că fostul constructor a adus Companiei de Drumuri prejudicii de peste 1,14 milioane de lei.

Tecuci. De opt ani, abia 50 la sută din lucrare

Greu de gestionat pare și centura orașului Tecuci, care nu are nici măcar 7 kilometri lungime. Din 2012 tot încearcă cei de la Drumuri să construiască această variantă ocolitoare. Până acum au fost reziliate două contracte de execuție, iar stadiul lucrărilor abia a trecut de 50%. O nouă licitație a fost lansată în august anul acesta, însă nu este deocamdată finalizată.

Târgu Jiu. Un nou contract

Cei 20 de kilometri de șosea ocolitoare a municipiului Târgu Jiu ar fi trebuit să fie gata încă din 2016. Sunt, însă, departe de finalizare. Fostul drumar izgonit de pe șantier în urmă cu doi ani și jumătate abia realizase în cei 4 ani de contract 40% din lucrări.

„COLINI LAVORI S.P.A a acționat în instanță CNAIR solicitând plata unor despăgubiri cu privire la contravaloarea bunurilor livrate, a lucrărilor executate şi serviciilor prestate de Antreprenor până la încetarea Contractului, precum și a cheltuielilor suplimentare înregistrate de Antreprenor în baza prevederilor legale și contractuale aplicabile”, a transmis CNAIR. În total peste 88,7 milioane de lei.

Deocamdată nu există o decizie finală în ceea ce privește disputa dintre Compania de Drumuri și fostul constructor.

Vestea bună este, însă, că CNAIR a semnat luna trecută un nou contract pentru finalizarea lucrărilor la această centură. Noul constructor, Secol, promite să termine lucrarea într-un an și jumătate. Valoarea contractului se ridică la 207 milioane de lei.

Cinci centuri ocolite de noroc

Centura Târgu Mureș

Lungime: 11,6 km
Contract reziliat în 2017, la trei ani de la semnare
Stadiu fizic: 34,26 %
Proces pe rol între CNAIR și fostul constructor
Licitația a fost reluat în iulie 2019 și a fost anulată în august 2020

Centura Ștei-Beiuș

Lungime: 27,23 km
Contract reziliat în octombrie 2019, fără a se fi dat ordin de începere a lucrărilor
Stadiu fizic 0%
Fostul constructorul cere despăgubiri de peste 15 mil. lei
Lucrările la centura Ștei nici măcar nu au început
În cadrul Contractului nu a fost emis ordinul de începere deoarece nu a fost finalizată procedura de exproprieri suplimentare.

Centura Mihăilești

Lungime: 3,18 km
Contract reziliat în două ori, în 2012 și aprilie 2019
Stadiu fizic: 30,7%
Fostul constructor cere despăgubiri de peste 15,6 mil. lei
Scoasă din nou la licitație în iulie 2020
Valoarea estimată a noului contract: 38,8 milioane lei

Centura Tecuci

Lungime: 9,7 km
Au fost reziliate două contracte de execuție lucrări în 2015 și 2019
Stadiu fizic: 56%
Scoasă a treia oară la licitație în august 2020
Valoarea estimată a noului contract: 49,8 milioane lei

Centura Târgu Jiu

Lungime: 19,98 km
contract reziliat în mai 2018, la patru ani de la începerea lucrărilor
stadiul fizic 40%
fostul constructor cere despăgubiri de peste 88,7 milioane lei
scoasă din nou la licitație în mai 2019. Licitația s-a finalizat în septembrie 2020
Valoarea estimată a noului contract: 207 mil. lei.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate