Controversat. Modernizarea DN1 interzisă, dacă se va face autostrada Ploiești - Brașov?

trafic masini aglomeratie dn1

Documente postate pe site-ul de achiziții publice demonstrează că Ploiești – Brașov ar putea ajunge o mare înșelătorie, mult peste cazul Bechtel. Pe de altă parte, un ofertant cere să i se confirme că statul nu va mai moderniza sau lărgi la două benzi DN1, după realizarea autostrăzii, astfel încât aceasta să nu aibă concurență.

Comisia Națională de Prognoză (CNP) a scos la licitație Parteneriatul Public Privat (PPP) pentru autostrada Ploiești Brașov fără a avea documentele cerute de lege și care au fost solicitate de participanți la licitație. Situația demontrează dorința CNP de a concesiona construirea și exploatarea autostrăzii indiferent de prețul care va fi plătit de contribuabili în următorii ani.

”Comisia Națională de Strategie și Prognoză nu este în măsură să pună la dispoziția ofertanților acest document (studiul de fezabilitate – n.red.), deoarece nu se află în posesia acestuia” a răspuns in mod suprinzător instituția care organizează licitația PPP Ploiești – Brașov, solicitărilor unei ofertant de a i se da studiul de fezabilitate pentru proiectul de investiții.

Ce este un studiu de fezabilitate

Studiul de prefezabilitate este documentația prin care, fără a se limita la datele și informațiile cuprinse în nota conceptuală și în tema de proiectare, se analizează, preliminar, necesitatea și oportunitatea realizării obiectivului de investiții, se identifică scenarii/opțiuni tehnico-economice posibile și se selectează un număr limitat de scenarii/opțiuni fezabile pentru realizarea obiectivului de investiții. Studiul de prefezabilitate se elaborează pentru obiective/proiecte majore de investiții, cu excepția cazurilor în care necesitatea și oportunitatea realizării acestor obiective de investiții au fost fundamentate în cadrul unor strategii, unor master planuri, unui plan de amenajare a teritoriului ori în cadrul unor planuri similare în vigoare, aprobate prin acte normative”, spune HG 907/2016.

Fără studiu o firmă nu prea știe ce are de făcut, dacă ar putea face ce se cere și cât ar putea să coste.

CNP refuză și alte documente

Dealtfel CNP a refuzat să ofere sau nu a putut oferi și alte documente importante. Printre acestea studiu de aliniament, studiu de trafic, matricea de risc (care riscuri ale proiectului vor fi asumate de stat, care de partenerul privat).

CNP argumentează că documentele solicitate (nu și studiul de fezabilitate care nu există) vor fi oferite participanților la licitație selectați pentru etapa a 2-a, în care se cere depunerea ofertelor. Termenul alocat pentru depunerea acestora este însă doar de 60 de zile și e mic.

Un ofertant explică ca la școală situația

Într-o altă situație, un alt ofertant cere amânarea termenului de depunere a cererii de interes la finele lunii ianuarie, nu la 17 decembrie 2018 cum cere CNP.

El argumentează: CNP a cerut în prima fază în termen foarte scurt prezentarea scrisorilor de garanție, după care s-a răzgândit și a amânat obligativitatea depunerii scrisorii de garanție pentru a doua etapă a procedurii (legal, orice modificare a cerințelor de licitație in cursul procedurii este cauză justă de anulare a acesteia).

În consecință, multe firme interesate au renunțat să participe căci nu aveau cum să obțină în termen scurt de la bănci scrisorile de garanție. Acum, dacă tot s-a decis amânarea depunerii scrisorilor de garanție pentru a doua etapă, trebuie să se dea și firmelor care au renunțat inițial timpul necesar și posibilitatea de a depune scrisori de interes. Altfel, există discriminare. Un ofertant cere de aceea amânarea termenului de depunere a scrisorii de interes pentru finele lunii viitoare. Solicitarea acestuia dar și altor ofertenți de amânare a unor termene se lovește ca de un zid ”Autoritatea Contractantă (adică CNP - n.red.) nu va extinde acest termen”.

Apare atunci întrebarea: vrea cu adevărat CNP să aibe oferte competitive, avantajoase pentru stat sau vrea doar să bifeze formal o procedură pentru a lăsa impresia unei concurențe?

Promisiuni privind soarta DN1?

Un alt mare semn de întrebare privește viitorul DN1. În general există în contractele de PPP de drumuri o practică posibilă. Drumul paralel cu autostrada, care reprezintă o rută concurentă, rămâne nemodernizat, reparat la minim, cu restricții numeroase de viteză, astfel încât automobiliștii să nu fie tentați să îl foloseasca în locul autostrăzii. În cazul PPP Ploiești Brașov situația riscă să fie asemănătoare. DN1 riscă să rămână nemodernizat și să nu fie lărgit la două benzi pe sens. Un ofertant cere să i se „confirme” informațiile. CNP îi spune că nu se poate garanta acest lucru, dar nici nu îl infirmă.

 

Lipsa studiului de fezabilitate a fost sesizată miercuri de către Cătălin Drulă, deputat USR, fost consilier pentru infrastructură de transport al fostului premier Dacian Cioloș.

El formulează următoarele întrebări:

  • Cum poți construi o documentație de achiziție publică (așa proastă cum e) pe baza unui studiu pe care nu îl ai în posesie?
  • Pe ce ar trebui să se bazeze eventualele oferte, dacă nu le dai ofertanților nicio informație - nici traseu, nici studiu geotehnic? Pe intuiție? Fler?
  • În ce țară normală Comisia de Prognoză se ocupă de construirea autostrăzilor?
Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate