Dosarele autostrăzii Sibiu - Orăștie, îngropate unul câte unul?

Data actualizării: Data publicării:
autostrada

Unul câte unul dosarele întocmite în cazul lucrărilor la autostrada Sibiu Orăștie sunt îngropate. Două dintre acestea au fost închise în ultima perioadă, iar procurorii refuză să informeze dacă mai sunt altele în lucru. Un dosar închis fără vinovați privește un fals în declarații publice la licitația de consultanță la autostrada Orăștie-Sibiu.

În octombrie 2012 Ministerul Transporturilor sesiza Direcția de Luptă Antifraudă (DLAF) în privința unor posibile fapte de corupție în cazul atribuirii contractelor de asistență tehnică și de consultanță pentru lucrările la autostrada Sibiu - Orăștie. ”Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Sectorial Transport a indentificat indicii privind posibile fraude în ceea ce privește favorizarea ofertei câștigătoare la supervizarea autostrăzii Orăștie Sibiu”, scria Ministerul Transporturilor către DLAF. ”Având în vedere cele menționate mai sus, vă rugăm să analizați dacă suspiciunea de fraudă se confirmă și să luați măsurile legale ce se impun”, cerea Ministerul Transporturilor care era, totodată, și Autoritate de Management al acestui proiect, Direcției de Luptă Anti Fraudă.

Cercetările efectuate ulterior de către DLAF timp de mai multe luni de zile au confirmat afirmațiile Ministerului. În luna august 2013 o notă de control a DLAF confirma fraudele. Mai precis era vorba de fals în declarații publice care au permis acordarea contractului de supervizare unei asocieri de firme. Implicați erau doi experți anume avocata Diana Antofie, fost consilier al ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, și expertul străin David Vallbona Martinez.

Într-o primă licitație cei doi au fost propuși ca experți independenți de către firma Via Design la licitația de asistență tehnică organizată de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR, actual CNAIR). Licitația a fost însă anulatăși reluată în aceeași zi, sub formă ce cerere de ofertă. Contractul a fost atribuit firmei Ab Initio care a propus aceleași două persoane ca experți, unul tehnic, altul juridic.

Odată selectată firma care urma să asiste CNADNR la alegerea consultantului/supervizorului a fost demarată selecția acestuia. În mod logic cei doi au fost incluși în comisia de licitație, ca membri cooptați, șefia comisiei de licitație aparținând chiar lui Daniela Drăghia, șefa CNADNR și o apropiată a ministrului Anca Boagiu.

Comisia a acordat contractul de consutanță, cu o valoare de 31 milioane lei, unei asocieri formate din firmele Consitrans, Via Design și Omicron Amepro. Ori, deși au fost propuși inițial ca experți de către Via Design, la licitația la care această firmă a fost declarată câștigătoare cei doi au declarat că nu au interese de natură să afecteze imparțialitatea pe parcursul procesului de verificare/evaluare a candidaturilor/ofertelor.

Potrivit OUG 34 2006 privind contractele de achiziție publică, ”expertul (în conflict – n.red.) trebuia să solicite de îndată inlocuirea sa din componența comisiei cu o altă persoaănă”, spun inspectorii DLAF.

Chestionată de DLAF în luna august 2013, firma Via Design a susținut că în ultimii cinci ani ”nu a avut contracte de asistență / reprezentare (cu cei doi – n.red.)”, DLAF susține că au fost încălcate atât prevederile OUG privind achizițiile publice, cât și a OUG 66 din 2011 privind sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene.

DLAF propune în finalul notei , printre altele, și sesizarea DNA București ”în vederea efectuării de cercetăări privind săvârșirea infracțiunii prevăpzute la articolul 292 din Codul penal (falsul în declarații – n.red.”.

Surse din cadrul proiectului au declarat pentru Digi24.ro că dosarul celor doi a fost închis de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație si Justiție. Este al doilea dosar terminat în coadă de pește după cel deschis de către Parchetul Național Anticorupție în decembrie 2015 împotriva lui Narcis Neaga, fostul director general al companiei de drumuri.

Întrebați de Digi24.ro câte dosare privind autostrada Sibiu Orăștie Nădlac mai sunt în lucru și câte au fost inaintate spre judecată, responsabilii pentru comunicare ai PNA au refuzat să ofere informațiile.

Lui Narcis Neaga, directorul carte a luat numeroase decizii proasste privind autostrada și care a decis inclusiv deschiderea acesteia, decizii care au adus pagube de sute de milioane de euro bugetului de stat, nu i s-a găsit nicio vină. El a fost achitat la finele anului trecut prin aplicarea unei decizii a Curții Constituționale, referitoare la o excepțiie invocată de mai mulți inculpați printre care și Alina Bica. Decizia spunea că o persoană nu poate fi condamnată pentru abuz in serviciu atât timp cât nu se poate preciza care ar fi fost modul corect în care trebuia indeplinită acea sarcină de serviciu. Mai mult, Narcis Neaga nu numai că a fost achitat ci a fost și promovat. El este în prezent consilier al ministrului Transporturilor, Lucian Șova, și membru în Consiliul de Administrație al CNAIR. Mai multe detalii privind acest caz aici.

Pagubele înregistrate pe lotul 3 din autostrada Sibiu Orăștie, cel puțin, sunt imense, iar valoarea lor nu a fost dată niciodată publicității de către CNAIR. Acestea sunt compuse din sume cheltuite de la bugetul de stat cu efectuarea lucrărilor nesfârșite de reparație a autostrăzii, din daunele plătite firmei italiene Impregilo Salini, din plata serviciilor de consutanță de la bugetul de stat și nu din bani europeni, din retragerea de finanțare de la Uniunea Europeană etc. În pofida găurilor importante înregistrate în bugetul de stat și cel al UE, vinovații lipsesc.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri