Două oferte pentru Golden Gate-ul peste Dunăre. Firmele care "se bat" pe contractul de 525 milioane euro

Data actualizării: Data publicării:
pod braila

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat marţi că a primit două oferte pentru realizarea podului peste Dunăre, la Brăila, valoarea contractului fiind estimată la 2,4 miliarde lei (525 milioane euro), cu TVA.

Proiectul este cuprins în Masterplanul de transport al României şi face parte din categoria proiectelor de tip ITI (Investiţii Teritoriale Integrate), finanţabile din Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014 - 2020.

Pentru realizarea acestui obiectiv de infrastructură au depus oferte asocierea Astaldi SpA (Italia) – IHI Infrastructure Systems (Japonia) şi asocierea China Communication Construction Company Ltd (China) – China Road and Bridge Corporation (China) – Eptisa Servicios de Ingenieria SL (Spania)– Euro Construct Trading ’98 SRL (Romania)– CCCC Second Harbour Engineering Co Ltd (China)- CCCC Highway Consults Co Ltd (China).

Contractul va fi atribuit în baza celui mai bun raport calitate-preţ, durata acestuia va fi de 114 luni, din care 18 luni sunt alocate proiectării, 36 de luni execuţiei lucrărilor, iar perioada de garantie va fi de minim 60 de luni, potrivit CNAIR.

Proiectul de investiţie, cu o lungime totală de 23,413 km, cuprinde inclusiv proiectarea şi executia drumului principal, Brăila – Jijila şi a drumului de legatura cu DN22, Smârdan – Măcin.

”După ce va fi construit, Podul suspendat de la Brăila se va număra printre primele cinci poduri din Europa, ca deschidere centrală (1.120 metri). Cu o valoare pentru proiectare şi execuţie  de 2,02 miliarde lei fără TVA (aproximativ 500 de milioane de euro), acesta reprezintă cel mai mare contract pentru un proiect de infrastructură, atribuit in ultimii 27 de ani”, a informat în urmă cu trie luni Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNAIR).

Podul suspendat. Sistemul de suspendare cuprinde un cablu principal şi tiranţi verticali de legatură între tablier şi cablul principal, iar blocurile de ancorare sunt integrate în teren şi sunt localizate în afara digurilor Dunării.     

Lungimea totală a acestuia va fi de 1.974,30 metri din care 489,65 metri reprezintă deschiderea laterală, pe malul dinspre Brăila şi 364,65 metri cea de pe malul dinspre Tulcea. De o parte şi de alta vor fi construite doua viaducte de acces, în lungime de câte 110 metri,  care se vor adăuga lungimii podului suspendat. Gabaritul pe verticală al podului suspendat va fi de cel putin 38 m de la nivelul maxim de inundaţie al Dunării, astfel încat să fie indeplinite criteriile de navigaţie fluvială. Laţimea totală a podului suspendat de la Brăila va fi de 31,70 metri. Calea pe pod va avea 22,00 metri şi va fi alcatuită din 4 benzi de circulaţie de câte 3,50 m laţime fiecare, 4 benzi de încadrare de câte 0,5 m laţime, două acostamente de 1,50 m lăţime şi o zonă mediană cu lăţimea de 3,00 m. La acestea se adaugă, de o parte şi de alta, 2 benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele având laţimi de câte 2,80 m fiecare.

Datele tehnice ale investiţiei:

Podul suspendat va fi poziţionat între km 4+596,10 şi km 6+570,52, pe drumul principal Brăila-Jijila, respectiv la km 165+800 pe fluviul Dunărea (kilometraj pe Dunăre, măsurat de la Sulina).

Podul suspendat peste Dunăre este cuprins în Master Planul General de Transport al României şi face parte din categoria proiectelor de tip ITI (Investiţii Teritoriale Integrate), finanţabile din POIM 2014 - 2020, Axa Prioritară 2 "Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient".

Drumul principal Braila – Jijila. Va avea o lungime de 19,095 Km şi va fi prevazut cu două benzi de circulaţie pe sens, benzi de încadrare, acostamente, zona mediană şi zona de parapete, pana la km 7+940.

Traseul include o ramificaţie pe direcţia Sud, până la intersecţia cu drumul existent Smârdan - Măcin (DN22).

Drumul de legatură cu DN22 Smârdan - Măcin.  Cu o lungime de  4,328 km, acest drum va fi prevăzut cu o bandă de circulaţie pe sens. Drumul de legatură urmează să pornească de la  km 7+940 al drumului principal (Braila- Jijila) şi se va intersecta cu DN22 Smârdan-Măcin.

Istoria unei investiţii iniţiate în urmă cu 16 ani

Această investiţie a fost iniţiată, în 2001, de Guvernul Năstase, care a comandat Institutului Japonez de Consultanţă un studiu pentru construirea respectivului pod. Consultanţii japonezi au predat Ministerului Transporturilor, în 2002, un studiu în care propun realizarea unui pod peste fluviu cu o lungime de 1,5 kilometri, din care deschiderea efectivă peste Dunăre este de 900 metri.

Fostul ministru al Transporturilor Miron Mitrea a declarat că a renunţat la colaborarea cu japonezii, care propuseseră şi o finanţare convenabilă a investiţiei pentru că "România nu se integrează în Asia, ci în UE". şeful său, premierul Năstase, l-a contrazis după câteva luni pe Mitrea. În urma unei vizite în China, Năstase a declarat că a convenit cu autorităţile chineze ca podul de la Brăila să fie proiectat şi realizat de o companie din această ţară, costul investitiei, garantată de Guvernul român, fiind estimat în 2002 la 320 milioane de dolari.

In luna iunie 2004 urma chiar să fie semnat un contract de execuție în acest sens cu firma chineză China Road & Bridge Corp de către guvernul Adrian Năstase, acesta nefiind primul proiect în cazul căruia se semna un contract chiar dacă acesta nu fusese licitat public.

Deși s-a făcut vâlvă în ultimele luni privind construirea acestui pod, realizarea sa este sub semnul întrebării din cauza lipsei sursei de finanțare. Proiectul este inclus pe o listă ”lungă” a proiectelor finanțate în cadrul Master Planului pentru Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR).

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri