Sari la conținut

După cheltuirea unui miliard de euro, trenul tot ca mocănița

După cheltuirea a peste un miliard de euro pentru modernizarea sectorului feroviar Predeal-Brașov-Curtici, rezultatele, concretizate în scurtarea timpului de parcurs, sunt insignifiante.

tren cfr calatori - captura digi24

Compania Națională CFR SA, gestionar al căii ferate din România, a reușit să modernizeze integral doar 40 de kilometri din magistrala Brașov-Curtici, alți 120 de kilometri urmând să fie definitivați anul viitor. Aceasta permite însă scurtarea duratei călătoriei cu nici măcar o oră. Pe termen lung CFR promite însă parcurgerea distanței București-Curtici în doar opt ore, față de 10-11 ore în prezent.

Compania Națională CFR SA urmează să recepționeze, în primul trimestru al anului viitor, lucrările de modernizare pe mai multe sectoare de cale ferată, în special în zona Transilvaniei, a declarat recent Marius Chiper, directorul general al Companiei Naționale CFR SA, administratorul rețelei feroviare din România.

”Pentru tronsonul Frontieră-Curtici-Arad-Km 614 lucrările sunt deja în curs de testare operaţională, iar pe tronsonul Coşlariu – Simeria – Sighişoara, la începutul anului 2017 vor fi recepţionate lucrările de reabilitare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare pe mai multe intervale de staţii/staţii”, au răspuns oficialii CFR unei solicitări a Digi24.ro.

Astfel ei spun că CFR SA va recepționa : 56 km între Coșlariu (județul Alba) și Orăștie (județul Hunedoara), 11 kilometri între Mediaș și Copșa Mică și 55 kilometri dintre Copșa Mică și Coșlariu. Un total de 122 de kilometri din distanța de 230 de kilometri care separă Simeria (județul Hunedoara) de Sighișoara (județul Mureș).

Dacă luăm în calcul cei 41 de kilometri de cale ferată modernizați pe segmentul Frontieră-Curtici-Arad, anul viitor vom avea modernizați între Brașov și granița de vest 163 de kilometri de cale ferată. Adăugând cei 225 kilometri modernizați între București și Constanța, precum și cei 139 de kilometri dintre București și Predeal rezultă un total de 527 de kilometri de cale ferată din cei 800 de kilometri ai magistralei Constanța-București-Brașov-Sighișoara-Arad-Curtici. Magistrala include însă doar 8% din totalul rețelei ferovioare din România, modernizarea restului fiind incertă.

”Începând cu noul mers al trenurilor, ce va fi implementat în luna decembrie 2016, se are în vedere într-o primă fază ridicarea vitezelor de circulaţie de la 50 km/h, cât este în prezent, la 120-140 km/h, viteză care va contribui direct la reducerea duratei de călătorie”, a spus recent șeful companiei CFR SA, Marius Chiper.

Care vor fi progresele

Există mai multe motive pentru care călătorii nu vor simți semnificativ ameliorările, în pofida faptului că au fost cheltuiți, până în prezent, peste un miliard de euro. Într-un interviu acordat Agerpres, în primăvara acestui an, Marius Chiper menționa că valoarea proiectelor licitate s-ar cifra la opt miliarde lei, în condițiile unui grad de absorbție de 80%, ceea ce înseamnă că au fost cheltuiți peste 1,4 miliarde euro.

Sumele uriașe cheltuite nu semnifică o ameliorare semnificativă a vitezelor. Sectoarele reparate sunt rupte unele de altele, modernizările nu sunt încheiate, iar vagoanele CFR Călători au limitări de viteză.

În prezent viteza medie de circulație a unui tren între Bucuresti și Predeal – sector reparat este de doar 70 kilometri la oră, în timp ce între Predeal și Brașov, zonă nereparată, un tren InterRegio circulă în medie cu 42 kilometri la oră (timp parcurs 37 minute). Repararea sectorului Predeal - Brașov și ridicarea vitezei de circulație la cea medie de pe București-Predeal va scurta durata de parcurs cu cel mult 10 minute.

Pe relația de circulație dintre Brașov și vestul țării există o altă problemă. Pentru a ajunge la Arad și Timișoara trenurile nu folosesc relația de pe magistrală Sighișoara - Copșa Mică -Coșlariu ci relația mai scurtă prin Sibiu. De abia la Vințu de jos, județul Alba, relația mai lungă prin Sighișoara se unește cu cea scurtă prin Sibiu. După Vințu de Jos călătorii vor putea profita de mai puțin de 50 de kilometri de cale ferată modernizați. Sectorul Sighișoara -Coșlariu va ajuta mai degrabă pe cei care vor circula spre Cluj, Oradea, Satu Mare. Sectorul modernizat Vințu de Jos-Simeria, 44 kilometri, este parcurs în prezent de trenul IR 1621, spre exemplu, în o oră și 25 minute. Teoretic, odată modernizat distanța s-ar putea parcurge în doar 35-40 de minute, fără a socoti staționarea trenului în gări.

Progrese semnificative se vor simți de abia după ce va fi reparată întreaga magistrală, moment planificat pentru 2021, potrivit Master Planului General Transporturi.

Și modernizat, trenul va merge mai încet

Trebuie însă spus că parcurgerea distanței menționate în opt ore este un rezultat mai bun decât în prezent însă mult mai slab decât cel înregistrat în alte țări. Spre exemplu un tren IC sau ICE în Germania are nevoie de 3,5 ore- 4,5 ore pentru a ajunge din centrul Germaniei (Frankfurt) în nord la Hamburg. Distanța dintre cele două orașe este de aproximativ 500 de kilometri, deci viteza medie a unui tren este cuprinsă între 110 kilometri la oră și 140 kilometri la oră.

În România limitarea provine nu doar din starea necorespunzătoare a căii ferate, ci și din cea a vagoanelor și garniturilor de tren pentru care 160 de kilometri la oră este o viteză prea mare, spun oficiali ai CFR SA. Media vitezei de circulație continuă să rămână dezamăgitoare. Oficialii CFR SA mai spun că în stații, la intrarea sau la ieșirea din acestea, nu se poate circula cu 120 de kilometri la oră. Există curbe în care viteza trenurilor este limitată la 80 de kilometri la oră, totul depinzând de viteza de proiectare prevăzută de ingineri în proietul de modernizare. În plus chiar dacă secțiuni ale liniei au fost modernizare în anii trecuți, neefectuarea lucrărilor de maintenanță au dus din nou la apariția restricțiilor de circulație.

Etichete: cfr calatori , cfr , Marius Chiper , ministerul transporturilorr , magistrala brasov curtici

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale