Sari la conținut

Experiment pe autostradă. Ce se întâmplă dacă dai drumul unei sticle pe asfalt

Probleme grave si cu repetiţie pe autostrada Orăştie-Sibiu. Pe 250 de metri s-a lăsat asfaltul, în unele locuri chiar şi 10 centimetri. Problemele au apărut la zece kilometri de locul unde şoseaua de mare viteză a fost demolată şi ulterior reconstruită. Şefii de la Drumuri spun că mai sunt încă 3 zone critice atent monitorizate. Adică încă 400 de metri unde ar putea apărea probleme. În plus, autostrada este plină de gropi. La fel şi cei 32 de kilometri dintre Deva și Orăștie.

Printr-un comunicat de presă, Compania de Administrare a Infrastructurii a anunţat că pe autostrada Orăştie-Sibiu, şoferii care circulă dinspre Sebeş spre Sibiu trebuie să reducă viteză la 60 de kilometri la oră, deoarece pe 250 de metri o bandă de circulaţie este închisă. Decizia a fost luată după apariţia unor văi în asfalt.

„Denivelările au apărut pe acest pod la limita dintre judeţele Sibiu şi Alba. Zona afectată are aproximativ 250 de metri”, relatează reporterul Digi24 Adela Mohanu.

În punctul cel mai adânc asfaltul s-a lăsat în jos aproximativ 10 centimetri.

„Vreau să vă demonstrez cât de adâncă este. Dacă îi dau drumul acestei sticle fără să o împing merge singură spre baza acestei denivelări”, precizează reporterul Digi24.

Într-un răspuns pentru Digi24, reprezentanţii Companiei de Infrastructură spun că o cauză pentru denivelările apărute ar putea fi colmatarea drenului, adică a conductei de colectare a apei, din corpul autostrăzii. Deocamdată se va executa o lucrare de remediere provizorie, prin înălţarea porţiunii scufundate. În plus zona va fi atent monitorizată. Când vremea o va permite se va face o reparaţie definitivă.

„O posibilă cauză a apariției acestei degradări o poate reprezenta colmatarea drenului executat în corpul autostrăzii. În perioada imediat următoare se va executa o lucrare de remediere provizorie, prin aducerea la cotă a zonei cu material corespunzător. Ca urmare a rezultatelor monitorizării se va putea stabili soluția finală de remediere, care se va realiza în momentul în care condițiile meteorologice vor permite acest lucru”, se arată în răspunsul CNAIR.

Zone critice mai sunt încă trei. În total încă 400 de metri din autostradă.

Şoferii se plâng, însă, şi că şoseaua este plină de gropi.

Şi asta deşi pe cei 22 de kilometri din autostrada autostrada Orăştie Sibiu, între localităţile Cunţa şi Sălişte, nu s-a circulat mai bine de un an. Între septembrie 2015 şi octombrie 2016, tronsonul respectiv a fost închis pentru reparaţii după ce s-a descoperit apă sub asfalt și a fost nevoie ca o bucată din această autostradă să fie demolată. Compania de Drumuri a reconstruit-o apoi în regie proprie. Mai multe expertize au arătat că italienii de la Salini-Impregilo au lucrat cu materiale de proastă calitate.

Voci din Compania de Drumuri spun că redeschiderea traficului la începutul lunii octombrie a fost pripită, în condiţiile în care sunt mai multe zone cu probleme. La începerea reparaţiilor la autostradă, şefii de atunci ai Companiei de Drumuri promiteau o expertiză a întregului lot construit de italieni. Licitaţia lansată a fost însă anulată.

Alin Goga, membru al Grupului de Reprofesionalizare a CNAIR: „Era evident că atunci când vei introduce trafic vor fi probleme şi mai mari. Această autostradă este cârpită, o vom cârpi în pemanenţă şi vom avea întotdeauna un lucru prost”.

O soluţie, spune acesta, ar fi repararea integrală a celor 22 de kilometri construiţi de italieni. Numai că nu ar fi deloc ieftin.

Alin Goga, memebru al Grupului de Reprofesionalizare a CNAIR: „Minim 50% din valoarea investită ca să o repari, să fie totul foarte bine”.

137 milioane de euro, fără TVA, au costat cei 22 de kilometri de şosea rapidă dintre Cunţa şi Sălişte.

Orăştie-Sibiu nu este singura autostradă cu probleme. Şoferii se plâng că pe cei 32 de kilometri dintre Deva şi Orăştie gropile sunt atât de multe încât nici nu pot fi ocolite. Drumarii veniți să le astupe au plecat însă atunci când au văzut camera de filmat.

Tronsonul dintre Deva și Orăștie a fost inaugurat în etape în 2012 şi 2013 și a costat aproape 178 de de milioane de euro, fără TVA.

Pe aceeași temă