Greva transportatorilor. Ce spune COTAR despre protestul de joi

Data actualizării: Data publicării:
microbuze

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) nu va participa joi la protestul anunţat, considerând că cetăţenii României care beneficiază de transportul rutier de persoane „nu trebuie să sufere din cauza încercărilor ministrului Transporturilor de a distruge firmele din acest domeniu care au capital românesc”, şi a solicitat o întâlnire de urgenţă cu premierul Viorica Dăncilă pentru detensionarea situaţiei din acest domeniu.

Transportatorii din toată ţara aşteaptă întâlnirea cu premierul Viorica Dăncilă, pentru a lua o decizie în privinţa viitoarelor proteste, potrivit unui comunicat al COTAR.

„Niciun membru COTAR nu va ieşi mâine (joi - 11 octombrie, n.red.) la protestul anunţat, considerând că cetăţenii României care beneficiază de transportul rutier de persoane nu trebuie să sufere din cauza încercărilor ministrului Transporturilor de a distruge firmele din acest domeniu care au capital românesc. Decizia referitoare la stabilirea acţiunilor ulterioare va fi luată după răspunsul pe care-l va da premierul Viorica Dăncilă”, se spune în comunicat.

COTAR precizează că a trimis o scrisoare premierului României, pentru a-i explica ce se întâmplă pe piaţa transportului interjudeţean regulat de persoane.

„Am trimis astăzi o adresă către premierul Viorica Dăncilă, pentru detensionarea situaţiei. I-am propus doamnei prim ministru o întâlnire cu transportatorii rutieri de persoane, pentru a-i explica ce se întâmplă cu noi şi ce nemulţumiri avem în legătură cu ministrul Transporturilor. Trebuie să avem respectul cuvenit faţă de cetăţenii care au plătit abonamente şi bilete, care nu pot înţelege ce a făcut domnul ministru, astfel încât tot pe noi ne vor blama, dacă întrerupem transportul în toată ţara. În urma discuţiilor cu doamna Viorica Dăncilă, vom anunţa din timp un eventual protest, astfel încât să nu deranjăm cetăţenii şi pe cei care plătesc abonamente şi bilete. Oamenii nu vor înţelege, dacă noi oprim transportul mâine, că există un ministru care vrea să distrugă transportul de persoane cu capital românesc”, a declarat preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu.

Conform sursei citate, nemulţumirile au pornit de la iniţiativa ministrului Transporturilor, Lucian Şova, care vrea, prin proiectul de Ordin de ministru pentru modificarea regulilor de atribuire a licenţelor de transport rutier de persoane, să schimbe regulile jocului în timpul jocului.

„Nu a făcut niciun efort pentru a elimina pirateria din acest domeniu, dar face toate demersurile pentru a elimina transportatorii care funcţionează legal, în condiţiile actuale ale pieţei, deşi toţi au câştigat licitaţiile respectând condiţiile impuse de lege, nu înseamnă decât a aduce pe altcineva în locul celor care au investit deja în parcurile auto actuale. Domnia sa este promotorul activităţii neautorizate, nelicenţiate din România, este cel care a creat haos pe piaţa de transport persoane, prin introducerea sintagmelor 'în mod repetat' şi 'în mod permanent' în Legea 38/2003 în anul 2015. Domnul Ministru Şova argumentează prin faptul că ar fi presat, pe de o parte, de Consiliul Concurenţei, iar pe de altă parte, de Consiliul Europei, să adopte aceste modificări legislative, însă acestea apar doar ca justificări de suprafaţă, fără a avea profunzime. Este, într-adevăr, în atributul ministerului să asigure condiţiile unui mediu concurenţial normal în activitatea de transport rutier, iar acest lucru era necesar a se fi realizat şi până acum, potrivit dispoziţiilor OG 27/2011, însă această necesitate a existat şi există în legislaţia care reglementează activitatea de transport, iar piaţa de transport este aşezată în prezent şi apare ca stabilă, tocmai ţinându-se cont de această legislaţie şi respectând-o”, se mai spune în comunicat.

Când va avea loc greva transportatorilor

Transportatorii de persoane vor înceta efectuarea curselor regulate între judeţe şi în interiorul acestora începând de joi, la ora 12:00, dacă proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere nu va fi retras, a anunţat, marţi, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu.

„Începând de acum în 48 de ore cheia va fi scoasă din contact. Mai exact, joi, la ora 12:00, cheia este scoasă din contact şi cei care au curse nu le vor mai efectua. Cred că la acest demers se vor ralia toţi patronii de firme, nu doar cei care fac şi (transport - n. r.) interjudeţean şi judeţean, ci şi cei care fac judeţean”, a afirmat Hagiu, după dezbaterea publică organizată de Ministerul Transporturilor pe marginea acestui proiect.

Şi preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, a susţinut marţi necesitatea opririi transportului de persoane până la retragerea proiectului.

„Noi dorim retragerea acestui ordin. Dacă domnul ministru şi-a pus în cap să facă o liberalizare, nu avem nimic împotrivă, dar nu poţi să o faci peste noapte. Până şi pachetul de mobilitate la UE despre care se discută şi care probabil va fi aprobat peste un an, doi, trei, patru îţi dă un anumit timp - 5 ani, 10 ani, ca să te pui la punct. Deci, nu putem face peste noapte. Domnul Şova vrea să legalizeze cabotajul în România pe transportul de persoane. El a zis: 'băgăm experienţă similară ca să-i punem şi pe transportatorii internaţionali'. Eu propun, dacă nu retrage, să oprim transportul de persoane interjudeţean şi judeţean în România total. Nu putem lăsa ca pirateria să conducă afacerile legalizate ale transportatorilor autorizaţi din România”, a susţinut Ştefănescu, după dezbatere.

La rândul său, ministrul Transporturilor, Lucian Şova, a afirmat la şedinţa publică de dezbatere a proiectului de Ordin pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere, că exclusivitatea pe piaţa transportului interjudeţean de persoane nu mai poate continua, iar nimeni nu poate contrazice ideea că o concurenţă liberă, un liber acces la piaţă poate fi reglementat şi prin aceea ca oricine oricând să poată să solicite efectuarea unui transport prin curse regulate de pasageri interjudeţean.

„Cred că un lucru este clar: exclusivitatea nu mai poate continua. Nu înseamnă că situaţia cea mai defavorabilă companiilor al căror interes îl înţeleg, îl respect, şi mă refer aici la companiile care operează aceste servicii de transport interjudeţean prin curse regulate, este legitimă. Are legitimitatea sa până la limita în care încalcă alte reguli ale concurenţei. Se poate şi mai mult decât atât. În viziunea documentelor pe care le avem, cred că cel puţin din punct de vedere teoretic nimeni nu poate contrazice ideea că o concurenţă liberă, un liber acces la piaţă poate fi reglementat şi prin aceea ca oricine, oricând, să poată să solicite efectuarea unui transport prin curse regulate de pasageri interjudeţean”, le-a spus marţi ministrul transportatorilor prezenţi în sală.

Potrivit lui Şova, în transportul rutier de persoane contracost există autorizate 3.618 companii. Aceste companii au licenţiate în conformitate cu prevederile legale 27.820 de autovehicule. Dintre cele peste 3.600 de companii, un număr de 325 sunt autorizate în a efectua transport rutier interjudeţean, acestea folosind un număr de 2.936 de autovehicule.

„Alte informaţii vizează vechimea parcului auto destinat transportului rutier de pasageri astăzi. După informaţiile pe care le avem de la Autoritatea Rutieră Română, în 2018 au fost licenţiate în România 637 de autovehicule de transport persoane, din care doar 12 astfel de autovehicule, din 637, sunt destinate transportului interjudeţean de persoane, iar 10 sunt licenţiate pentru transportul judeţean de persoane. Vechimea parcului de autovehicule folosite în acest domeniu, conform statisticilor pe care le avem noi este următoarea: privind transportul interjudeţean - vechimea medie a parcului de autobuze sub 22 de locuri este anul 2010. Vechimea medie a parcului de autobuze peste 22 de locuri este 2007. Media făcută ne conduce la informaţia că vechimea medie a parcului auto de transport interjudeţean este 2009”, a menţionat şeful de la Transporturi.

Sursa: Agerpres

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri