Ilegalități pe autostrăzile din România. Cum ar putea fi prevenite accidente grave de pe șoselele de mare viteză

masini
Cum ar putea fi prevenite accidente grave de pe șoselele de mare viteză. Foto: Captură Digi24

Accidentul grav în care un șofer de camion ar fi adormit la volan și a accidentat trei persoane pe Autostrada A1 scoate la iveală probleme ale autostrăzii, care pot pune în pericol viața oamenilor. Deși erau obligatorii prin lege, pe tronsonul de drum nu există marcaje cu efect rezonator care ar fi putut să îi reactiveze atenția șoferului. Situația nu este unică pe șoselele de mare viteză din țară. CNAIR recunoaște problema și dă vina pe fisuri și pe crăpături pe tronsoane unde acest marcaj nu se putea aplica sau pur și simplu condițiile meteo nu ar fi permis.

Autostrada A1 face parte din coridorul IV Pan-European de transport. Doar pe porțiunea București-Pitești măsoară în jur de 110 km. Pe niciun loc pe acest traseu nu există marcaj rezonator care să îi avertizeze pe șoferi în cazul în care, din varii motive, ajung pe banda de urgență.

În urmă cu două săptămâni un om a murit și alți doi au fost răniți, după ce un camion condus de un șofer care ar fi adormit la volan a lovit trei autoturisme staționate pe banda de urgență. Accidentul a avut loc la kilometrul 40, pe sensul către Pitești. Dacă pe șoseaua de mare viteză existau marcaje rezonatoare, așa cum spune legea, șoferul ar fi putut fi atenționat de vibrații explică experții.

Cătălin Codescu - președinte AVAC: Legea spune foarte clar: pe autostrăzi - la delimitarea părții carosabile, trebuie să existe marcaj rezonator. Este singurul tip de marcaj care transmite eficient un mesaj către conducătorul auto, atât sonor, cât și prin vibrații care se transmit în interiorul mașinii și în volan. 

La două zile după acccident, Asociația Victimelor Accidentelor de Circulația a trimis un laborator acreditat să verifice marcajele de pe Autostrada A1. Rezultatul:

Cătălin Codescu - președinte AVAC: Pe Austostrada București-Pitești nu s-a aplicat marcaj rezonator.

Autostrăzi fără marcaj rezonator impus de lege

Obligația aceasta este specificată clar inclusiv în caietul de sarcini încă din 2016 privind lucrările de marcaje autostrăzi. Acolo este menționat că delimitarea părții carosabile se face cu marcaje care au efect rezonator.

Șofer: Pentru că sunt mai utile pentru cei care, în eventualitate, ar adormi la volan.

Șoferii de TIR se plâng că nici măcar marcajele care delimtează benzile pe sens nu sunt vizibile.

Șofer: Marcajele de vopsea care delimitează banda 1 de banda 2, pe unele porțiuni, pe A1 sunt șterse. Chiar și în oraș sunt șterse. Mașinile euro 6, când părăsești banda, te avertizează sonor.

Autoritatea Rutieră Română spune că nu face inspecții pe autostrăzi decât la solicitarea poliției atunci cand are loc un accident grav. Ultima astfel de inspecție pe tronsonul A1 București-Pitești a fost făcută în urma unui accident grav în februarie anul acesta.

ARR, inspecții rare pe A1

Având în vedere dispozițiile art.18 alin.(2) din același act normativ, Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.. efectuează inspecții de siguranță rutieră periodică pe tronsoanele rutiere cu concentrația cea mai mare de accidente rutiere grave, context în care autostrăzile nu au făcut obiectul inspecției dat fiind riscul rutier minim pe această categorie de drumuri, aspect relevat de statisticile în domeniu. (sursă: ARR)

Compania Națională de Drumuri recunoaște într-un răspuns pentru Digi24 că marcajele sunt obligatorii și că sunt în analiză sectoarele de autostradă pe care nu s-a aplicat acest tip de marcaj din cauza condițiilor meteo sau a stării de degradare a drumului. În plus, CNAIR menționează că se aplică marcaje rezonatoare pe toate drumurile aflate în reabilitare.

Editor : A.P.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate