Încă o țară UE închide ușa tirurilor românești

Data actualizării: Data publicării:
tir-eminescu

În timp ce României i se interzice să încurajeze vânzarea produselor alimentare autohtone, în numele libertății piețelor și comerțului din UE, țările străine își închid puțin câte puțin piața transporturilor rutiere în fața transportatorilor români, sub privirile îngăduitoare ale Comisiei Europene și în absența oricăror reacții venite din partea Ministerului Transporturilor și Guvernului.

Ultima țară care se aliniază curentului îndreptat impotriva transportatorilor români este Italia, după Franța, Belgia și Germania. Camera Deputaților a Parlamentului Italian a aprobat, la 05 iunie 2017, proiectul de lege pentru ratificarea Decretului-lege 50/2017, care pretinde că ar conține “politici corective de conturi publice”, dar care, în fapt, are ca scop golirea țării de firmele și șoferii din estul Europei, informează publicația de specialitate TIR Magazin.

Italienii au reacționat astfel în numai cinci zile la un așa zis “pachet de mobilitate” prezentat, pe 31 mai 2017, de Comisia Europeană. Publicația menșionată acuză o „incapacitate a guvernului european de a reacționa corect pentru protejarea libertății de mișcare a forței de muncă, unul dintre idealurile pentru care s-a creat Uniunea Europeană”. Inacțiunea Comisiei Europene a dat curaj politicienilor din țările bogate să vină cu pachete legislative prin care țările sărace sunt scoase de la “masa comună”. Proiectul de lege urmează să fie dezbătut acum și de Senatul italian, care e puțin probabil să aducă modificări substanțiale textului.


În actuala formă, proiectul de lege reduce drastic timpul în care un șofer poate face cabotaj pe teritoriul Italiei la volanul unui camion înmatriculat de o firmă din străinătate (cabotajul este activitatea de transport prestatată pe teritoriul unei țări dec ătre o firmă de transport dintr-o altă țară. Este însă de neînțeles menținerea aceastei noțiuni ce datează din perioada pre-aderare, atât timp cât granițele UE nu mai există din punct de vedere economic comercial iar Uniunea Europeană se consideră a fi o singură piață. Mai mult, firmele din alte țări trebuie să notifice autoritățile italiene despre operațiunile de transport pe care le efectuează în această țară. De asemenea, pentru a crește exponențial costurile firmelor, și italienii impun un plafon minim în euro de plată a șoferilor, precum și proceduri de rambursare a cheltuielilor de deplasare, cazare și masă. O copie a notificării, împreună cu contractul de muncă (sau documentația echivalentă) și salariul șoferului, trebuie să fie la bordul vehiculului, astfel încât să poată fi controlate de către poliția rutieră.

Toate documentele trebuie să fie traduse în limba italiană. Lipsa acestor documente de pe vehicul (sau prezența unei documentații care nu corespunde cu ceea ce este cerut de standard -cum ar fi statul de plată netradus în italiană) are ca rezultat aplicarea unei amenzi de la 1.000 euro la 10.000 euro. În acord cu un nou articol, amenda trebuie plătită imediat agentulului care instrumentează cazul, sub sancțiunea reținerii vehiculului până la maximum 60 de zile. Ca o consecință directă a noilor pachete legislative din țările occidentale, va crește din nou numărul propriilor cetățeni angajați în transportul rutier. Cele mai multe firme est-europene nu vor putea face față hățișului birocratic instituit peste noapte de Vest. Aceste companii vor fi silite să renunțe la transporturile intracomunitare și să își concedieze mare parte dintre șoferii profesioniști folosiți acum pentru aceste operațiuni.

Inclusiv firmele vestice de transport care și-au deschis firme în Est pentru a angaja la costuri mai mici șoferi cu care să lucreze în propriile țări vor fi afectate. Mai mult, patronii acestor firme riscă și să fie acuzați de evaziune fiscală pentru că aplică un sistem în care prestează servicii de transport în propriile țări și plătesc taxe și impozite mult mai mici în țările din estul Europei.

Pe termen scurt, politicienii vestici dau lovituri de imagine pentru că redeschid piața transporturilor pentru șoferii lor profesioniști, care sunt mai pretențioși și mult mai scumpi decât cei est-europeni. Prețul social va fi plătit de un mare număr de șoferi din țările estice, care își vor pierde locurile de muncă. Pe termen mediu și lung, creșterea costurilor cu transportul rutier va face ca prețul la raft al produselor să crească substanțial, adică o lovitură pentru toți cetățenii acelor țări. Măsura italienilor vine după ce țări precum Germania, Franța, Belgia au ridicat numeroase cerințe care împiedică practic accesul șoferilor est-europeni pe piețele lor. Citește aici mai mult pe acest subiect,

Share:

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri