Jocuri de culise cu autostrada „Moldova”. Băgată în schema PPP Ploiești-Brașov

Data publicării:
protest masini autostrada moldova - inquam - george calin 20180519173020__MG_5826-01
Foto: InquamPhotos/George Călin

Oficiali ai Ministerului Transporturilor pretind că legarea Moldovei de Transilvania prin Târgu Neamț – Bicaz ar fi prea scumpă. Aceasta deși nu s-a făcut niciodată un studiu de fezabilitate solid care să dea prețul. Ca urmare - se sugerează, legătura ar trebui asigurată pe la Bacău – Brașov. Suspiciunile publice sunt că astfel se dorește dirijarea traficului pe ruta București - Moldova pe Valea Prahovei pentru rentabilizarea PPP Ploiești – Brașov.

protest masini autostrada moldova - inquam - george calin 20180519173020__MG_5826-01
Foto: InquamPhotos/George Călin

După ce în ultima perioadă au apărut informații neoficiale privind dorința Guvernului de a trage mai spre sud, pe la Bacău (oraș din care este originar ministrul Transporturilor, Lucian Șova) autostrada care va lega Moldova de Transilvania, declarații ale unor oficiali ai Ministerului Transporturilor vin să confirme situația.

Dorința Guivernului de a renunța la traseul autostrăzii din Master Planul de Transporturi, anume Iași - Târgu Neamț – Ditrău – Ungheni – Târgu Mureș a fost confirmată zilele trecute de către Cătălin Costache, director general la Direcția Organismul Intermediar – Direcția Accesare Fonduri din cadrul Ministerului Transporturilor.

Oficialul de la Transporturi a susținut că aceasta este foarte scumpă și că nu s-ar putea realiza în cadrul actualei perioade de finanțare europeană, deși comisarul european Corina Crețu susține că măcar SF-ul poate fi realizat acum pe bani europeni, iar proiectul pregătit pentru următorul ciclu financiar european de după 2020.

„Vorbim de o secțiune de autostradă între Târgu Mureș, Iași și Ungheni, la granița cu Republica Moldova, estimată la aproximativ 9 miliarde de euro, din care grosul, aproape 7 miliarde de euro, este în zona muntoasă, între Târgu Mureș și Târgu Neamț. Proiectul este prins în portofoliul extins al POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare – n.red.). Într-adevăr, studiul de fezabilitate poate fi finanțat și ministerul poate depune o cerere de finanțare pentru revizuirea SF-ului, să fie foarte solid, cu studiile tehnice, de trafic, economice”, a spus oficialul din MT, potrivit Hotnews.ro.

„Totuși, când vorbim de 7 miliarde de euro nici măcar o nouă perioadă de programare (un nou exercițiu bugetar european – n.red) nu ar fi suficientă să acopere legătura Târgu Mureș - Târgu Neamț”, a mai spus Costache. 

Acesta a mai precizat că la nivelul Ministerului Transporturilor s-a pornit o analiză vizavi de posibilitățile de a asigura o legătura a Moldovei cu Transilvania pe rute alternative „în cel mai rapid mod cu putință, în condiții de eficiență economică și protecția mediului. 

„Practic, natural, sunt trei legături cu Moldova - pe la Vatra Dornei (Suceava), pe la Bicaz (Neamț) și pe la Oituz (Bacău). Toate cele trei sunt în analiză la momentul acesta și, fără să sar la o concluzie, un raport va fi prezentat public vizavi de alternative pentru a finanța legătura cu Moldova”, a spus Costache.

Cifrele prezentate de Costache nu stau în picioare și seamnă mai degrabă cu o umflate forțată a valorilor reale pentru a convinge opinia publică că realizarea autostrăzii pe la Bicaz – Ditrău e scumpă.

Șapte miliarde de euro pe secțiunea Târgu Mureș – Târgu Neamț pentru 200 de kilometri de autostradă semnifică un cost mediu pe kilometru de 35 milioane euro la care autostrada se poate face integral fie prin tunel (kilometrul de tunel de autostradă e cuprins între 25 și 50 milioane euro) fie pe viadcute.

Pentru a putea stabili cu exactitate cât costă mo autostradă este necesar a fi făcute studii de fezabilitate, ori acestea nu au fost duse niciodată la capăt de către Ministerul Transporturilor iar puținele informații deținute sunt vechi.

Atunci care sunt interesele? ONG dedicate transporturilor precum Asociația „Pro Infrastructura” sau „Construim România„ cred că prin mutarea traseului autostrăzii spre sud, prin Bacău, se încercă aducerea traficului spre viitoarea concesiune Ploiești – Brașov. Într-adevăr, dacă s-ar realiza o autostradă Bacău - Brașov cea mai rapidă legătură între Moldova si sudul României ar deveni autostrada PPP Ploiesti – Brașov – Bacău, mai rapidă decât DN2. Traficul sporit ar asigura rentabilitatea PPP Ploiești - Brașov.

Pentru cei care doresc să ajungă din Moldova spre Transilvania și apoi spre Ungaria, traseul propus acum de Ministerul Transporturilor este o bătaie de cap. Pentru a traversa Carpații Orientali un automobilist din nordul Moldovei ar trebui să coboare spre Bacău iar apoi după Brașov să urce spre nord, spre Cluj. Ocolul consumă 1-2 ore în plus. În plus grosul trafiului vine din nordul Moldovei, acolo unde sunt mai nulte orașe mari (Suceava, Botoșani, Piatra Neamț, Iași) față de centrul provinciei unde există doar Bacău.

Asociația Pro Infrastructură (API), una dintre cele mai active ONG-uri care monitorizează proiectele de infrastructură din țară, nu vede cu ochi buni posibila schimbare de strategie pentru autostrada care să lege Moldova de Vest.

„Asociația Pro Infrastructura nu poate fi de acord cu așa ceva care nu respectă MasterPlanul adoptat”, a declarat pentru HotNews.ro Ionuț Ciurea, președinte executiv al Asociației.

„Nu va fi o analiză realistă, e făcută doar pentru Comarnic - Brașov, pentru a mai aduce trafic pe acel proiect pe care vor să-l facă iar prin Parteneriat Public Privat. Vom ajunge ca de la Iași la București să trecem munții de două ori”, a mai spus reprezentantul API.

Asociația Construim România (ASCORO), o altă voce din rândul societății civile, a transmis pentru HotNews.ro că susține realizarea autostrăzii A8 care e de „importanță majoră și strategică pentru România și Europa” și susține, la fel, că reînvierea A13 vine doar în contextul în care Guvernul vrea din nou să realizeze autostrada de pe Valea Prahovei în PPP.

„Asociația Construim România consideră că actualele metode prin care actuala guvernare abordează proiectele de infrastructură din România, în special cele de autostradă, nu fac decât să blocheze, din nou, programul construcției autostrăzilor din România așa cum actualul partid de guvernământ a făcut după 2012”, a transmis asociația pentru HotNews.ro.

Citește aici: „Parteneriatul” pentru autostrada București – Ploiești – Brașov, o nouă afacere Bechtel?

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri