Sari la conținut

Moldovenii cer autostradă, Ministerul Transporturilor dă hârtii

Peste 150 de persoane au manifestat duminică, în centrul municipiului Iaşi, cerând parlamentarilor din Moldova să nu voteze bugetul pe 2018, dacă nu vor fi alocaţi bani pentru construcţia autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş. 

Sursa foto: ziaruldeiasi.ro

Participanţii s-au adunat la ora 12.00 pe pietonala Ştefan cel Mare, din municipiul Iaşi, după ce s-au mobilizat pe reţelele de socializare. Acţiunea a fost iniţiată de asociaţiile ”Moldova vrea autostradă” şi ”Împreună pentru A8”. Dealtfel, prima dintre aceste asociații a inițiat chiar o petiție pentru construirea autostrăzii A8.

Cei aproximativ 150 de participanţi au cerut parlamentarilor de Iaşi, dar şi celor din restul judeţelor Moldovei, să nu voteze bugetul pentru anul viitor, dacă nu se vor aloca fonduri pentru construcţia autostrăzii.

Manifestanţii au scandat, printre altele,”Avem o grabă, vrem autostradă” şi ”Pe Guvern îl doare-n cot, de Moldova şi A8”. 

”Cerem tuturor parlamentarilor din judeţele Moldovei, dar şi din Harghita şi Mureş să voteze împotriva bugetului, dacă autostrada nu va fi prinsă la finanţare. În proiectul de buget, votat deja în Comisia de buget-finanţe, nu este alocat niciun leu anul viitor pentru acest proiect. Regiunea nu se va dezvolta dacă nu se face autostrada. În campania electorală vin la Iaşi şi ne tot promit că încep proiectul, dar după aceea, ne duc cu zăhărelul, iar timpul trece şi nu se face nimic. Dacă nu sunt în stare, atunci să-şi dea demisia toţi”, a declarat unul dintre participanţii la eveniment. Protestul a durat o oră şi s-a încheiat fără incidente.

Bugetul pe 2018 nu prevede, într-adevăr, nici măcar un leu pentru studii de fezabilitate, darămite pentru construire. În voluminosul proiect de buget, întins pe aproape 1.000 de pagini, singura  referire la autostradă privește suma cheltuită până în prezent pentru reactualizarea studiului de fezabilitate făcut acum 4-5 ani: 27,02 milioane lei.În rest zero lei până în 2021 (vezi foto).

Foto: Proiectul de buget al Ministerului Transporturilor conține 0 lei pentru Tg. Mureș-Ditrău în perioada 2015-2021

Contractul semnat în mai 2015 cu firma Search Corporation pentru actualizarea studiul de fezabilitate pentru secțiunea Târgu Mureș-Ditrău este în prezent suspendat. Dealtfel în cei peste doi ani scurși de la semnarea contractului, contractul a stat mai mult suspendat din cauza ”lipsei de finanțare”. Istoria studiului de fezabilitate cuprinde situații ridicole. În topamna anului trecut contractul a fost desuspendat pentru a fi suspendat din nou două zile după.

Noua suspendare a fost cauzată de un control al Curții de Conturi care a găsit numeroase nereguli în contractul semnat cu firma Search Corporation. Curtea de Conturi a explicat pentru Economica.net că nu a dispus suspenderea contractului, ci reanalizarea acestuia în condiţiile în care valoarea contractului de revizuire a studiului de fezabilitate era de peste şase ori mai mare decât cea a studiului realizat în 2010, de circa 767.000 de euro. Inspectorii Curţii de Conturi au constatat în urma unui control efectuat în 2016 că programarea revizuirii SF-ului pentru Autostrada Târgu Mureş – Ditrău a fost făcută avându-se în vedere executarea unui studiu de fezabilitate nou, fără a se ţine seama în nicio măsură de documentele existente în studiul iniţial, cel puţin formal, recepţionate şi achitate ca fiind corespunzătoare.

În loc să deblocheze proiectul și să aloce banii necesari, Ministerul Transporturilor a emis luni un comunicat de presă în care nu apare nicio noutate.

Ce spune ministerul condus de Felix Stroe:

Potrivit prevederilor Master Planului General de Transport, legătura rutieră cu Moldova cuprinde trei coridoare principale de legătură suprapuse cu reţeaua Trans-Europeană de Transport. Primul este coridorul Moldova – Transilvania – Europa Centrală din care face parte Autostrada Montana cu secţiunile Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni şi secţiunea Târgu Mureş – Târgu Neamţ cu o valoare totală estimată fără TVA de 4,13 miliarde euro şi o lungime totală de 318 km. Al doilea este coridorul Braşov – Oituz - Bacău cu o lungime de 160 km, cu o valoare estimată de 1,84 miliarde euro, fără TVA. Al treilea este coridorul Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Roman – Paşcani cu o lungime de 327 km şi o valoare estimată de 1,35 miliarde euro, fără TVA. ”Ministerul Transporturilor, prin Organismul Intermediar pentru Transport, va întreprinde toate demersurile necesare în vederea obţinerii finanţării necesare realizării tuturor obiectivelor de conectivitate rutieră a Moldovei, în perioada curentă de programare şi post 2020”, se arată în comunicat.

Surse oficiale din cadrul Companie avertizează însă că realizarea unei autostrăzi pe traseul Buzău-Focșani-Bacău-Roman-Pașcani e doar o risipă de bani. Miliardul menționat de minister in comunicat ar putea fi folosit pe proiecte urgente. Soluția ieftină și perfect funcțională ar fi realizarea unor centuri ocolitoare (Bacău, Focșani, Râmnicu Sărat, Roman) și lărgirea DN2 deoarece acest drum are deja o lățime egală cu o bandă și jumătate.