Sari la conținut

Nicio autostradă nouă începută în acest an

În pofida zecilor de oferte pe care Compania de Autostrăzi le-a primit la licitațiile organizate în acest an și a anunțurilor referitoare la licitarea a sute de kilometri de autostradă, compania are un palmares dezamăgitor privind lucrările începute efectiv. Doar trei proicte, nu de foarte mare importanță, au început efectiv.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) a dat în 2017 doar trei dispoziții de începere a lucrărilor în contracte cu o valoare mai mare de cinci milioane de lei. Dispoziția de incepere a lucrărilor semnifică începerea efectivă a acestora. Valoarea este dezamăgitoare pentru faptul că CNAIR are un buget uriaș, de peste un miliard de euro. Potrivit bugetului inițial, aprobat în primăvara acestui an, CNAIR a avut prevăzute pentru anul în curs cheltuieli pentru investiţii de peste 5,05 miliarde de lei, adică 1,12 miliarde euro.

Care sunt cele trei proiecte începute

Cel mai semnificativ și util proiect demarat privește conectarea sectorului de autostradă Gilău - Nădășelu, aproape terminat, la porțiunea construită din autostrada Transilvania. Contractul "finalizarea lucrărilor la nodul Gilău și conexiunea dintre secțiunea 2B cu subsecțiunea 3A1, Autostrada Brasov - Tg. Mureș - Cluj – Oradea", a fost semnat în 11 septembrie cu firma italiană Tirrena Scavi SpA și are o valoare de 25,9 milioane lei, respectiv 5,6 milioane euro. Contractul prevede construirea unui pod și a unor bretele de legătură. Ordinul de începere a venit după puțin mai mult de o lună, la data de 27 octombrie.  

În rest, a trebuit să treacă luni bune, dacă nu ani de la semnarea unui contract, ca să fie și începute lucrările. În cazul variantei ocolire Satu Mare, începută și aceasta în 2017, au trecut doi ani. Contractul a fost semnat în noiembrie 2015, iar ordinul de începere a fost emis de abia în iunie 2017. 

Și în fine, al treilea și ultimul contract la care a fost dat ordin de începere a lucrărilor, privește construirea de parcări pe autostrada București -Ploiești.  Contractul "Proiectare şi execuție Parcări de Scurtă Durată şi Spaţii de Servicii pe Autostrada București - Braşov, Secțiunea București – Ploiești" a fost semnat în ianuarie 2017, iar data de începere a lucrărilor a fost 1 martie  2017. Proiectul costă 35,07 milioane lei, fără TVA.

Nici lista contractelor semnate de companie în 2017 nu este mai impresionantă. Și aici există doar trei contracte. "Proiectare și execuție Autostrada București  - Brașov, Tronson Comarnic - Brașov, lot 2: sector Predeal - Cristian, km 162+300 - km 168+600 și drum de legătură" este un contract semnat de abia în luna octombrie la care nu a fost dat ordinul de începere a lucrărilor. În primăvara acestui an, fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, promitea  începerea lucrărilor la autostradă în primăvara-vară. Promisiunea nu a fost dusă la îndeplinire.

Singurul contract semnat în 2017 unde CNAIR afost in grafic este cel pentru nodul rutier Gilău. Ultimul contract cu o valoare de peste cinci milioane de lei, semnat în 2017, este cel pentru pasajul suprateran pe DJ 602 Centura Bucureşti – Domneşti. Licitația a început în martie 2015, cu doi ani și jumătate în urmă, și nici acum nu au fost incepute lucrările.

Digi24 .ro a încercat să afle de ce se scurge o perioadă mare de timp între momentul semnării contractelor de execuție și cel al începerii lucrărilor. CNAIR a oferit un răspuns concret doar pentru cazul pasajului Domnești. ”Pentru contractul de proiectare şi execuţie pasaj suprateran pe DJ 602 Centura Bucureşti – Domneşti" (semnat în data 10 Mai 2017), ordinul de începere nu a fost emis deoarece procedurile de expropriere nu au fost finalizate”, spune compania condusă de Ștefan Ioniță.

Demararea licitațiilor și semnarea contractelor de execuție fără a fi terminate exproprierile la un proiect este un obicei larg răspândit la CNAIR. Contractele semnat de companie cu firmele de constructie stabilesc că CNAIR va preda acestora contractele libere de orice sarcini. Pentru a beneficia de o imagine publică pozitivă și pentru a raporta Ministerului Transporturilor începerea de noi proiecte, compania organizează licitații și semnează contractele fără a elibera terenurile de sarcini. Deși sunt semnate contractele, ordinele de începere a lucrărilor nu sunt emise. Dacă ar da dispoziție de începere, compania ar risca să plătească daune constructorilor deoarece aceștia nu pot începe lucrările.  Deseori ordinul nu este dat deoarece nu sunt prevăzuți bani suficienți în buget. Ulterior trec luni bune, dacă nu ani, până sunt îndeplinite condițiile necesare. Când acestea încep situația din teren este deseori alta. Trecând ani, au apărut noi modificări necesare la proiectele, exproprieri suplimentare ce sunt necesare. Constructorii încep să solicite mai mulți bani pe lucrare, acuzând CNAIR că le-a provocat costuri suplimentare, iar proiectele intră în blocaj.

Etichete: autostrada , Ministerul Transporturilor , compania autostrazi , cnair , stefan ionita

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale