Probele geologice, amestecate la autostrada Sibiu-Pitești

Doru Cireaşă Data actualizării: Data publicării:
geotechnical-field-testing

Probele geologice luate pe loturile 1 și 5 pentru autostrada Sibiu Pitești au fost ”amestecate”, spun surse din cadrul Companiei de Autostrăzi, fapt pentru care acestea nu mai pot fi folosite în mod corespunzător pentru realizarea unui proiect tehnic al autostrăzii.

geotechnical-field-testing

Informația, furnizată marți pentru Digi24.ro, este neoficială și circulă în aceste zile printre responsabili ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Acești responsabili au promis că miercuri vor da mai multe detalii pe acest subiect.

”Am înțeles că s-au amestecat și în condiții normale ar trebuie refăcute sondajele” a spus pentru Digi24.ro un responsabil din cadrul companiei. Confirmarea informației ar reprezenta o nouă lovitură dată proiectului. Luna trecută, Digi24.ro a relatat că un raport al consultantului JASPERS atrăgea atenția că în traseul ales picioare ale podurilor de pe autostradă pică în albia unor râuri, ceea ce nu este de acceptat, sau peste unele imobile.

Responsabilii indicați nu au putut detalia ce înseamnă această ”amestecare” a probelor. Alți responsabili vorbesc de o ”compromitere” a probelor. Trebuie însă spus că există reguli foarte precise privind extragerea, depozitarea, transportul și prelucrarea probelor. Fără respectarea procedurilor întreaga muncă este în zadar și nu mai poate sta la baza calculelor viitoare pe care se bazează proiectul autostrăzii. Oficiali ai CNADNR nu au putut confirma sau infirma informațiile, mărginindu-se să comenteze că ”e ca la fotbal unde se pricepe toată lumea”.

O pistă posibilă

Există însă o pistă privind ”amestecarea” probelor. Termenul poate fi o referire la faptul că forajele geotehnice au fost făcute, în prima fază, de firma Proexrom deținută de Nicolae Boțu, fost consilier al ministrului Transporturilor, Ioan Rus. Acesta ar fi făcut nu mai puțin 800 de foraje pe întregul aliniament al autostrăzii. Firma Proexrom a primit subcontractarea părții de foraje de la asocierea Spea-Tecnic, titulară a contractului de reactualizare a studiului de fezabilitate. În iulie 2016 înțelegerea dintre Spea-Tecnic și Proexrom a fost ruptă, iar terminarea lucrărilor de foraj a fost preluată de Geostud, companie deținută de Petru Nicolae.

Problema poate fi a modul în care foraje realizate de două firme cu echipamente diferite, în laboratoare diferite, cu proceduri interne diferite pot fi integrate într-un singur studiu geotehnic. În ce măsură decizii privind un contract de peste un miliard de euro pot fi luate pe baza unor astfel de concluzii?

Oficialii Geostud au încredere totală în calitatea muncii lor, deși recunosc existența unor probleme. ”Nu știu despre ce este vorba, există conform Eurocod și a standardelor metode de prelevare, în funcție de ce se consideră. Știți foarte bine că am avut o situație ingrată în care trebuia să integrăm și probele făcută de altă societate. Noi am făcut audit, am executat investigațiile. Din punctul meu de vedere erau persoane care veneau non stop, zi de zi, din partea CNAIR și a Direcțiilor Regionale. Dacă existau probleme de depozitare, prelevare, bănuiesc că puteau fac sesizare în care să zică că nu le place”, spune șeful Geostud, Petru Nicolae. Firma a făcut 160 foraje și a integrat (adică a folosit concluziile) 300 de foraje făcute de Proexrom.

Însă nu totul a fost făcut ca la carte. Primele foraje ar fi fost făcute la un diametru prea mic care nu ar permite anumite realizarea anumitor teste. ”Sunt foraje de diferite diametre, dânșii au lucrat cu foraje de diametre de câțiva țoli pe care noi nu le recomandăm la lucrări de drumuri, pentru că nu poți face teste de compresibilitate, de forfecare”, spune Petru Nicolae, adăugând însă că și acolo au fost prezenți oficialii CNAIR.

”Noi personal am folosit diametru de 101 milimetri, cum recomandă Eurocodul la prelevare. Eurocodul spune că se pot face foraje cu 80-90 milimetri, însă recomandabil este 101 milimetri”.

Îmbinarea forajelor s-a făcut pe baza unei ”analize complexe”. ”M-am bazat la elaborarea concluziilor sută la sută pe ce am făcut noi. Am făcut audit intern pentru a vedea ce putem folosi, am integrat în ceea ce privește litologia, parametrii fizici. Acolo unde lipsea partea de parametri mecanici sau am considerat că nu e corespunzătoare, nu am acceptat”, spune Petru Nicolae. Întrebat câte mostre au venit inițial de la cealaltă companie el a afirmat că nu știe, căci inițial i s-a spus că vine un număr, apoi au venit multe fără opis și semnături și mai puține cu toate cerințele adresate de el.

Inginerul recomandă însă studiul firmei și spune că acesta poate sta 100% la baza viitorului proiect de autostradă. ”A fost un studiu serios, muncit, știu ce muncă am depus. Am făcut studii seismicie și geoelectrice și foraje si tipuri de încercări, alese sută la sută pentru lucrare”. Pe unele zone însă el a recomandat realizarea unor observații timp de câteva luni- un an, acolo unde există zone de curgere lentă sau instabilitate.

 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate