VIDEO. Punct critic pentru autostrada Pitești-Sibiu

Doru Cireaşă Data actualizării: Data publicării:
autostrada Sibiu-Pitesti

Oficialii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere minimalizează situația critică în care se află proiectul autostrăzii Sibiu-Pitești, dealtfel singurul proiect de autostradă nouă cuprins în alocarea de fonduri europene pentru România între 2014 și 2020. Digi24.ro vă prezintă documentele care contrazic optimismul companiei în privința acestui proiect.

Autostrada Sibiu Pitești va fi scoasă integral la licitație în acest an iar CNAIR cooperează pe deplin cu Comisia Europeană pe tema autostrăzii, a declarat marți la Digi24 Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR.

Studiile de fezabilitate pe care lucrează compania, datând din 2008, ar fi bune și necesită doar mici modificări, a spus el. ”Avem un studiu de fezabilitate foarte valabil din 2008. Trei loturi se pot construi, trebuie anumite adaptări. Noi trimitem experților toate actele solicitate, așteptăm opinia lor oficială”, a pretins Alin Șerbănescu.

 

Jaspers: Nu putem confirma caracterul adecvat

În realitate însă Comisia Europeană și-a expirmat încă de la finele lui 2015 o opinie foarte critică privind proiectul și modul lui de derulare. Primele opinii critice ale consultantului selectat de către Comisia Europeană, respectiv ale firmei Jaspers, au fost formulate încă din decembrie 2015, la doar câteva luni după ce CNAIR a selectat asocierea firmelor SPEA-Tecnic pentru realizarea studiului de fezabilitate.

Compania a prezentat Jaspers mai multe documente in vederea alegerii unui traseu optim al autostrăzii, respectiv analize cost – beneficiu, studii de trafic, raport de mediu, raport geotehnic, raport de arheologie, etc. Toate acestea însă au fost desființate de către firma selectată de către CE pentru consultanță.

Jaspers nu poate confirma caracterul adecvat al documentelor de susținere a unei cereri de finanțare de succes și recomandă revizuirea și refacerea studiului alternativelor de traseu utilizând o metodologie clară , o notare adecvată și robustă de notare fără suprapuneri, pe baza unor studii de încredere și robuste cum sunt Studiul de trafic și un instrument de încredere CBA , calendare realiste, soluții ingineresti considerare constructibilitate, problemele de mediu și cele mai recente sondaje și informații”, recomandau specialiștii firmei.

Pe baza celor de mai sus, Jasper nu poate confirma caracterul adecvat al documentelor de susținere a unei cereri de finanțare de succes și recomandă revizuirea detaliată a studiului alternativelor de traseu”, concluzionau ei.

Munca de un an, ulterioară acestor concluzii, nu a dus la rezultate ai bune. Un an mai târziu Jaspers respingea traseul ales de către CNAIR. ”Raportul nu reușește să ofere clarificări privind impactul vitezelor diferite de circulație pe secțiunile comune ale celor două variante. Sfatul nostru este să clarificați aceste aspecte înainte de a continua derularea studiului, pentru a asigura soliditatea alternativelor studiate”, spune Jaspers. Consultantul mai atrăgea atenția că procesul de analiză a variantei optime poate fi încheiat de abia după ce toate aspectele, tehnice economice și de mediu, sunt soluționate. Procesul de analiză a alternativelor va trebui prezentat în cererea de finațare și de aceea este foarte important. Jaspers recomandă înființarea unui comitet comun din care să facă parte toate autoriățile implicate, anume CNAIR, Ministerul Transporturilor, cele ale Mediului, Culturii, Fondurilor Europene etc. Implicarea acestor entități din timp va ușura implementarea proiectului”, spunea firma în noiembrie 2016.

Corectarea problemelor semnalate nu a mai fost făcută. Pe durata iernii contractului a fost suspendat pentru ca în acest an să fie reziliat. Suspendarea contractului a venit ca o mănușă pentru firmele SPEA-Tecnic cărora astfel li s-a oferit pretext pentru neducerea la capăt a contractului. CNAIR s-a reîntors la un studiu de fezabilitate făcut în 2008 care nici acesta nu este corespunzător. Referitor la SF-ul din 2008, consultanții firmei Halcrow apreciau ca informațiile adunate nu sunt suficiente și nu oferă un nivel de detaliu mulțumitor care să poată sta la baza proiectării și construcției autostrăzii. ”Numărul mic și insuficient de foraje, lipsa unor analize aprofundate pentru alternativele de traseu, lipsa unei modelări 3D adecvate, schimbările de legislație, normative și parametri făceau ca SF-ul din 2008 să fie depășit”, cita zilele trecute din raport Hotnews.ro 

Purtătorul de cuvânt CNAIR minimalizează toate aceste aspecte. Aceasta în pofida faptului că, presupunând că Comisia Europeană va fi păcălită și va da României miliardele de euro necesare acestui proiect, există riscuri mari.

Constructorul autostrăzii ar putea obține despăgubiri consistente de la stat din cauza erorilor în proiect și a studiului de fezabilitate greșit care i-a fost prezentat. Orice alunecări de teren cauzate de alegerea proastă a traseului de către CNAIR, orice întârzieri provocate de probleme de mediu insuficient abordate și soluționate la nivelul studiului de fezabilitate, vor putea fi invocate de acesta pentru a cere despăgubiri uriașe care pot ajunge și la sute de milioane de euro.

 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate