Afaceri „scufundate” în Portul Constanța. Traficul de mărfuri a fost în scădere în 2017, investițiile la fel

Data actualizării: Data publicării:
portul constanta

Portul a înregistrat anul trecut rezultate mai proaste față de 2016 la toate capitolele, în pofida unei creșteri economice naționale record de 7%, a treia din UE. Dacă sunt corectate cu inflația încasările pe 2017 au fost doar un pic mai mari decât în 2016, iar investițiile au fost în scădere.

Foto: Ministrul Transporturilor, Lucian Șova (stânga) alături de șeful Portului Constanța, Dan Tivilichi 

Prezență constantă în toate discursurile oficiale din ultima perioadă privind importanța României pe harta comerțului european și a rețelei UE de transport, portul Constanța pare a nu se simți bine. Cifrele prezentate de companie în raportul său pe 2017 indică scăderi la aproape toate capitolele. Aceasta în pofida unor rezultate pozitive raportate de porturi din bazinul răsăritean al Mării Mediterane.

Raportul anual pe 2017 indică scăderi la aproape toate capitolele. Traficul total exprimat în tone a pierdut1,7% adică peste un milion de tone până la 58,379 milioane tone. Exporturile, în creștere la nivel național cu 9,1% potrivit Institutului de Statistică, în portul Constanța au fost cu aproximativ 700 mii tone mai mici ca volum. Traficul maritim, fluvial și de tranzit au înregistrat și acestea scăderi în plaja de sute de mii de tone – un milion de tone, fiecare categorie, singurele creșteri fiind obținute la partea de importuri și cabotaj. Numărul de containere operate în port a scăzut la 413.253, de la 434.439 în 2016.

Foto: În pofida unei creșteri economice importante în 2017, compania subordonată ministerului condus de Lucian Șova a înregistrat regres

Mai puține navă în radă

Numărul total de nave care au intrat în port a fost mai mic. În 2017 portul a fost gazda unui număr de nave cu 238 mai mic decât în 2016, respectiv cu 5,4% (4.093 față de 4.331 în 2016). Navele de pasageri au fost mai puține cu 4, cele portcontainer cu 92, cu 57 tancurile petroliere, cu 33 navele de transport vrac, iar alte tipuri cu 55. Doar trei cargouri au intrat în plus în port față de 2016.

La partea de mărfuri transportate, marea pierdere de tonaj a fost întâlnită la capitolul cereale, in condițiile în care această categorie de produse deținea tradițional o treime din totalul tonajului transportat. Pierdera a fost de aproape trei milioane de tone. Per total căderea a fost de peste un milion de tone, până la 58,37 milioane tone.

Rezultate financiare modeste, investiții mai mici

Evoluțiile slabe s-au înregistrat și la partea de venituri. Veniturile totale au fost anul trecut de 349,11 milioane lei (76,42 milioane leuro), cu doar 6,1 % mai mari în situația în care inflația a fost de 3,3%. Încasările din servicii oferite navelor, cea mai importantă sursă de venituri a portului, au fost doar cu 3,8% mai mari decât în anul precedent, adică la nivelul inflației.

Nici investițiile nu au mers bine. Micșorarea lor față de 2016 ajută compania să obțină un profit minim, cu costuri importante negative pe termen lung, situație periculoasă în condițiile unei concurențe acerbe pentru trafic între porturile de la Marea Neagră și din estul Mării Mediterane. Volumul investițiilor a scăzut față de 2016 cu o treime, respectiv 10 milioane lei (41,6 milioane lei în 2016 și 31,08 milioane lei în 2017). Zilele următoare Digi24.ro va prezenta atât cauzele acestei situații, potrivit conducerii portului și a unor surse din domeniu, sub protecția anonimatului.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri