Sari la conținut
News Alert

România, singura țară UE în care șoselele se topesc la soare

Dacă iarna suntem țara în care drumurile naționale și autostrăzile se inchid cu cea mai mare ușurință, vara suntem țara in care șoselele se închid la fel de ușor, de data aceasta însă, din cauza temperaturilor înalte.

Valul de căldură de origine africană care a dus zilele acestea la declanșarea codului roșu în nouă state europene pare a afecta cel mai serios transporturile rutiere din România, nu din celelalte țări. Sunt aşteptate temperaturi între 30 şi 40 de grade Celsius, din Elveţia în Ungaria şi din sudul Poloniei până în Sicilia. Cea mai gravă situaţie pare a fi în Balcanii de Vest: Serbia şi Croaţia sunt integral sub avertizare cod roşu toată ziua.

Pentru a proteja infrastructura rutieră Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a limitat traficul greu de marfă în 15 județe din vestul țării, potrivit unui comunicat al companiei, remis joi.

”În intervalul orar 12:00 – 20:00, pe drumurile naționale și autostrăzile care tranzitează 15 de judeţe din vestul țării vor fi instituite restricţii de circulaţie pentru autovehiculele cu o masă autorizată mai mare de 7,5 tone. Restricțiile de circulație sunt instituite în baza codului portocaliu de caniculă (se vor înregistra temperaturi maxime cuprinse frecvent între 36 și 40 de grade)  emis  de A.N.M. Avertizarea este emisă pentru următoarele județe: Dolj, Mehedinți, Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș, Arad, Sibiu, Alba, Bihor, Cluj, Mureș, Sălaj, Satu Mare, Maramureș și Bistrița Năsăud.

Astfel, CNAIR S.A. în baza prevederilor articolului 44 alin.2 al Ordonanţei de Guvern nr.43/1997 privind regimul drumurilor, cu modificările şi completările ulterioare, interzice temporar  circulaţia vehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mare de 7,5 tone, pe autostrăzile şi drumurile naţionale din judeţele afectate de caniculă”, spune compania.

Restricţionarea circulaţiei ar fi necesară pentru protecţia sectoarelor de drum asfaltat pe care, din cauza temperaturilor ridicate din timpul zilei, se produc deformări majore ireversibile cu pierderea stabilităţii îmbrăcaminţii rutiere, explică CNAIR.

Caz unic în UE

Apare însă o întrebare. De ce șoselele altor țări sunt mai puțin sensibile la caniculă? Date furnizate de administrațiile rutiere din Bulgaria, Ungaria, Serbia și Croația, de către IRU – Organizația Mondială pentru Transporturi Rutiere dar și de firme europene de logistică și transport rutier (spre exemplu LKW Walter – Austria) trec doar România la secțiunea țărilor UE unde în acest zile sunt astfel de restricții. Acestea mai sunt frecvente în Ucraina, Moldova sau Belarus.

Restricții similare era întâlnite și în Bulgaria până anul trecut, când au fost anulate. ”Interdicțiile privitoare la traficul greu la temperaturi de peste 35 de grade Celsius vor fi anulate. Vehiculelor ce depășesc 20 de tone li se va permite circulația liberă pe drumurile naționale pe timpul verii. Până acum circulația era interzisă între orele 1 după-amiaă și 9 seara”, spunea anul trecut Agenția pentru Infrastructură Rutieră a Bulgariei (API.bg). Eliminarea restricțiilor a fost convenită după discuții tripartite patronatele din transporturi rutiere - poliție rutieră - API.

În ultimii ani construirea noilor secțiuni de drumuri s-a făcut prin utilizarea bitumului modificat cu polimeri și a altor materiale speciale, explica API. ”În acest fel un număr din ce in ce mai mare de secțiuni de drumuri sunt capabile să susțină greutatea vehiculelor fără deformarea drumului la temperaturi mari”, spunea agenția de infrastructură a Bulgariei.

Cât privește celelate țări din zonă, afectate și acestea de temperaturi, respectiv Serbia, Croația și Ungaria, în acestea lipsesc restricțiile de trafic. IRU.org informează că astfel de restricții mai sunt în Belarus.

Care este cauza?

”Este vorba de rezistență. Infrastructura noastră nu rezistă, nu a fost făcută să reziste la temperaturi atât de mari. Am folosit inițial bitum 50-70, apoi s-a trecut la 70-90, respectiv punctul de înmuirere măsurat în grade Celsius. Așa erau standardele după Revoluție, în perioada 90-95. Acum nu se mai folosește bitum de acela, acum e modificat cu polimeri, atunci erau aditivi mai slabi”, spune un inginer de drumuri de la o firmă de proiectare și consultanță în domeniu. Dacă aerul are o temperatură de 35-40%, la sol asfaltul poate ajunge la 70 de grtade Celsius.

Este însă de neînțeles de ce CNAIR ține inchise traficului greu inclusiv autostrăzile realizate în ultimii ani pe care un camion de 40 de tone (masa maximă admisă a unui vechiul pe un drum național) ar trebui să circule fără a lăsa nici cea mai mică urmă în astfalt. Există un risc. Apariția șleaurilor însă ar da de gol asupra calității slabe a asfaltului folosit.

Închiderea traficului este facilitată și de prevederi legale poate prea permisive. ”Ordonanța 43 pe 1997 spune că administratorul drumului (CNAIR – n.red.) poate introduce restricții cu scopul protejării drumului. Nu avem peste tot mixturi astfaltice cu bitum modificat și nu atât acestea cu bitum modificat rezistă, cât cele armate cu fibre, adică să nu se mai facă făgașele acelea”, spune un fost șef pentru întreținere drumuri și autostrăzi al Companiei.

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale