S-a semnat. Craiova - Pitești, drum expres cu 20% mai îngust ca autostrada, dar mai scump

Data actualizării: Data publicării:
neaga vasilescu

Compania de Drumuri a semnat contractele de realizare a 57 de kilometri între Craiova și Slatina, parte a unui drum expres care va ajunge la Pitești. Prețul plătit de stat este peste cel pentru autostradă, deși drumul expres va fi cu 20% mai îngust.

 

Foto: Șeful CNAIR, Narcis Neaga (stânga) împreună cu Olguța Vasilescu și Claudiu Manda, șeful PSD Dolj

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat, luni, că directorul general al CNAIR, Narcis Neaga, a semnat, la Craiova, primele trei contracte pentru proiectarea şi execuţia a trei loturi ale drumului expres Craiova – Piteşti, valoarea totală a celor treI contracte fiind de 1,812 miliarde de lei (389 milioane de euro), fără TVA, pentru realizarea a 57,55 kilometri.

Cele trei contracte semnate astăzi vizează construcţia a două tronsoane ale drumului expres. Tronsonul 1, lung de 17,7 km, are ca punct de început desprinderea din varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova (unde este prevăzută amenajarea unui nod rutier), iar ca punct final limita judeţelor Dolj cu Olt. Acest tronson traversează teritoriile administrative ale următoarelor localităţi: Craiova, Gherceşti, Pieleşti şi Robăneşti.

Compania care va realiza proiectarea şi execuţia tronsonului 1 este Tirrena Scavi din Italia, iar valoarea contractului este de 358,179 milioane de, fără TVA, avand un cost/km, estimat de CNAIR, de 4,3 milioane euro, fără TVA.

Tronsonul 2, lung de 39,85 km, format din două loturi, are ca punct de început limita dintre judeţele Dolj şi Olt, iar punctul final este în apropierea municipiului Slatina, la intersecţia cu DN 65B, în zona localităţii Valea Mare. Acesta traversează teritoriile administrative ale urmatoarelor localităţi: Balş, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi, Milcov, Slatina şi Valea Mare.

Proiectarea şi execuţiaa tronsonului 2 - lotul 1 vor fi realizate de asocierea SA&PE Construct - Spedition UMB - Tehnostrade - Consitrans. Valoarea contractului este de 661,452 milioane de lei, fără TVA, având un cost/km, estimat de CNAIR, de 7,6 milioane euro, fără TVA.

Totodată, proiectarea si executia tronsonului 2 - lotul 2 vor fi realizate de aceeaşi asociere. Valoarea contractului este de 792,19 milioane de lei, fără TVA, cu un cost/km de 7,8 milioane euro, fără TVA, potrivit CNAIR.

”În conformitate cu prevederile contractuale, durata de realizare a acestor contracte este de 36 luni, din care 12 luni pentru activitatea de proiectare şi 24 luni pentru execuţia lucrărilor. Perioada de garanţie a lucrărilor va fi de 7 ani. Lungimea totală a drumului expres este de 120 km, din care cele trei contracte semnate astăzi însumeaza o lungime de 57,55 km”, se arată în comunicat.

Olguța Vasilescu: E moment istoric

„S-a semnat contractul pentru drumul expres în regim de autostrada Craiova - Pitești, primele doua tronsoane, pana la Slatina. Tronsonul 1 va traversa localitățile Ghercesti, Pielesti și Robanesti, cu plecare din Craiova, va avea o lungime de 17,7 km, va avea doua pasaje și șapte poduri, va costa 76 milioane de euro fără TVA și va fi executat de firma Tirrena Scavi SpA, din Italia. Al doilea tronson va tranzita localitățile Bals, Barza, Piatra Olt, Slatioara, Ulmi, Milcov, Slatina și Valea Mare, va avea o lungime de 40 km, va avea 10 poduri inclusiv peste raul Olt și 5 pasaje, va costa 217 milioane euro fără TVA și va fi executat de Asocierea SA&PE Construct SRL-Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL- Consitrans SRL, din România. Deși procedurile au demarat imediat după instalarea guvernului câștigător al alegerilor parlamentare, procedurile de licitatie și contestațiile la instanța au durat doi ani. Pentru celelalte doua loturi, de la Slatina la Pitești, licitația urmează a fi reluată luna aceasta, după ce instanța a respins procedura. Aceeași speța, aceeași lege, doua instante au dat soluții diferite. Așa e în România... Sa ne bucurăm, totuși, pentru ca azi a fost un moment istoric: primul pas concret pentru dezvoltarea unei regiuni a României a fost făcut.”, scrie Vasilescu pe Facebook.

Probleme: costurile mari și viteza

Există două probleme serioase primind acest proiect: costurile ridicate și performanțele scăzute. Din punct de vedere al costurilor, spre exemplu pe al doilea tronson de drum expres, statul va plăti patronului firmelor SA&PE, Tehnostrade, Spedition UMB, regele asfaltului Dorinel Umbărescu, 309 milioane euro pentru aproape 40 de kilometri, adică o medie de 7,7 milioane euro pe kilometru. Dacă o autostradă are lățimea platformei de 26 de metri, drumul expres are cel mult 21,5 metri, fiind deci cu 20% mai îngust. Prețul ce va fi plătit acum de stat e însă mai mare.

În primăvara acestui an ministrul dezvoltării regionale din Bulgaria, Nikolai Nankov spunea că prețurile autostrăzilor din Bulgaria sunt relativ mai scăzute decât în Europa. El menționa că prețul mediu pe kilometru al unei autostrăzi din Bulgaria din 2000 este de 3,1 milioane de euro, în Serbia - 5,5 milioane de euro, în România - 6,3 milioane de euro, iar în Grecia puțin peste 10 milioane de euro.

O altă problemă e viteza de circulație. Pe drumul expres va fi permisă o viteză de autostradă de 130 de kilometri la oră, pe benzi de circulație mai înguste (3,5 metri față de 3,75 metri) ceea ce va crește periculozitatea. Este ceea ce oficialii numesc „drum expres în regim de autostradă”.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri