Transportul inteligent, o afacere suedeză

Data actualizării: Data publicării:
transport suedia

De la farurile aprinse în timpul zilei până la camioanele fără şofer şi autostrăzile electrificate, Suedia este ţara care revoluţionează transportul rutier în toată lumea. Fabricile de camioane investesc miliarde de euro pentru a-şi transforma maşinile cu sute de cai putere în adevăraţi roboţi ecologici. Digi24 a realizat un reportaj în ţara în care transportul are propria sa filosofie.

Şoferii suedezi glumesc spunând că steagurile ţărilor nordice reprezintă la fel de bine o cruce, sau o intersecţie în care prioritatea o are întotdeauna celălalt participant la trafic. Cârcotaşii sunt de părere că respectul vine şi din prosperitatea scandinavilor: cele mai multe maşini suedeze sunt break, pentru a încăpea mai uşor mobila modulară, inventată aici, şi crosele de golf. Autocarul ne duce prin păienjenişul de autostrăzi către orăşelul construit în jurul fabricii de camioane acum 125 de ani. Aici nu se fac doar celebrele motoare cu opt cilindri şi 730 de cai putere, ci e o adevărată fabrică de invenţii.

Klas Holgersson, director conectivitate: „Este un camion care poate funcţiona fără şofer.”

La început, ideea va prinde contur doar în zone limitate, cum ar fi porturile sau spaţiile industriale închise. Inginerii suedezi vor ca peste cinci ani, camioanele să poată merge în coloană, pe baza unui sistem de comunicaţii sofisticat.

Klas Holgersson, director conectivitate: „Rulează aproape unul de altul, aşa că primul camion preia tot vântul şi reduce consumul de carburant şi impactul pentru mediu (n.r. în cazul celorlalte camioane).”

Aproape de capitala Suediei, companiile Siemens şi Scania au testat deja prima autostradă electrificată din lume. Acum sunt doar doi kilometri, dar viitorul va fi electric, spun înclusiv constructorii camioanelor care consumă sute de litri de motorină la un singur drum.

Steffan Persson, director de cercetare: „Avem electricitate pe liniile de deasupra camioanelor şi autostrăzii, iar camioanele se comportă ca un tren: iau electricitate din aceste linii.”

Cătălin Bălan, reporter Digi24: „Am reuşit să pun în mişcare acest camion impresionant, o adevărată locomotivă pe 16 roţi. Este o senzaţie incredibilă.”

Pe un drum de munte construit doar pentru testarea acestor maşini, reporterul Digi24 a încercat senzaţia de a pilota un adevărat robot industrial. Pentru noua generaţie de camioane, suedezii au muncit zece ani şi au străbătut în teste de acest gen 10 milioane de kilometri.

Cătălin Bălan, reporter Digi24: „Ne aflăm într-o maşină care însumează cele mai importante branduri ale Suediei: camioanele şi mobila, pentru că ducem cu noi peste 50 de tone de buşteni.”

Alexandru Tănase este unul dintre puţinii români care lucrează în industria auto din Suedia. A plecat din România în urmă cu 32 de ani şi chiar dacă era profesor universitar de limba engleză în ţară, s-a angajat să testeze motoarele pentru unul dintre cei mai mari producători de camioane din lume. Acum este ghidul fabricii şi spune că ţara adoptivă este o lume complet diferită.

Alexandru Tănase, ghid al fabricii de motoare: „Din punct de vedere al transportului rutier vorbim de decenii diferenţă în avantajul Suediei şi dezavantajul ţării noastre. Riscul de a da cineva peste tine pe pasajul de trecere aici este aproape de zero. Este o mare diferenţă să circuli pe autostradă. De aici până la Stockholm, 30 de kilometri, este luminată în permanenţă.”

Statutul ţărilor nordice este respectat şi în legislaţia europeană. Suedia şi Finlanda sunt singurele state care pot avea camioane de 25 de metri lungime, faţă de maximum 18 cât au voie restul ţărilor din Uniunea Europeană. În plus pot transporta 60 de tone, faţă de 40 de tone cât este limita pentru statele din blocul comunitar. Scuza lor preferată este infrastructura impecabilă care poate fi văzută cu ochiul liber de orice vizitator.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri