Un proiect de lege care ar obliga șoferii să circule cu 30 de km/h, după modelul din Paris, pus în dezbatere de primăria Iași

Data publicării:
Imagine a unui bulevard vazut din mașină.
Un proiect de lege care ar obliga șoferii să circule cu 30 de km/h, după modelul din Paris, pus în dezbatere de primăria Iași. Foto: Captură TV Digi24

Primăria Iași a lansat în dezbatere publică un proiect care ar putea obliga șoferii să meargă cu cel mult 30 de km/h, pe prima banda, pe bulevardele mari, după modelul Parisului. Asta înseamnă aproape o treime din străzile orașului. Principalul scop este încurajarea oamenilor să folosească altă mijloace de transport, cum ar fi bicicletele sau trotinetele.

Alin Butnariu, pilot raliu: Suntem pe unul dintre bulevardele mari din Iași. Încercăm să respectăm viteza de 30 de km la oră pe care doresc să o adopte.

Până pe 6 august, primăria a lansat în dezbate publica un proiect care vizează deplasarea obligatorie cu o viteză de cel mult 30 la oră, pe prima bandă.

Mihai Chirica, primarul Iașiului: Aproximativ 30% din arterele stradale din municipiul Iași sunt vizate cu asemenea restricții pe banda întâi, cea de lângă bordură. E legat de încercarea de a aduce cât mai multe biciclete și alte mijloace de locomoție neconvenționale în spațiul public, pe stradă acolo unde le este locul.

Un drum prin oraș pentru a testa eficiența acestei noi reguli ce ar putea fi implementată arată că prima banda deocamdată nu poate fi utilizată.

Alin Butnariu, pilot raliu: Pe prima bandă, de obicei pe bulevardele mari regăsim mașinile parcate, de asta din șase benzi mai rămân doar patru.

Trecând însă peste acest aspect și analizând motivul care stă la baza proiectului, încurajarea folosirii mijloacelor de transport alternative, pentru profesioniștii în domeniu soluția pariziană nu pare să se potrivească la Iași.

„Să mai băgăm încă o restricție care să ducă la ambuteiaje care provoacă o poluare mai mare”

Alin Butnariu, pilot raliu: Dacă am avea o infrastructură cu mai multe scutere, mai multe microcaruri care, da, circulă cu o viteză, e, atunci, da, ar fi în beneficiul lor să avem o astfel de bandă. Să mai băgăm încă o restricție care să determine traficul să meargă și mai încet, duce la ambuteiaje foarte mari care provoacă o poluare mai mare.

Un alt argument este legat de siguranță în cazul accidentelor rutiere și reducerea distanței de frânare.

Conform experimentului, timpul se reduce cu o secundă, iar distanța cu un metru și jumătate. Nu doar șoferii sunt sceptici ci și cei care folosesc bicicleta sau trotineta.

Tânără, pieton: Nu o să te lase nimeni, oamenii nu sunt aducați să meargă cu mașina și să dea prioritate la biciclete. Să facă o bandă de bicicletă ca să nu meargă pietonii. Momentan pe pista de bicilete, toata lumea stă pe ea.
Tânăr cu trotineta: Dacă și ei ar cicula cu viteză mai mică, aș merge si eu cu trotineta pe bandă.

După consultarea publică, proiectul va fi introdus pe ordinea de zi în Consiliul local și ar putea fi adoptat până la sfârșitul anului.

Reporter: Ligia Pricopi / Operator: Mihai Boaru

Editor : Liviu Cojan

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri