Sari la conținut

Va lăsa băcăuanul Lucian Șova Iașiul fără autostradă?

Două proiecte de autostradă își dispută întâietatea pentru a lega Moldova de Transilvania.

Foto: Tg Mureș-Iași este inclusă de către CE în componenta ”core” (de bază), iar Bacău Brașov în ”comprehensive” (extinsă)

UPDATE. În urma solicitării Digi24.ro privind implicarea băncii în proiectele celor două autostrăzi,  oficialii BEI au trimis următorul răspuns: ”Nici Banca Europeană de Investiții, nici serviciile de asistență tehnică, JASPERS, nu au fost abordate de omologi români cu cerere de finanțare a celor două proiecte și nici nu am exprimat vreo opinie privind eligibilitatea și bancabilitatea acestora. În orice caz, Banca finanțează proiecte pregătite în concordanță  cu cele mai bune practici în termeni tehnici, economici, financiari și de mediu. Opinia Băncii nu este obligatorie pentru orice stat membru care poate decide investițiile sale în orice sector al economiei”

La o zi după instalarea la cârma Ministerului Transporturilor a lui Lucian Șova, de origine din Bacău, au apărut informații privind rezilierea unui important contract necesar construirii autostrăzii Iași Tg Mureș, dar și privitoare la preferința bancherilor de la Banca Europeană de Investiții de a fi realizată cu prioritate autostrada Bacău-Brașov.

”Statul ar putea pune cruce Autostrăzii Târgu Mureş – Iaşi. din cauză că nu ar avea suficient trafic, creditorii internaţionali ezită să finanţeze cea mai scumpă şosea de mare viteză din România, estimată la nouă miliarde de euro”, au informat marți surse din cadrul Ministerului Transporturilor pentru Economica.net.

Banca Europeană pentru Investiţii (BEI) ar fi cerut oficialilor români să analizeze altă legătură rutieră rapidă între Ardeal şi Moldova, întrucât Autostrada Târgu Mureş - Iaşi (A8) nu se justifică pe studiile de trafic, au declarat pentru Economica.net surse din Ministerul Transporturilor.

"BEI nu este convinsă că poate finanţa A8, care ar costa nouă miliarde de euro. A cerut să ne gândim la alternative, pentru că nu se justifică pe studiile de trafic", spun sursele noastre.

Informațiile vin la o zi după o altă veste proastă pentru autostrada Iași Tg Mureș. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reziliat contractul de realizare a studiului de fezabilitate pentru unul din cele trei sectoare ale autostrăzii anume Tg Mureș - Ditrău (județul Harghita).

Care ar fi motivul stopării autostrăzii Iași Tg Mureș?

Costurile de construire a autostrăzii Iași - Tg Mureș fac obiectul unor jonglerii în funcție, se pare, de interesul de a fi construită sau nu. Practic, valorile vehiculate pentru realizarea autostrăzii variază între 2,8 miliarde euro- trei miliarde euro și nouă miliarde de euro, după cum informează Economica.net. Ori, o valoare de nouă miliarde de euro pentru 310 kilometri autostradă între Tg.Mureș și Ungheni semnifică un cost unitar puțin credibil de 29 milioane euro pe kilometru. Cu acești bani se poate construi întreaga autostradă într-un tunel sau pe un viaduct. Variațiile majore ale costurilor vehiculate demonstrează alt lucru. Faptul că lipsesc studiile de fezabilitate noi, făcute bine. Ultimul studiu de fezabilitate datează din 2010.

Oficiali de la Transporturi: Discuții de cafea, poate

Fost jurist în cadrul CNAIR, Alin Goga nu crede în informația privind anularea proiectului Iași - Tg Mureș. El crede că de fapt informația stopării proiectului Tg Mureș Iași vine de fapt de la CNAIR, companie care astfel ar justifica rezilierea contractului pentru reactualizarea SF Tg.Mureș - Ditrău.

Oficiali de rang înalt din cadrul Ministerului Transportuilor au negat la rândul lor, pentru Digi24.ro, informațiile. Întrebați dacă Ministerul a avut discuții în acest sens cu BEI pe aceste teme ei au spus că ambele proiecte sunt incluse în Master Plan si că vor fi implementate. Pe de altă parte singurul rol al BEI este de acorda asistență tehnică CNAIR și nu cel de a decide ce proiecte va implementa Ministerul Transporturilor. ”Or fi fost discuții la o cafea, însă eu nu am auzit de așa ceva” a declarat un oficial, element cheie în discuțiile privind fondurile externe.

Informația pare a fi puțin credibilă și dacă luăm în calcul faptul că acum două săptămâni Lucian Șova părea hotărât să continue ambele proiecte."În Masterplanul de Transport există atât autostrada Ungheni-Iași-Târgu-Mureș, cât și Bacău – Brașov, în etape diferite, prima în exercițiul financiar până în 2020, cealaltă din 2020”, spunea el.

Din punct de vedere al logicii Comisiei Europene, autostrada Tg Mureș - Iași este mai importantă decât Bacău Brașov, căci, spre deosebire de alternativa sudică, este inclusă in rețeaua centrală de transport rutier a UE (vezi foto).