Galerie Foto Ultimul avion superjumbo Airbus A380 a ieșit pe poarta fabricii. Lansat ca o minune a aeronauticii, s-a dovedit a fi un eșec comercial

Data actualizării: Data publicării:
Heathrow Airport Arrivals, London, UK - 21 Sep 2021
Airbus A380. Sursa foto: Profimedia Images

Ultimul avion superjumbo Airbus A380 construit urmează să fie livrat astăzi operatorului aerian Emirates, informează BBC.

Este un moment istoric, pentru că gigantul cerurilor va continua să zboare, însă viitorul său pe termen lung rămâne incert.

Compania Emirates, care deține jumătate din flota A380 existentă, intenționează să folosească avioanele mulți ani de acum încolo. Cu toate aceastea, mulți operatori aerieni au încetat să folosească aeronava pe durata pandemiei, iar unele avioane au fost deja scoase din flote.

Airbus A380. Sursa foto: Profimedia Images

Airbus A380 este cel mai mare avion de pasageri din lume. În configurația cea mai des întâlnită, transportă 545 de pasageri, deși deține spațiul necesar pentru a transporta până la 853 de oameni.

Avionul cu două punți este propulsat de patru motoare, are o anvergură a aripilor de 80 de metri și o greutate maximă la decolare de 560 de tone. Totodată, este o aeronavă foarte complexă, iar în interiorul său se regăsesc 530 de kilometri de cabluri electrice.

Airbus A380 trebuia să fie un simbol al industriei europene

Proiectul a fost conceput la începutul anilor '90. Airbus A380 trebuia să fie un simbol al industriei europene, nava-amiral a flotei Airbus și un concurent de temut pentru Boeing 747.

Atunci, se presupunea la scară largă că marile aeroporturi din întreaga lume vor deveni din ce în ce mai aglomerate pe măsură ce orașele se vor dezvolta și nevoia de transport aerian va crește. Astfel, se va crea o piață pentru avioane superjumbo capabile să transporte mai mulți pasageri în același timp.

Un eșec comercial

Până când Airbus A380 a ajuns să desfășoare primul său zbor, în 2007, piața deja începuse să se schimbe. Airbus se străduia să lanseze A380, însă Boeing își promova discret versiunile mai economice de cursă lungă 777 și dezvolta 787 Dreamliner.

Boeing 787 era un avion modern, mai eficient decât modelele vechi, folosea mai puțin combustibil și era mai ieftin de utilizat. Alături de modelul A350 din flota Airbus, a revoluționat industria aeriană. În loc să folosească avioane superjumbo pentru a transporta mulți oameni între aeroporturile principale, de unde puteau lua alte zboruri către destinațiile finale, companiile aeriane puteau acum să transporte pasagerii pe rute mai puțin aglomerate, direct între orașele mici - o alternativă care nu era viabilă în trecut.

Comparativ cu modelele mai noi, aeronava A380 avea un preț de achiziție mare și costuri mari de întreținere.

"Tehnologia din A380 era practic din anii '80", spune Peter Morris, economist șef al companiei de consultanță aviatică Ascend by Cirium. "Designul său datează înainte ca industria să se schimbe, înainte să fie introduse motoarele eficiente sau materialele compozite".

Drept urmare, Airbus s-a chinuit să-și vândă noul produs. Doar 251 de exemplare au fost produse, iar proiectul s-a străduit să treacă pe profit, fără să mai luăm în calcul recuperarea investiției de 25 de miliarde de dolari.

Chiar și înainte de începutul pandemiei, companiile aeriene reușeau cu greu să umple toate locurile dintr-un Airbus A380. Odată cu venea pandemiei, toate avioanele au fost oprite la sol. În timp ce acum unele companii încep să le readucă înapoi, altele, precum Lufthansa sau Air France, le-au retras din operare.

Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu avioanele neutilizate. Teoretic, ar mai putea zbura zeci de ani. În realitate, potrivit Ascend by Cirium, piața second hand pentru asemenea avioane uriașe este "mică spre inexistentă". Este destul de probabil ca și alte modele Airbus A380 să fie dezmembrate, precum s-a întâmplat deja cu șapte aeronave.

Altele vor rămâne în uz. Companie Emirates are 118 avioane Airbus A380 și estimează că va continua să le folosească aproximativ 20 de ani.

Oricât va continua să zboare, A380 și-a asigurat deja locul în istorie, crede istoricul în aviație Shea Oakley.

"În mod tragic pentru Airbus, au construit o capodoperă tehnologică, însă au avut o viziune greșită. Era un avion bun, însă o alegere neinspirată pentru acele vremuri", spune Oakley. "Nu cred că va mai exista vreodată un avion comercial mai mare decât A380".

Zborul în formă de inimă al ultimei nave A380

În data de 12 decembrie, ultima aeronava A380 a făcut un zbor de verificare de la fabrica companiei din Hamburg, înainte de livrare. În cadrul zborului, desfășurat în nord-estul Germaniei, compania și-a luat la revedere de la proiectul A380, piloții urmând o traiectorie în formă de inimă.

flight radar
Sursa foto: https://www.flightradar24.com/

Editor : V.M.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate