Un model nou de afacere. Filantropia se mută în zona de profit

Data publicării:
Toms

 La polul opus, afacerile sociale nu depind de generozitatea oamenilor pentru că joacă după regulile pieţei, oferă un produs şi profiturile de pe urma acestuia vin lună de lună. Au capacitatea de a investi într-o cauză umanitară pe termen mult mai lung. Astfel de comportament este treptat adoptat şi de ONG-urile care funcţionau în mod tradiţional exclusiv doar în baza donaţiilor.

Filantropia se mută din zona non profit către cea pentru profit. Tot mai multe companii cresc în jurul unui scop caritabil, scot pe piață produse tocmai pentru a-și investi profiturile către o cauză nobilă. E un model nou de afacere, un hibrid între compania tradițională și organizația de caritate.

Cumperi şi donezi

Economistului Muhammad Yunus a câştigat Premiul Nobel pentru Pace pentru acest concept. În spatele lui stă ideea că, de regulă, consumatorul cumpără şi nu donează. Achiziţiile fac parte din viaţa de zi cu zi, dar câştigătorii nu trebuie neapărat să fie doar vânzătorul şi cumpărătorul, achiziţiile însăşi pot face o schimbare, pot da şansa la educaţie unui copil dintr-un stat sărac, pot proteja o specie pe cale de dispariţie, pot replanta păduri şi stimula cercetarea în medicină.

Toms a devenit o marcă faimoasă în Occident tocmai datorită acestui model de afacere. La fiecare pereche de încălţăminte vândută, donează alta unui copil nevoiaş. Succesul iniţiativei vine tocmai din faptul că între cumpărător şi vânzător se creează legatură emoţională care există în mod normal între donator şi organizaţia de caritate.

E un model în care toate părţile câştigă. Consumatorul cumpără un produs care îl face mândru, compania face profit şi în acelaşi timp sunt adresate şi cele mai mari probleme sociale ale lumii. E o filantropie de piaţă deviată de la modelul organizaţiilor non-profit criticate în nenumărate rânduri pentru ineficienţa şi proasta organizare.

Fără un fundament solid, fără resurse financiare şi capacitatea de a le genera în flux continuu, organizaţiile non-profit depind în totalitate de banii din exterior. Fără donaţii, activitatea lor dispare, iar tocmai pentru a strânge fonduri au nevoie să investească serios în evenimente caritabile, mari consumatoare de resurse financiare.

Afaceri sociale

La polul opus, afacerile sociale nu depind de generozitatea oamenilor pentru că joacă după regulile pieţei, oferă un produs şi profiturile de pe urma acestuia vin lună de lună. Au capacitatea de a investi într-o cauză umanitară pe termen mult mai lung. Astfel de comportament este treptat adoptat şi de ONG-urile care funcţionau în mod tradiţional exclusiv doar în baza donaţiilor. În România, WWF scoate la vânzare jucării de pluş, iar profitul este direcţionat către protejarea urşilor bruni.

Astfel de afaceri apar în tot mai multe domenii de la serviciile bancare până la platformele online. A apărut chiar şi un rival etic pentru Google. Ecosia e un motor de căutare finanţat exact ca Google, din reclamă, doar ca 80% din câştiguri merg către replantarea pădurilor.

Nici marile corporaţii nu au ratat ocazia să îşi aducă un plus la imagine folosind marketingul bazat pe o cauză umanitară. Apple, Gap sau Starbucks donează o porţie din profit pentru servicii medicale în Africa. Deşi nu e decât o strategie de imagine şi pentru deduceri din profit, giganţii au resursele financiare necesare să facă o diferenţă reală.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate