Analiză CNN. Echipamentul de război banal, dar esențial pe care rușii l-au neglijat în invazia din Ucraina

Data publicării:
Camioane militare rusești abandonate în Ucraina.
Camioane militare rusești abandonate în Ucraina. Foto: Profimedia

Când ne gândim la războiul modern, ne gândim la soldați, tancuri și rachete. Dar mai important decât oricare dintre acestea este banalul camion, de care armatele au nevoie pentru a transporta soldații pe linia frontului, pentru a aduce muniție pentru tancuri și pentru a transporta rachete. Iar armata rusă pare să fi neglijat acest lucru, după cum arată imaginile analizate de experți, citat de CNN.

Camion militar rusesc distrus în timpul invaziei din Ucraina. Foto: Profimedia
Camion militar rusesc distrus în timpul invaziei din Ucraina. Foto: Profimedia

Potrivit experților care analizează imaginile de pe câmpul de luptă, camioanele sunt principala problema a forțelor rusești. Numeroasele fotografii cu camioane rusești stricate sau abandonate demonstrează deficiențele logistice ale Moscovei și sugerează că eforturile armatei sunt subminate de dependența de recruți, de corupția pe scară largă și de utilizarea vehiculelor civile. La acestea se adaugă distanțele uriașe care trebuie străbătute pentru aprovizionarea trupelor și tacticile de apărare ale militarilor Ucrainei.

„Toate lucrurile de care are nevoie armata vin cu camionul”, spune Trent Telenko, fost auditor de control al calității la Agenția de Management al Contractelor de Apărare a Statelor Unite.

„Arma nu este tancul, ci obuzul pe care îl lansează tancul. Acel obuz este transportat cu camionul”, subliniază Telenko.

Mâncare, combustibil, materiale medicale și chiar soldații – toate acestea depind de camioanele de pe liniile logistice de aprovizionare. Și există motive să credem că Rusia are probleme pe acest segment, spune el.

Transportor de milioane de dolari în pană

Telenko a studiat recent o fotografie a unui transportor de rachete în valoare de milioane de dolari, un Panțîr S1, dar care avea probleme cu anvelopele. Pentru un echipament atât de scump, s-ar fi așteptat ca mentenanța să fie de prim rang. Cu toate acestea, cauciucurile s-au spart după doar câteva săptămâni de război, ceea ce Telenko numește „un eșec”.

Dacă camioanele nu sunt conduse frecvent, cauciucul devine casant, iar pereții anvelopelor sunt vulnerabili la fisuri și rupturi. Mai ales că acum trebuie să circule prin solul noroios adus de primăvară în Ucraina.

Pentru Telenko, specializat în probleme de mentenanță a flotei de camioane a armatei americane, starea camionului Pantsir S1 este o greșeală evidentă.

„Dacă nu faci întreținere preventivă pentru ceva atât de scump, este clar că întreaga flotă de camioane a fost tratată la fel de prost”, spune el.

La începutul războiului, un convoi lung de 64 de kilometri de tancuri rusești, vehicule blindate și artilerie a rămas blocat la 30 de kilometri de Kiev, potrivit Ministerului britanic al Apărării. Motivul nu a fost doar rezistența ucraineană, ci și „avariile mecanice”.

Luna trecută, secretarul american al apărării, Lloyd Austin, a spus că Rusia a făcut „păși greșiți” și „a avut probleme de logistică”, în timp ce un înalt oficial american din domeniul apărării a spus sâmbătă că rușii încă nu și-au rezolvat „problemele de logistică și suport” și că vor nu pot să-și întărească rapid forțele din estul Ucrainei.

Război cu camioane civile

Phillips O'Brien, profesor de studii strategice la Universitatea St Andrews din Scoția, vede un alt „semn rău”: folosirea camioanelor civile în locul vehiculelor militare pierdute în luptă.

„Camioanele civile nu sunt fabricate la calitate militară. Nu sunt făcute pentru a transporta încărcăturile, nu sunt făcute pentru a transporta piese specifice de echipament” și, în multe cazuri, nici măcar nu pot merge pe unde nu e șosea, spune O'Brien. Aceasta, în condițiile în care rigorile războiului sunt deja destul de grele pentru cel mai robust camion militar.

„O singură milă pe timp de pace înseamnă 10 sau 20 de mile pe timp de război, pentru că un camion transportă încărcături uriașe”, spune O'Brien.

 altă problemă este că piesele de schimb nu sunt tot timpul compatibile.

Alex Vershinin, un fost ofițer al armatei americane care a luptat în Irak și Afganistan, spune la rândul său că, atunci când camioanele se defectează, Rusia are resurse limitate pentru a le recupera.

Grupările tactice de batalion ale armatei ruse, vârful de lance al invaziei în Ucraina, au în mod normal doar un vehicul ușor și unul greu de recuperare, chiar și în unități care includ zeci de vehicule, a scris Vershinin . Aceasta înseamnă că vehiculele de luptă trebuie adesea folosite pentru tracta camioanele stricate, uneori chiar pe distanțe de sute de kilometri.

O'Brien crede că Rusia și-a neglijat camioanele pentru că sunt prea banale, iar rușii preferă să-și etaleze sistemele de arme de ultimă oră. În ultimii ani, Putin s-a lăudat cu rachetele hipersonice ale Rusiei precum Zircon și Kinjal, cu avioane de luptă invizibile precum Su-57 și cu flota modernă de submarine cu rachete balistice.

„Adesea, militarii și dictatori preferă armele spectaculoase, cumpără avioanele de lux și tancuri de lux, dar nu cumpără lucruri necesare, dar banale”, spune O'Brien.

Recruții și corupția

La rădăcina problemelor logistice ale Rusiei, spun experții, sunt două lucruri: recruții și corupția.

Aproximativ 25% din soldații armatei ruse sunt recruți, potrivit Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale. Recruții au stagii militare de un an, sunt rangurile inferioare ale armatei și ocupă multe dintre pozițiile din lanțul logistic, inclusiv întreținerea vehiculelor.

„Nu poți învăța nimic într-un an despre întreținerea sistemelor militare”, spune Telenko.

Recruții nici nu au motivație, dacă nu intenționează să rămână în armată, adaugă el.

A doua problemă este corupția. Aceasta a avut un efect foarte coroziv asupra întreținerii și aprovizionării armatei ruse, a spus Matthew Stephenson, profesor la Facultatea de Drept de la Harvard.

„Toate aceste probleme pe care experții anticorupție și specialiștii în securitate națională le subliniau de ani de zile par să se manifeste în invazia rusă”, a scris el în martie.

„Corupția, sub formă de delapidare sau mită, poate duce la achiziționarea de echipamente substandard, de exemplu prin acordarea contractului unui furnizor mai puțin calificat, dar care este dispus să plătească comisioane. Sau persoana care gestionează bugetul poate raporta pur și simplu că a cheltuit întreaga sumă pentru produse sau servicii de înaltă calitate, dar cumpără de fapt produse de calitate inferioară și bagă în buzunar diferența de bani”, a continuat el.

Editor : M.B.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate