„Avem prea mulți struguri și prea mult vin!”. Ce fac francezii cu șampania rămasă

bar sampanie franta - captura
O parte din vinul rămas neconsumat în Franța se va transforma în dezinfectant Foto: captura video

Șampania nu e doar numele unui vin spumant scump, e și denumirea regiunii franceze de unde provine băutura. Viticultorii din Champagne și Alsacia au fost puternic afectați de pandemia de coronavirus. În lipsa petrecerilor, a nunților și, în general, a motivelor de sărbătoare, se estimează că vânzările de șampanie vor scădea cu 100 de milioane de sticle. Dar în loc să-i lase pe vrej, să putrezească, viticultorii găsesc altceva de făcut cu strugurii. E adevărat, ceva mai puțin atrăgător decât șampania. Urmăriți un reportaj cu puternic impact emoțional, marca „Focus Europa” - un proiect Digi24 şi Deutsche Welle. Emisiunea e difuzată vinerea la ora 23:30 și în reluare sâmbăta de la ora 19:30.

Unii dintre cei mai buni struguri din lume cresc în regiunea vinurilor Champagne. Dar criza coronavirusului a afectat viticultorii de aici. Restaurantele din Franța au fost închise luni în șir, iar petrecerile și recepțiile au fost anulate. Și asta l-ar putea ruina pe producătorul local de vinuri Yves Couvreur.

„Toate regiunile viticole sunt în criză. Suntem într-o criză globală. Nu există un sector care să nu fie afectat. Dar cert este că vinul rămas neconsumat într-o anumită perioadă nu poate fi băut mai târziu”, explică Yves Couvreur.

Familia Couvreur se ocupă cu producția de vin din 1644. Soția sa lui Yves, originară din Germania, e îngrijorată. În lunga perioadă de izolare din Franța, afacerile au stagnat. Și clienții nu se grăbesc să se întoarcă.

„Dacă lucrurile continuă așa, ne va fi greu. Dar niciodată, nici măcar pentru o clipă, nu ne-am gândit să renunțăm și nu ne-am gândit că afacerea se va prăbuși. Trebuie să gândim pozitiv, altfel n-am mai avea puterea să continuăm”, spune Benvinda Minda Rossmeissl.

„Nu mai avem turiști ruși, nici chinezi, brazilieni sau australieni”

Aproximativ șapte milioane de vizitatori sosesc anual în regiunea viticolă Champagne. Barurile sale cu șampanie erau extrem de populare printre turiștii internaționali până când a lovit pandemia.

 

„Nu mai avem turiști ruși. Nici chinezi, brazilieni sau australieni. Iar turismul e cel care ne ține pe noi și această regiune în viață”, spune Frédéric Demorgny, proprietarul unui bar.

Frédéric Demorgny are barul de 37 de ani. Acum e în situația de a-și concedia toți angajații definitiv. A mai rămas foarte puțin din acea joie de vivre a francezilor în aceste zile.

„Chiar și acum, micii producători de vin și firmele mici au probleme serioase. O a doua intrare în izolare ar însemna sfârșitul pentru afacerile lor”, spune Demorgny.

Alsacia, a doua cea mai lovită regiune în criza Covid

Călătorim mai departe, în Alsacia. Cu aproape 1.500 de decese, regiunea a fost un focar de Covid-19. Așa e și acum, fiind depășită doar de Paris la numărul de pacienți internați.

În mod normal, zona este preferata belgienilor. Dar guvernul belgian le-a recomandat cetățenilor săi să evite zona. Așa că nu prea vezi turiști zilele acestea.

„Sunt mai puțini oameni în restaurante”, confirmă Uwe, un turist.

„Nu am mai întâlnit la fel de mulți bicicliști ca pe vremuri. Mi-am imaginat că vor fi mai mulți. Nouă ne place așa”, spune Anja, turistă.

„Avem prea mulți struguri și prea mult vin”!

Localitatea Mittelwihr are doar 800 de locuitori. Dar se mândrește cu 20 de producători de vin și podgorii cât vezi cu ochii.

Recent, verii Thibault și Benjamin Specht au preluat o podgorie de la părinții lor. O schimbare a gărzii în mijlocul unei crize.

„Avem prea mulți struguri și prea mult vin pentru piața globală. Mai e și criză economică din cauza coronavirusului. Numai asta a cauzat o scădere de 8-10% a vânzărilor”, spune Thibault Specht.

Guvernul francez este conștient de situație și luna trecută a majorat pachetul de ajutor financiar la 250 de milioane de euro. Numai în Alsacia, câteva milioane de litri de vin trebuie distilați - pentru a face loc noii recolte.

Vin transformat în dezinfectant

Pe vremuri ar fi fost ceva de neconceput - dar criza îi face pe viticultori să renunțe vinul lor de calitate superioară. O parte din el va fi transformat în dezinfectant.

„Ne pregătim să scoatem vinul. Acesta va fi colectat săptămâna viitoare, din sat în sat. Așadar pentru producătorii de vin din Mittelwihr e alocată o singură zi”, spune Thibault Specht.

„Facem asta pentru că nu avem de ales. Dar îmi rupe inima știind că renunț la vin în acest fel”, spune Benjamin Specht.

Vor primi 78 de cenți pe litru pentru vinul distilat, deși costurile de producție au fost de doi euro pe litru.

„Un al doilea val de coronavirus în următoarele luni ar fi o catastrofă. Majoritatea cramelor alsaciene realizează în această perioadă între 40 și 60% din cifra de afaceri. Un al doilea val ar falimenta jumătate din vinificatorii Alsaciei”, spune Thibault Specht.

Viticultura e parte integrantă a culturii franceze. Cu toate acestea, criza coronavirusului îi amenință viitorul.

Editare web: Luana Păvălucă

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate