Bacteria-prădătoare, noul antibiotic „viu”

Bacteria - Bdellovibrio_bacteriovorus

O bacterie de tip „prădător” - care se hrănește cu alte bacterii – ar putea fi noua armă în lupta împotriva super-microbilor, spun cercetătorii britanici.

Bacteria - Bdellovibrio_bacteriovorus

Experimentele au arătat că o doză de Bdellovibrio bacteriovorus se comportă ca un antibiotic viu, ajutând la eliminarea unor infecții ce ar putea fi letale, relatează BBC News.

În plus, studiile pe animale ar arăta că nu sunt nici efecte secundare.

Temerile în legătură cu o epocă mai mult sau mai puțin îndepărtată în care vor fi din ce în ce mai multe bacterii care vor dezvolta rezistență la antibiotice i-au făcut pe cercetători să încerce altfel de abordări.

Bdellovibrio este o bacterie care se mișcă foarte repede în mediu lichid și se strecoară în interiorul altei bacterii, devorându-și gazda din interior și crescând astfel în volum. De îndată ce și-a încheiat hrănirea, bacteria se divide și iese din gazda pe care tocmai a devorat-o.

bacterie ucigasa

Echipa de cercetători de la Imperial College London și Universitatea Nottingham au folosit Bdellovibrio bacteriovorus pentru a combate un germen comun care cauzează toxiinfecții alimentare. Bacteria Shigella îmbolnăvește, prin ingerarea alimentelor contaminate, 160 de milioane de oameni pe an, dintre care peste un milion mor.

Testele în laborator, efectuate pe porții de mâncare, au arătat că bacteria „prădătoare” a făcut ca populația de Shigella să se diminueze de 4.000 de ori. Alte teste, efectuate asupra puietului de pește, au arătat că odată introdusă bacteria „ucigașă” în eșantionul infectat, rata de supraviețuire a crescut de la 25 la 60 la sută.

Superbacteria ar fi eficientă și în cazul E. Coli și Salmonella.

În plus, alți cercetători au descoperit că bacteria-prădător se găsește în mod natural în corpurile noastre.

Cercetătorii cred că Bdellovibrio ar fi mai eficientă în tratarea rănilor infectate decât în cazul în care infecția ar fi răspândită în întregul corp, pentru că bacteria ucigașă poate fi mai ușor de injectat local.

Experții spun că abordarea este neobișnuită, dar nu trebuie trecută, totuși, cu vederea.

În orice caz, înainte de utilizarea terapeutică a acestei bacterii va fi nevoie de mai multe teste de siguranță.