Cazul feribotului „Estonia”. Noi detalii despre cel mai mare dezastru maritim din Europa de după cel de-Al Doilea Război Mondial

Epava feribotului MS EStonia
Foto: Profimedia/ Jaakko Avikainen/REX

După 27 de ani apar noi ipoteze în cazul celui mai mare dezastru maritim din Europa, de după Al Doilea Război Mondial. Un feribot s-a scufundat în Marea Baltică, pe drumul între Estonia și Suedia. 850 de oameni au murit. Recent, supraviețuitorii și familiile au cerut redeschiderea investigațiilor, pe baza imaginilor filmate pentru un documentar. Urmăriți un reportaj marca „Focus Europa”, un proiect Digi24 şi Deutsche Welle. Emisiunea e difuzată vinerea la ora 23:30 și în reluare sâmbăta de la ora 19:30.

În septembrie 2019, jurnalistul Henrik Evertsson și echipa sa au folosit un robot să examineze epava feribotului MS Estonia, de pe fundul Mării Baltice. Așa au apărut aceste imagini cu o gaură enormă în cocă - lungă de patru metri.

Henrik Evertsson, documentarist: În timp ce alunecam de-a lungul tribordului, am rămas uimiți. Distrugerile erau atât de ample încât nu am putut cuprinde totul într-un cadru. Și tot înaintam. Nu voi uita niciodată acea imagine."

Henrik se documenta pentru viitorul său film. După ce a vorbit cu supraviețuitori și experți, a ajuns la concluzia că gaura putea fi făcută de o forță exterioară, poate provocată de o coliziune. Și a fost convins că scufundarea feribotului "Estonia" merita să fie reinvestigată.

Henrik Evertsson, documentarist: În primul rând, nava a început să se încline mai devreme decât a presupus comisia de anchetă. Există o discrepanță considerabilă, de 14 minute. Și sunt martori care au văzut apă sub punte. Deci, pe undeva intra apă.

Indicii noi într-o tragedie din 1994

Feribotul MS Estonia s-a scufundat pe 28 septembrie 1994, pe ruta dintre Tallinn și Stockholm. Când apa a început să intre în navă, toți pasagerii dormeau.

Doar câțiva au supraviețuit și au fost salvați din apele înghețate ale Mării Baltice. 852 de vieți s-au pierdut în acea noapte. Misterul care înconjoară cazul feribotului a rămas nerezolvat până astăzi. Înregistrările oficiale susțin că trapa s-a desprins și astfel apa a intrat și a inundat puntea, provocând scufundarea navei. Dar în filmul documentar, martorii spun că au văzut altceva.

Carl Eric Reintamm, martor: Am văzut ceva alb. Mare de câțiva metri și l-am văzut mișcându-se de la stânga la dreapta, în timp ce valurile se spărgeau de el.

Lasu Ionson și-a pierdut fiica în această tragedie. Acum speră că anchetele vor fi redeschise.

Lasse Johnsen, tatăl unei victime: De când a apărut documentarul, avem speranța că o investigație mai atentă ar putea analiza ceea ce s-a întâmplat cu adevărat. Cum de s-a putut întâmpla ceva atât de cumplit? Încă nu știm și nu credem nicio secundă raportul anchetatorilor.

Epava se află în apele internaționale și aproape toate țările cu ieșire la Marea Baltică au interzis scufundările pe navă, în semn de respect pentru cei care au pierit. Mai puțin Germania.

Așa că Henrick Evertsson a folosit o navă germană pentru a ajunge la epavă și a filma ceva absolut inedit.

Henrik Evertsson: Am scanat nava de la distanță. Nu am intrat niciodată în interior. Am ținut cont de aspectele de ordin etic și moral și nu considerăm că am comis vreo infracțiune.

Înregistrările sale au dus într-adevăr la redeschiderea cazului. Suedia, Finlanda și Estonia au anunțat că o scufundare este planificată în această vară. Apoi, vor putea în sfârșit să facă lumină asupra celui mai grav incident maritim din istoria Europei postbelice.

Citiți și: Teoriile conspirației încă înconjoară cea mai gravă catastrofă maritimă din Europa postbelică

Editor : A.P.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate